mereka yang sudi

Tuesday, July 27

piala dunia + dakwah =piala dakwah













Alhamdulillah,syukurku panjatkan kepada Tuhan yang masih memberiku nikmat iman dan islam,selawat dan salam buat Junjungan Nabi SAW ,sahabat serta keluarga Baginda SAW..

Tahun 2010 ini banyak banyak perkara yang telah berlaku.Antara yang menarik pada tahun ini ialah ‘PIALA DUNIA’.Memang tidak dinafikan bahang dan kehangatan pesta piala dunia ini dirasai oleh semua peringkat,tanpa mengenal usia.

Siapa yang tidak mengetahui perkembangan piala dunia akan kelihatan agak pelik,ini menunjukkan sukan bola sepak masih lagi mendapat perhatian seluruh dunia.

Bola sepak tidak perlu diperkenalkan lagi,dalam satu perlawanan bola sepak memerlukan kesebelasan utama yang merupakan pemain-pemain terbaik dari setiap pasukan,juga melibatkan pemain-pemain simpanan,penyokong juga tidak boleh dipisahkan kerana tanpa penyokong dimanakah kemeriahannya.Dalam satu perlawanan memerlukan pengadil untuk mengadili perlawanan secara adil.

Jika kita lihat peranan setiap yang disebutkan sebentar tadi secara terperinci …

Stadium-merupakan medan bagi perlawanan bola sepak,tiada kehangatan sekiranya sekadar bermain diatas jalanraya.Stadium adalah tempat yang dianggap penting dalam perlawanan bola sepak.


Penonton atau penyokong-memeriahkan perlawanan sekiranya jumlahnya memenuhi setiap pelusuk stadium.peranannya hanyalah member sokongan moral kepada pemain-pemain,kelompok ini akan memuji-memuji setiap pemain yang bermain dengan cemerlang dan sanggup membelanjakan wang bagi membeli barangan-barangan pasukan kesukaan mereka,tapi,sekiranya pasukan mereka mengalami kekalahan,maka bertimbun-timbunlah sumpahan keatas pemain mahupun jurulatih..maka timbullah ayat-ayat seperti ‘kalau tak tau main bola janganlah nak tunjuk pandxai main’huh…

Kelompok ini hanya memberi sokongan mahupun sorakan,tanpa mampu berbuat apa-apa keatas keputusan perlawanan samada menang atau kalah tanpa mengira jumlah kehadiran mereka,biarpun sedikit atau banyak kuantiti mereka,kemampuan mereka adalah sekadar menjerit diluar kawasan padang. Walaupun kehadiran mereka dianggap penting tapi mereka sekadar penyokong sahaja.



Pengadil-mereka menjalankan peranan sebagai pemerhati dan menjadi rujukan kedua-dua belah pasukan dalam mengadili satu-satu perlawanan.

Seseorang pengadil itu ,walaupun menyebelahi mana-mana pasukan,dia juga tidak mampu menjaringkan gol bagi membolehkan sesebuah pasukan itu menang.



Pemain-pemain-mereka ini adalah kekuatan utama dan merupakan pejuang-pejuang sebenar bagi sesebuah pasukan.kesebelasan utama ini merupakan pilihan terbaik dari jurulatih untuk mereka memasuki medan pertempuran.pada merekalah terletaknya nasib pasukan mereka.Menang atau kalah tergalas pada bahu mereka.Biarpun ‘hadaf’ mereka sekadar mencari ruang serta menjaringkan gol kemenangan,maka setiap apa yang berlaku merupakan tanggungjawab mereka,merekalah yang akan berjuang ,mempamerkan aksi-aksi bola sebenar,merekalah yang merasa kesakitan sekiranya dikasari,merekalah yang akan merasakan kesusahan,bergelut-gelut untuk mendapatkan bola,mereka diasak lawan,bahkan kadangkala mereka dimarahi oleh rakan-rakan.luka,lebam,bengkak sudah menjadi kebiasaan.cedera ringan mahupun berat,kadang-kadang patah-patah anggota,ada juga yang anggotanya terus menghilang.tapi mereka tetap dengan tujuan untuk mencari kemenangan.Mereka akan dipuji sekiranya pasukan mereka menang,dijulang dan diberi penghargaan.Ada juga penyokong beralih arah apabila pasukan tersebut menang.


Tapi,sekiranya mereka kalah,maka pada mereka inilah terletaknya semua kesalahan,caci maki,sumpahan mahupun balingan objek dari penyokong semuanya kepada mereka,walaupun mereka telah bersungguh-sungguh,luka-luka dan kesakitan tidaklah diambil kira,disebabkan kekalahan maka semua ini menjadi makanan.Tapi,kalau menang,maka ramailah penyokong menjulang-julang dan seolah-olah penyokong lah penyebab kemenangan.


Begitulah bolasepak…………….agak kasihan membaca akhbar pemain-pemain korea kena denda kerja lombong disebabkan kekalahan memalukan……kasihan bukan……ke tak kasihan?????huhu

Begitulah….



Terkenang akan kata-kata ‘naqib’ usrahku….pejuang-pejuang agama yang berjuang dalam aliran dakwah ini seperti konsep bola sepak…..

Lalu ku fikir-fikir akan kalam beliau…memang benar……tepat sekali…..

Jika kita lihat pada diri kita sendiri,tergalas amanah dakwah ke atas kita untuk disampaikan.jadi,dimanakah posisi kita sebagai penggerak dakwah….

Adakah kita sebagai penyokong….yang mana peranannya sama seperti penyokong bolasepak…menyokong apabila Nampak bibit kemenangan???

Dan mengatakan kita lah punca kemenangan,setelah menyokong,adakah sokongan kita itu punca sebenar kejayaan itu??

Atau kita akan mencerca dan mencaci orang yang melakukan kerja-kerja islam yang mulia ini setelah kita lihat ianya tidak mendatangkan hasil??sedangkan kita hanya penyokong yang menantikan kemenangan tanpa membuat kerja……fikirkan…..

Ataupun kita sememangnya orang yang memainkan peranan penting dalam kerja-kerja ini,kitalah orang yang turun padang dalam menjayakan misi mendapatkan ‘daulah islamiyah’diatas bahu kita lah tergalas amanah dakwah ini,diatas kita tanggungjawab ini..kita lah pejuang yang bermain dalam medan ini….

Kitalah matarantaian dan kesinambungan dakwah Nabi SAW…kitalah yang akan merasa kesakitan ini,kitalah yang akan dicerca kawan sendiri,kita lah yang akan dipulau,kitalah yang akan kelihatan asing oleh sebahagian orang…..kitalah yang cuba secara serius bergabung dengan jemaah dikala orang islam sendiri tak faham akan jemaah.kitalah yang terluka,kitalah yang akan merasa susah payah,disisih rakan-rakan,ditarik pinjaman,diberi ugutan..

Bila kemenangan itu semakin pasti,kita semakin kuat iltizam dan usaha,bersyukur kerana dapat melakukan kerja-kerja Nabi-Nabi yang Mulia,sedangkan jika kemenangan itu masih tidak Nampak,kita akan diperlekehkan oleh manusia-manusia yang bergelar penyokong…..bersediakah kita…pilihan ditangan kita….seorang pejuang tidak akan beralasan….kata-kata seperti ‘saya sibuk sangat ni’ ‘saya tiada masa’ ‘kita ada banyak cara’ ‘dan macam-macam alasan lain bukan lah keluar dari mulut seorang yang menggalas tugas yang besar ini…cubaan dan dugaan akan terus menerus datang dalam usaha kita membina generasi,kritikan menjadi biasa dalam usaha kita menyampaikan kebaikan….kesempitan wang kerana disempitkan dari segala segi,kekangan-kekangan dakwah juga menjadi makanan tradisi..tapi ingatlah akan janji ALLAH….ALLAH takkan tinggalkan pejuang dalam keadaan terbiar….kerana pejuang takkan mengdapat kegagalan..samada mendapat kemenangan atau mati syahid,dua-dua adalah kemenangan…

Jadi,dimanakah kita….cukup sekadar penyokong …atau bergembira sebagai pendokong…cukup sekadar menjerit-jerit atau benar-benar beraksi mempamerkan skill-skill…fikirkan lah……




8888888888888888888888888



Ya ALLAH bantulah pejuang-pejuang agamaMu.

Ya ALLAH terima lah aku menjadi tentera agamaMU…

Ya ALLAH…rahmatilah sahabat-sahabatku yang bergadai dalam bidang ini..

Ya ALLAH ..kuatkanlah langkah kaki ini….



Ku berbangga ada disahabat yang ditarik zakat kerana menggabungkan diri dengan jemaah,ku berbangga ada dikalangan mereka di ejek,diperli kerana menyampaikan kebaikan…ku berbangga dengan mereka,dikala mereka mencegah kemungkaran mereka ditohmah,sedangkan mereka masih thabat dijalan ini…….



dari hati untuk diri................

2 comments:

banattheology said...

best...
mmg best....

kalau diibaratkan mcm azhariah yg dikatekan mandom bile balik malaysia..
bak kate ust Azhar YAhya (mantan BKKS PMRAM, SUA PMRAM n YDP BKAKLM)
kite da training bola kat tmpt yg cntik..yakni mesir..mantap lagi...murabbi first class...padang best...makan minum sume cukup..mmg da ready klu nak buat football match....

sampai mase nak bertanding...(blik mesia)..tkut...padahal padang da sedia mnnti....rumput karpet lagi...
sbb pe tkut lagi???padahal training mantap gile....

jwpn ust Din TAntawi...
sbb xde Isti'dadiyah....


muhasabah utk saye .. huhu...

banattheology said...

ayat kat atas tu sy jumpe kat blog member sy..entry bln bape ta...