mereka yang sudi

Friday, July 31

Hadis ke -6

"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Saturday, July 25

Lautan Dakwah


Permandangan Di Ra'su bar...

Salam Sejahtera kapada semua...

Gambar ni ,gambar pantai,tapi sengaja nak cerita tentang laut.....
Laut.....
Tenang...
Damai.....
Sejuk mata memandang.....
Mengingatkan tentang kewujudan dan kehebatan Allah....


Kita tengok lak kegunaan laut.....

Kanak-kanak berlari2 di tepi pantai....
Segolongan lagi bermain pasir...
ada yang membuat binaan dari pasir....
ada yang membayangkan sedang membuat latihan peperangan di tepi pantai....
mereka menggunakan kawasan pantai yang berhampiran dengan laut,dengan cara mereka sendiri.....

Orang Dewasa......
Bermandi-manda dalam laut.....
Bersukan dengan sukan yang tertentu....
Masih mendekati laut...tapi dengan cara mereka.....

Pelukis......
Mengambil ilham pemandangan dari laut....
membayangkan keadaan dalam dan luar lautan untuk lukisannya....

Nelayan....
Mencari rezeki dari lautan...
Mereka menggunakan dasar atau bahagian dalam laut.........


Penyelam...
menyelam ke bahagian yang lebih dasar...
mencari bahan tertentu dengan tujuan tertentu.....

Banyak cara mereka menggunakan laut untuk memenuhi matlamat mereka.....

Jadi,ana terfikir.....
Kewajipan dakwah ada pada setiap individu muslim......
xkira ustaz.....
doktor.....
peguam......
guru.....
semuanya terletak di atas bahu masing2......

kalau lah laut di gunakan oleh setiap peringkat atau tahap manusia dengan cara yang berbeza....bayangkan cara dakwah kita sebagai seorang muslim...mestilah menggunakan pendekatan mengikut kemahiran dan gerak kerja yang kita lakukan.....

Ini bermakna,setiap daripada kita tidak mempunyai alasan untuk tidak terjun ke Medan dakwah,kerana dakwah dalam islam ini tidaklah tertumpu kepada sebahagian pihak dan mad'u tertentu...Tetapi dakwah islam itu bersifat syumul yang mana ianya menyeluruh dari setiap pihak bermula dari akar umbi...
Ini bermakna setiap kita perlu bekerja untuk memberi kesedaran kepada semua...tak kira bangsa...agama...atau faktor kulit...yang penting...dakwah kita sampai.....
Bagaimana dakwah nak samapai???? setiap kita perlu membuat kerahan tenaga untuk terjun sama2 ke medan dakwah...Bagaimana?????
Terpulang kepada pendekatan dan kreativiti masing-masing....
Macam kita guna laut...
Setiap peringkat ada cara tersendiri.....
Yang penting kita benar2 berusaha bersama dan tidak membiarkan tugas ini kepada orang lain.....

Ini adalah peringatan untuk diri ana sendiri....Sudah tiada masa beralasan lagi.....
sekian....

P/S : Ini cuma cetusan idea n sekadar pendapat sendiri....Tiada kaitan dengan mana-mana pihak....


ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN......

Roslizan Bin Mohd Yusof
RNSK
Hayyu Sabie
Kaherah Mesir
7:41 Pagi.....

Saturday, July 11

Indahnya Bila Bersahabat

Assalamualaikum..
post kali ni saje nak bercerita tentang sahabat..
Sume org mempunyai sahabat.
kalo x ramai pun mesti ada punye....jadi kesempatan pulang ke Malaysia baru-baru ini ana berkesempatan meluangkan masa untuk keluar bersama2 sahabat2 yang berada di Malaysia.




Ye,sememang keadaan sudah berubah dan masing2 tak seperti dulu,untuk pengetahuan,sahabat2ku ini adalah satu batch masa sekolah kat MAAHAD AHMADI NEGERI SEMBILAN...huhu..Kami tidak la merancang untuk membuat satu program,tetapi ALLAH Maha Merancang,kebetulan semasa di Malaysia seorang kakak kepada sahabat kami melangsungkan walimah.Jadi disitula menjadi tapak pertemuan kami...




Kulihat sahabat2ku kesemuanya gah2 belaka,ada yang sudah bekerja menjadi 'Manager',ada pula yang tersohor dengan kepimpinan mahasiswa nye.Ada pula yang telah bergelar 'Mahasiswa Timur tengah'juga.Ha,sape la kna ketika tu yang masih lagi terkebil2 mencari ilmu..huhu..



Masa ni teramat la best sekali,bayangkanla beberapa tahun xberjumpa.huhu..memang hebat sahabat2ku.Masing2 sudah punyai kehidupan sendiri sekarang.



Masa ni la perjumpaan kami yang terakhir ngan seorang sahabat kami'Nur Hidayah'yang mana beliau telah menghadap Ilahi.Al Fatihah Buatnya.

Masa ni juga ana terfikir,kalau lah kekuatan ukhawah yang sebegini erat di pergunakan ke jalan dakwah dan kesepakatan ini di guna pakai ke arah pembinaan daulah islam,dah tentu ianya hebat...Bersatu teguh,bercerai bersatu kembali..


Akhir kalam.semoga Allah mencampakkan hidayah dan beri kita kekuatan seperti kekuatan pejuang2 Allah yang terdahulu...


'BERSATU TEGUH,BERCERAI BERSATU KEMBALI'

ROSLIZAN BIN MOHD YUSOF
BILIK 202 RUMAH WILAYAH
EGYPT.

Senarai Penuh Ahli Jawatankuasa Pas Pusat 2009-2011

AHLI JAWATANKUASA KERJA PAS PUSAT
& PESURUHJAYA PAS NEGERI-NEGERI/WILAYAH PERSEKUTUAN
SESI 2009/2011

Presiden
DATO' SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG

Timbalan Presiden
USTAZ NASHARUDIN MAT ISA

Naib Presiden
DATO' USTAZ TUAN IBRAHIM TUAN MAN
SALAHUDDIN AYUB
DATO' MAHFUZ OMAR

Ketua Dewan Ulama
DATO' USTAZ HARUN TAIB

Ketua Dewan Pemuda
USTAZ NASRUDIN HASSAN TANTAWI

Ketua Dewan Muslimat
USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH

Setiausaha Agung
DATO' MUSTAFA ALI

Ketua Penerangan
USTAZ IDRIS AHMAD

Bendahari
DR MOHD HATTA RAMLI

Ketua Pengarah Pilihan Raya
DATO' USTAZ ABDUL HALIM ABDUL RAHMAN

Ahli Jawatankuasa
DATO' SERI IR. MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN
DATO' KAMARUDDIN JAFFAR
DATO' SERI USTAZ AZIZAN ABD RAZAK
DATO' DR HAJI HASAN MOHD ALI
USTAZ ABDUL GHANI SAMSUDDIN
DATO' USTAZ ABU BAKAR CHIK
MOHAMED HANIPA MAIDIN
DATO' IR AMIRUDDIN HAMZAH
DR LO' LO' MOHAMAD GHAZALI
USTAZ ABDUL GHANI ABDUL RAHMAN
DR DZULKEFLY AHMAD
DR SYED AZMAN SYED AHMAD NAWAWI
USTAZ HASHIM JASIN
MAZLAN ALIMAN
USTAZ TAIB AZAMUDDIN MD. TAIB
DR MUJAHID YUSOF RAWA
DATO' HUSAM MUSA
MOHAMAD SABU
MOHD ANUAR TAHIR
ASMUNI AWI
MOHAMAD TAUFEK ABDUL GHANI
DR SITI MARIAH MAHMUD
WAN UBAIDAH WAN OMAR
AHMAD DULLAH

Pesuruhjaya PAS Negeri
PERLIS : USTAZ HASHIM JASIN

KEDAH : DATO' SERI USTAZ AZIZAN ABDUL RAZAK

PULAU PINANG : USTAZ MOHD SALLEH MAN

PERAK : USTAZ ABU BAKAR HUSIN

KELANTAN : TUAN GURU DATO' NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

TERENGGANU : USTAZ HARUN TAIB

PAHANG : DATO' USTAZ TUAN IBRAHIM TUAN MAN

SELANGOR : DATO' DR HASAN MOHD ALI

W. PERSEKUTUAN : MOHAMAD NOOR MOHAMAD

NEGERI SEMBILAN : ZULKEFLY MOHAMAD OMAR

MELAKA : USTAZ ABDUL GHANI ABDUL RAHMAN

JOHOR : DATO' DR MAHFODZ MOHAMED

SABAH : MUHAMAD ABDULLAH

SARAWAK : USTAZ OSMAN MUSTAPHA

Sumber: HarakahDaily

Perginya 'Natrah'


Oleh: ustnik

"dari: www.niknasri.com

Ketika belajar subjek Sejarah di Sekolah Alam Shah, Ceras 1980-84, kami dieperkenalkan dengan kisah Natrah dan Tragedi rusuhan yang berlaku di Singapura. Belajar sejarah ketika itu hanya belajar tentang sebuah sejarah, tidak timbul sangat sensitiviti saya yang masih berumur awal belasan tahun ketika itu. Agak menarik kerana Natrah dan Che Aminah itu pernah tinggal di Kampung Banggol, Kemaman.

Jalan utama di bandar Cukai hari ini sesak dengan kenderaan, tetapi pernahkah mereka yang melalui jalan tersebut terfikir bahawa Bertha Hertogh atau Natrah itu yang pernah menimbulkan sensitiviti umat Islam atas isu murtad tinggal di sini?

Beliau meninggal akibat leukemia pada usia 72 tahun, demikian menurut Duta Malaysia di Belanda, Dr Fauziah Mohd Taib, menerusi e-mel kepada Bernama Khamis.





Bagi generasi baru, mungkin ramai yang lupa isu Natrah. Saya memetik latar peristiwa Natrah dari sumber berikut:

Natrah (Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas).

Natrah atau Nadra Maarof adalah wanita keturunan Belanda yang menyebabkan Rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini terjadi kerana berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit.

Bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh dan ibunya Adeline Hunter. Kakaknya Wiesje, Corrie. Adiknya Benny dan Karel.

Susur galur

* 1937 24 Mac- Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia dengan nama Bertha Hertogh atau Maria Huberdina Hertogh
* Disember 1942- Bertha Hertogh diserahkan untuk dipelihara kepada Che Aminah Mohamad. Usia Natrah ketika itu 5 tahun. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha dan Benny kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun.
* Che Aminah Mohamad atau Mak Minah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman, Terengganu. Menurut keterangan Natrah, Che Aminah bukan Babu atau pembantu rumah. Maria Hertogh diberi nama Natrah dan hidup dalam suasana dan pendidikan Islam.
* 15 November 1945- Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman, Terengganu melalui Singapura kerana orang Indonesia ketika itu meluap-luap membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.
* 1945- Bapa Natrah, Sarjan Hertogh dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom dengan bom atom oleh Amerika. Dia balik ke Bandung, Jawa dan mencari anaknya Natrah. Adeline dan Hertogh balik ke Belanda tanpa menemui Natrah. Usaha mencari diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda.
* September 1949- Natrah ditemui oleh Arthur Locke, Penasihat British di Terengganu sewaktu pertunjukan senaman di padang Sekolah Perempuan Melayu Chukai.
* 19 Ogos 1949- polis Semarang memberitahu Andrianus, Natrah berada di Kemaman.
* 12 April 1950- Che Aminah membawa Natrah ke Singapura atas perancangan dan muslihat Sarjan Hertogh.
* 22 Mei 1950- Ketua Hakim Mahkamah mengarahkan Natrah diletakkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat,Singapura
* 24 April 1950- Natrah dihantar ke Girls Homecraft Centre, York Hill, Singapura
* 28 April- Che Aminah membuat rayuan untuk mendapatkan balik hak penjagaan terhadap Natrah melalui peguambela Encik Ahmad Ibrahim daripada syarikat peguam S.C. Goho & Co.
* 19 Mei 1950- peguambela Encik Ahmad Ibrahim menghujah di mahkamah bahawa Che Aminah Mohamad berhak menjadi penjaga Natrah. Profesor Dr. Ahmad Ibrahim menjadi protaganis dan antara tokoh yang amat dihormati dalam kes Natrah di Singapura .
* 28 Julai 1950- Che Aminah menang kes rayuannya. Natrah dikeluarkan daripada York Hill
* 1 Ogos 1950- kerana takut peristiwa berulang, Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor Adabi iaitu En. M.A.Majid di 139, Seranggoon Road, Singapura. Ketika ini Natrah berusia 13 tahun tetapi susuk tubuhnya besar. Usia Mansor Adabi 22 tahun. Dalam Undang-Undang Syariah Islam, perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhamad, Siti Aisyah.
* 2 Disember 1950- Ketua Hakim mengeluarkan perintah yang ketiga untuk didengar di mahkamah tentang kesahihan perkahwinan dan hak penjagaan Natrah.Mengikut undang-undang Belanda , seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Pendakwa berhujah sama ada Natrah berhak dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak. Mahkamah memutuskan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak menyebut ibubapa tetapi penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar bertukar kepada isu jagaan.
* Dalam kes Natrah ini, mahkamah mengakui Natrah secara rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah daripada didedahkan kepada agama Kristian? Bapanya lebih berhak ke atasnya.
* 12 Disember 1950 Hakim menjatuhi hukuman – Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda. Bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dijadikan Katholik.
* 12 Disember 1950 Rusuhan Natrah berlaku kerana masyarakat Islam di Singapura dan Tanah Melayu kecewa Natrah akan dimurtadkan.
* 13 Disember 1950- Natrah dan ibu kandungnya meninggalkan Lapangan Terbang Kallang, Singapura menuju Belanda dengan kapal terbang KLM.
* Ada protes orang Islam di Karachi, Pakistan yang bersimpati dengan Natrah.
* 15 Disember 1950- Natrah sampai di Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, Belanda; disambut oleh lebih 4000 orang Kristian Belanda beserta sorakan selamat datang dan sepanduk ‘Welcome Back Bertha’. Mereka dari ‘Bertha Hertogh Comittee’ yang dibentuk oleh bapanya, Sarjan Hertogh.
* Di rumahnya di Bergen Op Zoom , kehidupan Natrah sentiasa dikawal ketat oleh polis Belanda. Dia pernah bertanya tentang ‘Di mana masjid di Bergen Op Zoom?’. Natrah minta sejadah, bertanyakan khiblat dan tak lupa sembahyang 5 kali sehari. Ingatannya kepada Mansor Adabi tidak pernah padam terhadap suaminya itu.
* Januari 1952- Mansor Adabi menerima surat daripada seorang pemuda Belanda bernama JC Vermeulen tentang kehidupan Natrah. JC Vermeulen adalah pedagang import-eksport Belanda.
* 9 Januari 1951- Surat 1 daripada Mansor Adabi kepada Natrah dalam tulisan Jawi, berbahasa Melayu.
* 10 Januari 1951- Surat 2 daripada Mansor Adabi kpada Natrah, antaranya menceritakan nasib Karim Ghani yang masih ditahan.
* 17 September 1951- Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah.
* Mac 1953- Surat pertama daripada Natrah kepada Mansor Adabi dalam tulisan rumi berbahasa Melayu-Indonesia. Dia telah menjadi Kristian Katholik dan minta Mansor Adabi jangan menulis kepadanya lagi. Natrah menggunakan nama asalnya ‘Bertha Hertogh’.
* 25 Januari 1953- Surat Mansor Adabi kepada Natrah
* 20 Julai 1953- Surat Bertha kepada JC Vermeulen disampaikan kepada Mansor Adabi.
* 1954- Mansor Adabi berpatah arang dan berkahwin dengan anak muridnya Zaiton Jahuri.Mansor Adabi menghantar kad undang perkahwinan kepada JC Vermeulen. Bertha yang mengetahui hal itu sangat kecewa. Kekecewaan itu dicurahkan kepada temannya Johannes Gerrit Vermeulen. Antara murid Mansor Adabi ialah Datuk Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas pengarah MAS.
* 26 Januari 1956- Telegram daripada JC Vermeulen kepada Mansor Adabi menyatakan Bertha ingin kembali bersama Mansor Adabi di Malaysia.
* 20 April 1956- Bertha berkahwin dengan Johan Gerardus Wolkenfelt, seorang askar ketika Natrah berumur 18 tahun. Umur Wolkenfelt 21 tahun. Wolkenfelt berhenti menjadi askar dan menjadi tukang kayu.
* 15 Februari 1957- Bertha bersalin anak lelaki pertama. Bertha mendapat 10 orang anak. Nama anaknya Silvija, Carolien, Frans, Marlies, Theo, Huub, Rinie, Marjoline, Hands dan Paul.
* 20 Januari 1959- Surat daripada Mansor Adabi kepada Bertha menceritakan dia sudah berkeluarga.
* 3 Februari 1959- Surat Bertha kepada Mansor Adabi. Semua surat-surat Mansor Adabi tersimpan dalam fail ‘Personal – Mansor Adabi’ di Arkib Perbandaran Bergen op Zoom, Belanda.
* 25 November 1975- Televisyen Belanda NRVC meriwayatkan kembali kisah hidup Bertha dalam filem dokumentari The Time Just Stool Still selama 20 minit. Bertha, Wolkenfelt dan Mansor Adabi turut dijemput diwawancara dalam dokumentari itu. Ketika itu Bertha telah mempunyai 10 orang anak. Sedangkan Mansor Adabi sebagai seorang guru dan peguam, hidup mewah.
* 16 Ogos 1976- Bertha didakwa di mahkamah atas tuduhan cuba membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Dia dibebaskan atas simpati hakim terhadap latar belakang hidupnya. Bertha dan Wolkenfelt bercerai. Mulanya dia merancang bubuh racun berwarna biru – tak berjaya. Kemudian dia berpakat dengan temannya Tom Ballermans dan Adrie Jansen dan membeli sepucuk pistol revolver. Anaknya Corie menyedari rancangan bunuh itu, dilapor kepada polis dan Bertha ditangkap.
* 26 Disember 1976- Natrah dilaporkan sakit jiwa oleh Utusan Malaysia. Tetapi hal ini dinafikan oleh anak-anak Natrah.
* 1976- Che Aminah meninggal dunia di Chukai, Terengganu ketika berusia 70an
* Disember 1979 Bertha berkahwin dengan Tom Ballermans – lelaki yang selalu datang ke Cafe Bertha dan yang dikatakan bersepakat dengan Bertha untuk membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Tom membeli rumah di Ossendrecht, Belanda kira-kira 12 km dari Bergen Op Zoom, Belanda.
* 1983- Bertha bercerai dengan Tom Ballermans
* 1984- Bertha masuk hospital kerana sakit jantung. Tubuhnya semakin gemuk secara mendadak.
* 15 September 1984- Bertha meninggalkan Belanda ke Amerika Syarikat mencari kehidupan baru bersama Ben Pichel dan hidup tanpa kahwin hingga… Ben Pichel ialah seorang lelaki Indonesia berasal dari Jakarta dan bekerja di pasar-pasar malam di Belanda dahulu. Ben kemudian mendapat taraf warganegara Amerika Syarikat.
* Bertha kini tinggal di Nevada, tengah Amerika Syarkat dan meninggalkan anak-anaknya di Belanda. Dia pernah bekerja sebagai tukang masak dan pengemas bilik hotel dan motel. Kemudian dia bekerja sebagai pencuci rumah dan bangunan. Bertha hidup dalam keadaan tersiksa jiwa dan raga, kehilangan orang-orang yang disayangi.
* Pada tahun 1992, kerajaan telah mengharam lagu yang berjudul Natrah nyanyian kumpulan Handy Black yang mengisahkan kisah Natrah ini.
* 9 Julai 2009 – Bertha Hertogh atau Natrah nama Islamnya pada satu ketika, dilaporkan meninggal dunia di kediamannya di Huijbergen, Belanda.

Beliau meninggal akibat leukemia pada usia 72 tahun, menurut Duta Malaysia di Belanda, Dr Fauziah Mohd Taib, menerusi e-mel kepada Bernama.



Rusuhan 1950 di Singapura


Rujukan

* Fatini Yaacob, majalah Dewan Masyarakat, DBP, April 1989 hlm 20.
* Maria Hertogh, pulang ke Malaysia pada 1999 berumur 63, untuk sebuah dokumentari TV Belanda De Affare

Artikel dicopy dari : http://www.tranungkite.net/v9/modules.php?name=News&file=article&sid=1099

Friday, July 10

Majlis Perkahwinan Arab


Assalamualaikum...
kali ni saje nak tunjuk gambar masa g majlis perkahwinan mahmud(abang said)
Mula berangkat dari Hayyu Sabi'e selapas asar.perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam setengah.tempat tujuan perhentian 'sakiet Makiey'stesen sebelum akhir.

ni la suasana majlis,bunyi lagu yang teramat kuat yang boleh menyebabkan pecahnye gegendang telinga.

ni sajian makanan majlis perkahwinan.huhu..kesimpulannya banyak benda yang baru n pengalaman yang menakjubkan,rasa xsia2 g sana.sebab dapat tgk cara arab akad nikah yang agak berbeza dengan budaya kita n bnyak lagi yang xdpt di ceritakan semasa berlangsungnya majlis perkahwinan ini ....
sekian wassalam...

Roslizan Bin Mohd Yusof
bilik 202
Rumah Wilayah

ape ada pada gambar?





Dua gambar
dua keadaan



luas?sempit?lapang?
semak samun?bersih licin?

Thursday, July 9

Hikmah Kembara



Assalamualaikum ku ucapkan kepada semua pembaca,
gambar ni masa dalam perjalanan pulang dari Matruh ke Kaherah,
perjalanan yang sejauh 800km,
mengambil masa selama lebih kurang 7jam sekiranya kenderaan dipandu dengan kelajuan 120.
Jalan yang panjang,sekeliling sunyi,tak nampak penghujung jalan,tapi,tahu destinasi iaitu Kaherah.
Perjalanan yang panjang,tapi sementara dan tidak kekal di atas jalan,apabila tiba di Kaherah(tempat yang di tuju)kita akan teringat jalan2 yang kita lalui tadi.
Adakala sempat sampai destinasi dengan selamat,ada juga yang tersangkut di tengah perjalanan,ada yang berkubur sahaja di tepi jalan.Menaiki kenderaan untuk ke destinasi.

Saya termenung di dalam bas

Begitulah hidup kita
melalui satu jalan yang panjang,yang mengambil masa bukan 8jam,mungkin 10tahun,mungkin juga 45 tahun,mungkin juga 85 tahun.
Destinasi sudah pun diketahui,
Kiri dan kanan tidak sunyi,banyak cabaran di sana-sini,
Jalan dilalui beronak duri,berkenderaankan iman yang suci,
tetapi....MAMPUKAH KITA SAMPAI KE DESTINASI????


Mampukah kita sampai ke destinasi melalui jalan yang sementara ini?Sedangkan sudah di beritahu kita akan mendapat ganjaran @ balasan semasa berada di jalan ini apabila kita sampai ke destinasi...

Mampukah kita sampai dengan selamat ke destinasi.......


Roslizan bin Mohd Yusof
bilik 202
rumah wilayah

Thursday, July 2

Jalan2 Cari Makan Di Rumah Arab(Said)



(sumber gambar masjid Al-Azhar ni:US.Zulfaisol-201)

Setelah habis sahaja imtihan baru-baru ini,pada hari yang sama kaki ini telah melangkah ke sebuah rumah yang terletak di'sakiet mekky' yang jaraknya satu jam perjalanan.Tujuan ke sana adalah untuk memenuhi pelawaan sahabat karibku dari bangsa arab mesir untuk menziarahi keluarganya yang dah tak sabar2 menunggu kedatanganku ke sana.


Madah bagi imtihan terakhir bagi tahun 3 kuliah syariah ialah Qadaya,ye...seperti semua sedia maklum,madah ini yang akan menahan kesemua pelajar dari keluar awal..hehehe...Jadi saya pun keluar lambat gak,tapi kawan saya tu tetap menunggu disebabkan keinginannya yang membuak2 untuk mengajak aku datang ke rumahnya...

Kami tiba di rumahnya pada waktu asar,jadi kami g tunaikan solat dulu...selepas solat saya dihidangkan dengan secawan air limau nipis...peerrggghhh...sedap giler...

Tidak lama kemudian ibunya memanggil kami ke tingkat atas untuk menikmati hidangan

Dengan berbekalkan perasaan lapo yang terhingga,saya pun berjalan dengan semangatnya untuk merasa juadah yang disediakan oleh bangsa arab...Sampai2 je,mak die terus hulur air basuh tangan,ha,ape lagi,cepatla saya duduk,sekali tengok makanan die..huhuhu...mak die siap cakap lagi-makanan ni semuanya untuk kamu-(setelah di terjemah ke dalam bahasa melayu)...ha..tengokla,saya pun terfikir,leh ke abis??




Ha..setelah habis melantak(xabis pun)maka badan ini terasa mahu berehat jadi kami pun melepetla kat bilik Si Said ni...lepak punye lepak nak dekat isya'..Jadi saya pun meminta diri untuk pulang ke rumah..Ha ni la pengalaman g ziarah umah kawan(arab).Jadi kepada sahabat2 yang lain,rajin2 la bercampur ngan sahabat2 dari negara yang lain...


(gambar sekadar hiasan)

Roslizan Bin Mohd Yusof
bilik 202
Rumah Wilayah Hayyu sabie
0015....ngantuk....

Coret2 hari Keluarga 2009

السلام عليكم,
Kehadapan semua pembaca diharapkan sihat dan bersemangat untuk meneruskan hidup sebagai khalifah ALLAH dimuka bumi ini,ya..memang tidak dapat dinafikan kita diciptakan dimuka bumi ini dalah untuk meneruskan perjuangan2 orang-orang terdahulu dalam usaha mengekalkan,mempertingkatkan dan mengembang kalimah tauhid kepada semua manusia.
Tujuan penulisan pada hari ini adalah untuk perkongsian sekitar hari keluarga negeri sembilan mesir yang di adakan baru-baru ini.

Secara Umumnya dapatlah dikatakan dan diperakui bahawa saf-saf kepimpinan program kali ini berjaya.Hal ini terbukti dengan kehadiran peserta dan respon dari setiap pihak.

sedikit tentang Hari Keluarga yang dijalankan pada 22-25 jun.

Program dimulakan dengan majlis perasmian,dan dirasmikan oleh pegawai khas kebajikan N9.

Pada hari selasa bersamaan 23 jun,Kesemua peserta di hidangkan dengan acara dan slot2 ilmiah yang amat menarik hati kerana ianya dijalankan secara kreatif oleh pihak penganjur,seperti contoh 'ilmiah cafe'dalam program ini peserta berkongsi maklumat dan ilmu dengan juru acara secara santai,memang menarik minat dan menmbah thaqafah peserta.

Acara lain seperti slot 'Safari hunter' 'Debat' memeng menunjukkan peserta mempunyai ilmu dan thaqafah yang terpendam.

Pada hari berikutnya,acara indoor yang tidak kurang meriahnya,acara2 seperti Teh Tarik memang menarik perhatian semua,tidak ketinggalan acara 'Iq Genius'dan 'Who Wants to Be A Daie'memang mengerah dan memerah iq para peserta.Ini kerana dalam slot ini peserta2 diajukan soalan2 berbentuk ilmiah,kontemporari dan ilmu sampingan.
Pada malamnya pula,acara 'Dakwah Kreatif'yang mana kumpulan2 peserta dikehendaki membuat sesuatu berkisar tentang dakwah secara kreatif.Pada malam tersebut terbukti peserta2 hari keluarga ini mempunyai bakat dalam bidang lakonan dan kewartawanan.

Pada hari berikutnya yakni hari terakhir,acara outdoor yang mana memerlukaqn persediaan mental dan fizikal dari setiap peserta.Acara2 seperti Futsal,Tarik tali dan macam2 lagi[http://roslizanfikrahmujahid.blogspot.com/2009/06/laporan-sukan-hari-keluarga-ns.html]memang menarik hati.
Pada malam tersebut juga diadakan majlis perasmian penutup,walaupun dalam keadaan letih,para peserta tetap juga menghadiri dan memeriahkan majlis.

Kesimpulan dari program ini,kita dalam kita mempersiapkan diri sebagai Jundullah dan daie ini,kita memerlukan persediaan dari segi mental dan fizikal.Hal ini kerana dalam memenuhi tuntutan sebagai khalifah ALLAH dimuka bumi ini kita tidak boleh lari dari tanggungjawab kita sebagai daie.
Dan diharapkan kepada semua termasuk diri yang lemah ini,sebagaimana kita memeriahkan da memenuhkan program hari keluarga ini,dapatlah kiranya kita meneruskan semangat tersebut untuk memenuhkan kelas2 pengajian yan melimpah2 di bumi Mesir ini..
Sekian

Roslizan Bin Mohd Yusof
Bilik 202,
Rumah Wilayah,
Hayyu Sabie,