Posts

Showing posts from July, 2009

Hadis ke -6

"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Sebagai Tanda Sokongan

Image

Lautan Dakwah

Image
Permandangan Di Ra'su bar...

Salam Sejahtera kapada semua...

Gambar ni ,gambar pantai,tapi sengaja nak cerita tentang laut.....
Laut.....
Tenang...
Damai.....
Sejuk mata memandang.....
Mengingatkan tentang kewujudan dan kehebatan Allah....


Kita tengok lak kegunaan laut.....

Kanak-kanak berlari2 di tepi pantai....
Segolongan lagi bermain pasir...
ada yang membuat binaan dari pasir....
ada yang membayangkan sedang membuat latihan peperangan di tepi pantai....
mereka menggunakan kawasan pantai yang berhampiran dengan laut,dengan cara mereka sendiri.....

Orang Dewasa......
Bermandi-manda dalam laut.....
Bersukan dengan sukan yang tertentu....
Masih mendekati laut...tapi dengan cara mereka.....

Pelukis......
Mengambil ilham pemandangan dari laut....
membayangkan keadaan dalam dan luar lautan untuk lukisannya....

Nelayan....
Mencari rezeki dari lautan...
Mereka menggunakan dasar atau bahagian dalam laut.........


Penyelam...
menyelam ke bahagian yang lebih dasar...
mencari bahan tertentu dengan tujuan tertentu...…

Indahnya Bila Bersahabat

Image
Assalamualaikum..
post kali ni saje nak bercerita tentang sahabat..
Sume org mempunyai sahabat.
kalo x ramai pun mesti ada punye....jadi kesempatan pulang ke Malaysia baru-baru ini ana berkesempatan meluangkan masa untuk keluar bersama2 sahabat2 yang berada di Malaysia.




Ye,sememang keadaan sudah berubah dan masing2 tak seperti dulu,untuk pengetahuan,sahabat2ku ini adalah satu batch masa sekolah kat MAAHAD AHMADI NEGERI SEMBILAN...huhu..Kami tidak la merancang untuk membuat satu program,tetapi ALLAH Maha Merancang,kebetulan semasa di Malaysia seorang kakak kepada sahabat kami melangsungkan walimah.Jadi disitula menjadi tapak pertemuan kami...




Kulihat sahabat2ku kesemuanya gah2 belaka,ada yang sudah bekerja menjadi 'Manager',ada pula yang tersohor dengan kepimpinan mahasiswa nye.Ada pula yang telah bergelar 'Mahasiswa Timur tengah'juga.Ha,sape la kna ketika tu yang masih lagi terkebil2 mencari ilmu..huhu..



Masa ni teramat la best sekali,bayangkanla beberapa tahun xberjumpa.huh…

Senarai Penuh Ahli Jawatankuasa Pas Pusat 2009-2011

AHLI JAWATANKUASA KERJA PAS PUSAT
& PESURUHJAYA PAS NEGERI-NEGERI/WILAYAH PERSEKUTUAN
SESI 2009/2011

Presiden
DATO' SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG

Timbalan Presiden
USTAZ NASHARUDIN MAT ISA

Naib Presiden
DATO' USTAZ TUAN IBRAHIM TUAN MAN
SALAHUDDIN AYUB
DATO' MAHFUZ OMAR

Ketua Dewan Ulama
DATO' USTAZ HARUN TAIB

Ketua Dewan Pemuda
USTAZ NASRUDIN HASSAN TANTAWI

Ketua Dewan Muslimat
USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH

Setiausaha Agung
DATO' MUSTAFA ALI

Ketua Penerangan
USTAZ IDRIS AHMAD

Bendahari
DR MOHD HATTA RAMLI

Ketua Pengarah Pilihan Raya
DATO' USTAZ ABDUL HALIM ABDUL RAHMAN

Ahli Jawatankuasa
DATO' SERI IR. MOHAMAD NIZAR JAMALUDDIN
DATO' KAMARUDDIN JAFFAR
DATO' SERI USTAZ AZIZAN ABD RAZAK
DATO' DR HAJI HASAN MOHD ALI
USTAZ ABDUL GHANI SAMSUDDIN
DATO' USTAZ ABU BAKAR CHIK
MOHAMED HANIPA MAIDIN
DATO' IR AMIRUDDIN HAMZAH
DR LO' LO' MOHAMAD GHAZALI
USTAZ ABDUL GHANI ABDUL RAHMAN
DR DZULKEFLY AHMAD
DR SYED AZMAN SYED AHMAD NAWAWI
USTAZ HASHIM JASIN
MAZLAN ALIMAN
USTAZ TAIB A…

Perginya 'Natrah'

Image
Oleh: ustnik

"dari: www.niknasri.com

Ketika belajar subjek Sejarah di Sekolah Alam Shah, Ceras 1980-84, kami dieperkenalkan dengan kisah Natrah dan Tragedi rusuhan yang berlaku di Singapura. Belajar sejarah ketika itu hanya belajar tentang sebuah sejarah, tidak timbul sangat sensitiviti saya yang masih berumur awal belasan tahun ketika itu. Agak menarik kerana Natrah dan Che Aminah itu pernah tinggal di Kampung Banggol, Kemaman.

Jalan utama di bandar Cukai hari ini sesak dengan kenderaan, tetapi pernahkah mereka yang melalui jalan tersebut terfikir bahawa Bertha Hertogh atau Natrah itu yang pernah menimbulkan sensitiviti umat Islam atas isu murtad tinggal di sini?

Beliau meninggal akibat leukemia pada usia 72 tahun, demikian menurut Duta Malaysia di Belanda, Dr Fauziah Mohd Taib, menerusi e-mel kepada Bernama Khamis.





Bagi generasi baru, mungkin ramai yang lupa isu Natrah. Saya memetik latar peristiwa Natrah dari sumber berikut:

Natrah (Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas).

Majlis Perkahwinan Arab

Image
Assalamualaikum...
kali ni saje nak tunjuk gambar masa g majlis perkahwinan mahmud(abang said)
Mula berangkat dari Hayyu Sabi'e selapas asar.perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam setengah.tempat tujuan perhentian 'sakiet Makiey'stesen sebelum akhir.

ni la suasana majlis,bunyi lagu yang teramat kuat yang boleh menyebabkan pecahnye gegendang telinga.

ni sajian makanan majlis perkahwinan.huhu..kesimpulannya banyak benda yang baru n pengalaman yang menakjubkan,rasa xsia2 g sana.sebab dapat tgk cara arab akad nikah yang agak berbeza dengan budaya kita n bnyak lagi yang xdpt di ceritakan semasa berlangsungnya majlis perkahwinan ini ....
sekian wassalam...

Roslizan Bin Mohd Yusof
bilik 202
Rumah Wilayah

ape ada pada gambar?

Image
Dua gambar
dua keadaan



luas?sempit?lapang?
semak samun?bersih licin?

Hikmah Kembara

Image
Assalamualaikum ku ucapkan kepada semua pembaca,
gambar ni masa dalam perjalanan pulang dari Matruh ke Kaherah,
perjalanan yang sejauh 800km,
mengambil masa selama lebih kurang 7jam sekiranya kenderaan dipandu dengan kelajuan 120.
Jalan yang panjang,sekeliling sunyi,tak nampak penghujung jalan,tapi,tahu destinasi iaitu Kaherah.
Perjalanan yang panjang,tapi sementara dan tidak kekal di atas jalan,apabila tiba di Kaherah(tempat yang di tuju)kita akan teringat jalan2 yang kita lalui tadi.
Adakala sempat sampai destinasi dengan selamat,ada juga yang tersangkut di tengah perjalanan,ada yang berkubur sahaja di tepi jalan.Menaiki kenderaan untuk ke destinasi.

Saya termenung di dalam bas

Begitulah hidup kita
melalui satu jalan yang panjang,yang mengambil masa bukan 8jam,mungkin 10tahun,mungkin juga 45 tahun,mungkin juga 85 tahun.
Destinasi sudah pun diketahui,
Kiri dan kanan tidak sunyi,banyak cabaran di sana-sini,
Jalan dilalui beronak duri,berkenderaankan iman yang suci,
tetapi....MAMPUKAH KITA SAMPAI K…

Jalan2 Cari Makan Di Rumah Arab(Said)

Image
(sumber gambar masjid Al-Azhar ni:US.Zulfaisol-201)

Setelah habis sahaja imtihan baru-baru ini,pada hari yang sama kaki ini telah melangkah ke sebuah rumah yang terletak di'sakiet mekky' yang jaraknya satu jam perjalanan.Tujuan ke sana adalah untuk memenuhi pelawaan sahabat karibku dari bangsa arab mesir untuk menziarahi keluarganya yang dah tak sabar2 menunggu kedatanganku ke sana.


Madah bagi imtihan terakhir bagi tahun 3 kuliah syariah ialah Qadaya,ye...seperti semua sedia maklum,madah ini yang akan menahan kesemua pelajar dari keluar awal..hehehe...Jadi saya pun keluar lambat gak,tapi kawan saya tu tetap menunggu disebabkan keinginannya yang membuak2 untuk mengajak aku datang ke rumahnya...

Kami tiba di rumahnya pada waktu asar,jadi kami g tunaikan solat dulu...selepas solat saya dihidangkan dengan secawan air limau nipis...peerrggghhh...sedap giler...

Tidak lama kemudian ibunya memanggil kami ke tingkat atas untuk menikmati hidangan

Dengan berbekalkan perasaan lapo yang terhing…

Coret2 hari Keluarga 2009

السلام عليكم,
Kehadapan semua pembaca diharapkan sihat dan bersemangat untuk meneruskan hidup sebagai khalifah ALLAH dimuka bumi ini,ya..memang tidak dapat dinafikan kita diciptakan dimuka bumi ini dalah untuk meneruskan perjuangan2 orang-orang terdahulu dalam usaha mengekalkan,mempertingkatkan dan mengembang kalimah tauhid kepada semua manusia.
Tujuan penulisan pada hari ini adalah untuk perkongsian sekitar hari keluarga negeri sembilan mesir yang di adakan baru-baru ini.

Secara Umumnya dapatlah dikatakan dan diperakui bahawa saf-saf kepimpinan program kali ini berjaya.Hal ini terbukti dengan kehadiran peserta dan respon dari setiap pihak.

sedikit tentang Hari Keluarga yang dijalankan pada 22-25 jun.

Program dimulakan dengan majlis perasmian,dan dirasmikan oleh pegawai khas kebajikan N9.

Pada hari selasa bersamaan 23 jun,Kesemua peserta di hidangkan dengan acara dan slot2 ilmiah yang amat menarik hati kerana ianya dijalankan secara kreatif oleh pihak penganjur,seperti contoh 'ilmiah ca…