Posts

Showing posts from June 15, 2010

Pemimpin menggunakan harta rakyat dalam islam

Image
Baru-baru ini kita mendengar kerajaan telah membina Istana baru yang berharga 811 juta. Itu adalah salah satu projek yang menelan banyak duit rakyat walaupun kemiskinan masih lagi membelenggu ramai rakyat malaysia. Dalam masa yang sama biasiswa pelajar luar negara dibekukan. Kita cuba lihat bagaimana Khalifah Abu Bakar dan Umar menggunakan duit rakyat.


ANCAMAN RASUL TERHADAP PENYALAH GUNAAN HARTA

من استعمل منكم على عمل فكتمنا مخيطا فما فوقه كان غلولا يأتي به يوم القيامة

“ Sesiapa yang dilantik dikalangan kamu untuk melakukan satu tugas, kemudian dia menyembunyikan harta senilai jarum atau pun lebih dari itu itu adalah harta yang dikhianati yang akan ditanggungnya pada hari kiamat.”

Hadis sahih Muslim

Nabi saw bersabda:

إن رجالا يتخوضون في مال الله بغير حق فلهم النار يوم القيامة

"Sesungguhnya manusia-manusia yang menggunakan harta Allah swt dengan cara yang salah akan mendapat seksaan api neraka pada hari kiamat.”

Hadis sahih riwayat Bukhari.

PENGGUNAAN HARTA RAKYAT OLEH ABU BA…

Piala Dunia

Image
dalam kehangatan musim peperiksaan ni , berlaku sedikit pertembungan ngan bahang Piala Dunia...sebagai seorang yang meminati sukan jenis ni , xdapat digambarkan rasenye keadaan membaca buku sambil menonton perlawanan bola sepak....nasib baik la beza masa disini ngan afrika tu sejam je...xde la menonton sampai larut malam....huhu

jangkaan awal meramalkan bahawa Brazil mampu untuk merampas Piala berprestij ini dari penyandangnya iaitu Itali....ape2 pun kita nantikan penyudah Piala Dunia ni.....

p/s-tengok bola jangan sampai lupe diri , Malaikat sentiasa je tunggu nak bawa roh ke alam lain...
solat jangan tangguh2 kan......
k.....dari hati untuk diri ni.....