mereka yang sudi

Thursday, April 29

Hari Jumaat


Bersempena ngan hari jumaat...maka teringinlah nak tulis tentang jumaat....
Alhamdulillah syukur kpd Allah kerana kita dapat bertemu lagi di hari ini dengan limpahan nikmat kesihatan yang baik yang di kurniakan dari YANG MAHA ESA......semoga kita semua mendapat petunjuk dan hidayah serta rahmat dari Allah swt pada hari ini iaitu penghulu segala hari dan hari-hari sterusnya..insyaAllah....

JUMAAT penghulu segala hari kerana kemuliaan dan kelebihannya. Malah, peristiwa agung banyak berlaku pada Jumaat.

Banyak hadis menerangkan kelebihan hari Jumaat, misalnya hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan Abu Hurairah berkenaan penghulu hari, bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul aiyam' iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat. Pada hari itulah Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang ber maksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat. Pada hari itu terdapat suatu masa seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Melalui penerangan itu jelas sekali Jumaat bukan sebarang hari, malah begitu dimuliakan dan sewajarnya ia turut dimuliakan umat Islam.
Solat Jumaat dua rekaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan

di dalam buku kehadiran malaikat.

Umat Islam juga dituntut membuat persediaan sebelum menghadiri solat Jumaat untuk mendapat fadilatnya, ter masuk dalam berwuduk, mandi sunat dan tertib ketika menghadiri solat Jumaat.

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa berwuduk lalu memperelokkan wuduknya, kemudian mendatangi solat Jumaat, terus men dengar dan berdiam diri, tidak berbicara sama sekali, maka diberi tambahan tiga hari lagi. Sesiapa yang memegang kerikil untuk dimainkan sehingga tidak memperhatikan isi khutbah, sesungguhnya dia telah melakukan kelalaian, yakni ber salah.”

Sebelum menunaikan solat Jumaat, dianjurkan mandi ter lebih dulu sebagaimana hadis daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda, maksudnya: “Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu.” (Muttafaq `alaih)

Daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi, tetapi mandi itu lebih utama.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dan Tirmidzi).

3 PERKARA TENTANG SOLAT


3 Perkara Berat Tentang Solat



"Sesungguhnya sembahyang itu sangat besar dan berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.'Sembahyang 5 waktu secara lahirnya tidak berat kerana bacaan tidaklah panjang, tidak perlu masa yang lama sekitar 15 - 20 minit, boleh dilakukan di mana-mana. Ia juga tidak memerlukan perbelanjaan wang yang banyak, tidak menyusahkan dan tidak memenatkan. Tetapi mengapa Allah menyebut besar dan berat melainkan pada orang-orang yang khusyuk?Khusyuk yang dimaksudkan ialah orang mukmin yang jiwa tauhidnya mendalam, rasa kehambaan melekat kuat dan dibawa ke mana-mana. Rasa cinta dan takutnya dengan Tuhan menguasai jiwa mereka. Mereka mudah kerjakan solat dalam kehidupan, bahkan rindu serta seronok mengerjakannya kerana mereka dapat bercakap-cakap, melepaskan perasaan rindu dan meminta ampun. Sembahyang sentiasa ditunggu waktunya hingga tidak sabar menunggunya dan terasa terlalu pendek. Oleh itu mereka banyakkan sembahyang sunat.Berat ada 3 peringkatA. Berat sebelum melakukan sembahyangBagi orang Islam yang hatinya tidak khusyuk oleh itu mereka merasa berat dan beban dengan sembahyang. Orang begini tidak akan menunggu waktu sembahyang. Apabila khusyuk dengan Tuhan tiada, sudah tentu ada perkara lain yang kita agung-agungkan yang menjadi otak dan jiwa kita mungkin banyak atau mungkin sedikit seperti cintakan glamour, anak isteri, kemasyhuran atau kesusahan ataupun semuanya. Orang yang begini tentu berat dan susah dengan sembahyang sebab gangguan kehidupan. Oleh sebab itu tidak larat untuk bersembahyang dan kalau dilakukan hanya fizikalnya sahaja sembahyang, fikiran dan hati tidak sembahyang.
Contoh - contoh berat sebelum sembahyang :
1.
Bila rasa sayang meninggalkan kerja. Ketika mengerjakannya rasa terpaksa dan terseksa.
2.
Bila sedang bersukaria dengan anak isteri tentu berat untuk sembahyang. Sembahyang pula dilakukan lewat dan tidak dari hati.
3.
Apabila sedang mesyuarat, sembahyang dipandang berat, maka sembahyang dipandang kecil dan kerana bimbang dengan mesyuarat. Lalu tertinggal atau qada' maka tidak khusyuklah solat.
4.
Apabila sedang berkelah/berseronok dengan kawan-kawan sudah tentu sembahyang tidak diambil kiradan dipandang ringan. 5. Apabila kenduri kendara kita jiwai supaya tiada cacat celanya maka sembahyang dilupai atau dilakukan dengan rasa terpaksa.
5.
Waktu musafir badan terasa letih, asyik dengan pemandangan dan seronok hingga terpesona maka berat untuk melakukan sembahyang.
6.
Apabila jiwa bertuhan tiada dan jiwa lemah, sembahyang tetap berat dan nak cepat-cepat. Lebih-lebih lagi untuk melaksanakan ikrar di dalam sembahyang.
Oleh itu orang yang hanya berfikiran tauhid bukan berjiwa tauhid tetap berat untuk sembahyang. Apa yang diingati oleh orang yang tak khusyuk di dalam sembahyang ialah perkara yang dijiwainya selain dari Allah dan ia besarkan maka itulah yang ringan dan mudah dilakukan. Ingatan inilah yang menggantikan ingatan pada Allah. Kawan-kawan, anak isteri, mengira-ngira duit, setiap kesusahan, dendam kesumat dan setiap apa yang dijiwai sama ada seronok atau susah itulah yang datang dalam sembahyang.B. Berat semasa sembahyangBila rasa bertuhan tiada, sembahyang rasa terpaksa. Oleh itu sembahyang dilakukan dengan cepat-cepat. Maka mengerjakan sembahyang terasa penat. Berat, jemu, tak sabar, lambat, tidak bertenang-tenang lebih-lebih tak sabar untuk hayati/faham setiap lafaz yang dibacanya. Akhirnya dibaca tanpa roh. Jika tarikan dunia lebih daripada itu maka masuklah perkara-perkara lain. Dan sembahyang dirasakan penat, jemu dan akhirnya boleh sampai tinggal sembahyangC. Berat menunaikan tuntutan sembahyangDia seronok dengan sembahyang tetapi tak faham tuntutan sembahyang. Sewaktu sembahyang berbagai ikrar dibuat. Contohnya meminta jalan yang lurus iaitu jalan rasul-rasul dan ingin hidup ikut jalan Allah dalam seluruh aspek hidup. Ikrar dan janji yang sama diulang lima kali sehari.Bagi orang yang khusyuk terasa amat takut dan bimbang. Oleh itu bila selepas sembahyang mereka sungguh-sungguh ikut ajaran Islam. Maka bimbang takut tak dapat laksanakan. Bezanya dengan orang yang berjiwa tauhid ialah mereka selalu lupa dan bohong dengan Tuhan. Janji tidak ditunaikan dengan Tuhan bahkan lupa dan tidak sungguh-sungguh. Orang yang khusyuk hatinya sentiasa takut seolah-olah belum menunaikan janjinya. Mereka yang tidak khusyuk tak sungguh-sungguh tunaikan janji kerana tarikan kepada Tuhan telah lemah. Oleh itu kehendak Allah walaupun telah berjanji tetapi amat berat untuk dikerjakan. Oleh itu berjanji untuk hidup ikut syariat tetapi yang diikut ialah teori-teori akal. Sembahyang tidak dikaitkan dengan ekonomi, politik dan sosial. Membangunkan sembahyang ertinya membangunkan tamadun. Contohnya di dalam sembahyang memerlukan kain. Perusahaan untuk membuat kain adalah fardhu kifayah bagi umat Islam, dari sini akan lahir teknologi pertanian, kejenteraan, pengangkutan, import ekspot dan lain-lain lagi. Sebab itu kita lihat banyak tamadun Islam yang dibangunkan oleh orang-orang dulu.

AWAS!!!!!!

Kawal Nafsu Amarah Anda

" Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan maka mintalah perlindungan kepada Allah,sesungguhnya Allah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui."
(Surah Al-A'raf:20)

Baginda Rasul berpesan kepada para sahabatnya dengan berkata:"Jangan marah,jangan marah,jangan marah."
Terdapat satu kisah iaitu ketika seorang lelaki dalam keadaan marah,disuruh oleh baginda Rasul memohon perlindungan kepada Allah dari godaan syitan.
"Dan aku berlindung kepada-Mu,wahai tuhanku,supaya syaitan-syaitan itu tidak menghampiriku"
(Surah al-mukminun:98)

"Sesungguhnya org2 yang bertakwa,apabila mereka di sentuh oleh sesuatu imbasan hasutan syaitan,mereka ingat(kpd ajaran Allah)maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar)"
(Surah Al-A'raf:201)
Terdapat hal-hal yang dapat menimbulkan keresahan,kesedihan,emosi dan amarah di dalam hati,yang ubatnya ada pada diri Baginda Rasul:

1)Menahan Marah
"Dan org2 yang menahan marahnya"
(Surah Ali Imran:134)
"Dan apabila mereka marah mereka memberi ampun"
(Surah Asy-Syura:37)

2)Berwudhuk
Marah adalah bara api,dan api hanya boleh dipadamkan dengan air.baginda Rasul bersabda ertinya:"Kebersihan adalah sebahagian dr iman."juga sabdanya "Wudhuk itu senjata org mukmin"

3)Tukar posisi/keadaan ketika anda marah
Jika seseorang marah dalam keadaan berdiri maka hendaklah dia duduk dan jika sedang duduk maka hendaklah berbaring

4)Diam
Diam itu lebih baik dari terus bercakap ketika berkeadaan marah

5)Ingat ganjaran bagi org yang sabar menahan marah
mengingati pahala yang yang dijanjikan untuk orang yang menahan marah yang memberi maaf kepada sesama manusia dan sikap bertolak ansur.

Ramalan Kitab Hindu Tentang Nabi Muhammad S.A.W

Kitab tua Hindu telah meramalkan kedatangan seorang yang bernama Narashangsa. Dr Ved Prakash Upaddhay telah menghuraikan dengan detail bahawa Narashangsa itu adalah Nabi Muhammad saw berdasarkan beberapa pembuktian.

1. Narashangsa bermakna Yang Terpuji. Ia sama dengan nama Nabi Muhammad saw atau ahmad yang turut membawa makna Yang Terpuji.
2. Narashangsa dikatakan akan dilahirkan di padang pasir. Nabi Muhammad saw sememangnya dilahirkan di padang pasir.
3. Narashangsa dikatakan amat dikasihi oleh pengikutnya. Stanley Lane Poole dalam Speeches Of Muhammad menjelaskan bahawa Nabi Muhammad saw amata dikasihi pengikutnya.
4. Narashangsa dikatakan akan mendapat wahyu. Nabi saw menerima wahyu daripada langit.
5. Narashangsa dikatakan memiliki personality yang lembut, sama dengan nabi saw.
6. Narashangsa mencegah pengikutnya daripada melakukan dosa. Tugas Nabi saw adalah untuk mencegah daripada perbuatan dosa dan menggalakkan perbuatan yang mengundang pahala.
7. Narashangsa memiliki 10 ribu ekor lembu. Lembu membawa makna binatang yang suci mengikut agama Hindu. Ia bertepatan dengan jumlah 10 ribu sahabat nabi yang memasuki Kota Mekah dalam peristiwa Fathu Makkah.
8. Narashangsa memiliki 300 lebih ekor kuda yang merupakan simbol kekuatan. Nabi saw memiiliki 313 orang perajurit handalan dalam Perang Badar yang dianggap kelompok terbaik.
9. Narashangsa mempunyai 10 kalungan bunga yang menunjukkan kesetiaan dan kasih sayang. Nabi kita saw mempunyai 10 orang sahabat yang dijamin masuk syurga secara jelas.

Kitab Mahabharata menjelaskan bahawa penyelamat akhir zaman bernama Kalki. Kalki itu tidak lain dan tidak bukan ialah Nabi saw. Ini kerana Kalki dikatakan merupakan Ketua Negara dan Ketua Panglima dalam peperangan. Ia sama dengan sifat Nabi saw. Ada beberapa lagi petunjuk yang disebutkan da;am Mahabharata dan ia sama dengan Nabi saw.

Sumber: “Mengapa Kami Memeluk Islam” karya Dr Nawi Jusoh

*sumber ini ku dpati di : http://islamon9.com/info/agama/ramalan-kitab-hindu-tentang-nabi-muhammad-s-a-w/

Mangsa tembak tahun lepas juga akan saman


KLANG, 29 April: Bapa kepada mangsa tembakan rambang polis pada 16 April 2009, Ahmad Kamil Abu Hassan menyanjung tinggi hasrat murni Kerajaan Negeri Selangor yang bersedia menghulurkan khidmat guaman kepada keluarga pelajar Aminul Rashid Hamzah yang menjadi mangsa kejadian serupa pada 26 April 2010 sehingga membawa maut.

Ahmad Kamil, 55, berkata, dengan bantuan itu sudah pasti dapat meringankan bebanan pihak yang terlibat memandangkan mereka sudah ditimpa dengan musibah kejadian yang terjadi dengan tiba-tiba sahaja tanpa pernah disangka.

Beliau tertarik dengan sikap kerajaan negeri yang sudi menghulurkan khidmat bantuan guaman kepada keluarga terbabit seperti dilaporkan di muka hadapan akhbar Sinar Harian hari ini (gambar), juga berharap agar nasib anaknya mendapat perhatian pihak tersebut.

“Seperti saya sebut semalam, pihak kami sedang menunggu masa sesuai untuk memfailkan saman terhadap pihak tidak bertanggungjawab dan lebih ringan jika isu anak saya ini juga mendapat perhatian dari Kerajaan Negeri Selangor.

“Saya mengalu-alukan dan ucapkan terima kasih jika ada pihak bersedia menghulurkan bantuan guaman yang memerlukan sumber kewangan yang besar ini,” jelasnya.

Dalam kejadian setahun lalu, anaknya, Shahril Azlan, 25, ditembak dari sipi kiri menyebabkan bahunya ditembusi peluru terus membocorkan paru-paru dan terhenti di tulang belakang T8 dalam kejadian tengah malam di satu simpang yang dikatakan dilakukan oleh anggota polis berpakaian biasa.

Menurut Azlan, sehingga kini kesan dari kejadian itu menyebabkan sukar tidur malam, kebas kaki kiri dan tidak boleh memandu jauh serta telah setahun terpaksa mengambil ubat saraf dan tahan sakit menerusi rawatan susulan di hospital setiap bulan.

Menurutnya, sehingga kini sudah setahun beliau menderita menanggung segala sengsara zahir dan batin tanpa sebarang pembelaan paling wajar dari mereka yang bertanggungjawab melakukan tindakan sangat tidak adil itu.

Untuk rekod, kejadian berlaku di simpang Seksyen 7, Shah Alam menghala ke I-City sekitar jam 12 tengah malam selepas bersama empat rakan lain termasuk seorang anggota polis, mereka pun pulang dengan menaiki tiga kereta berasingan, cuma beliau ketika itu pulang dengan seorang rakannya menaiki kereta Wiranya.

Sebaik sampai di tempat kejadian sekitar 100 meter sebelum persimpangan itu, beliau berhentikan kereta selepas ternampak papan tanda sekatan jalan raya memandangkan cukai keretanya telah tamat tempoh.

Katanya, kejadian itu berlaku tiba-tiba, kerana dalam tidak sedar dan tanpa sebarang soal jawab, terus berlaku tembakan yang terkena bahu melintasi paru-parunya dan peluru menerobos masuk ke tulang belakangnya.

Setelah itu, muncul tiga lelaki berpakaian biasa yang memegang sejenis kayu mengaku sebagai anggota polis dalam keadaan panik namun masih tidak percaya beliau terkena tembakan rambang mereka.

“Saya kesal kerana sikap tidak bertanggungjawab mereka membiarkan saya menanggung kesakitan di situ selama dua jam manakala rakan saya terus dibawa dari situ,” tegasnya serius.

Beliau masih ingat kata-kata seorang polis senior berpakaian seragam yang berkata kepadanya, “minta banyak-banyak bersabarlah, mereka itu adalah anggota baru yang baharu pegang pistol”.

Setelah menunggu ambulan selama dua jam, beliau dibawa ke Hospital Tuanku Ampuan Rahimah (HTAR), dekat sini untuk rawatan segera, suntikan hilangkan bisa peluru dan x-ray dan esoknya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL)

(Gambar: Azlan menunjukkan parut pada badannya. Sehingga kini, peluru masih melekat pada tulang belakangnya. Ia sukar untuk dibuang kerana bimbang implikasinya)

Azlan berkata, beliau diberitahu polis menggunakan pistol jenis revolver untuk menembaknya dari sisi kiri badan, dari bahu terus ke rusuk itu dan doktor yang memeriksanya menyatakan, sebutir peluru telah berhenti di tulang belakang T8.

Sejak itu, beliau dirawat selama dua minggu di HKL, mendapat MC selama dua bulan dengan mendapat gaji bulanan seperti biasa.

“Berdasarkan nasihat doktor dengan persetujuan anggota keluarga, tiada pembedahan dibuat untuk mengeluarkan peluru itu kerana dibimbangi menyebabkan lumpuh pula,” ujarnya.

Satu perkara lagi yang sangat dikesalkan adalah, pihak terbabit memaksa beliau membuat pengakuan tentang kononnya terdapat senjata di dalam keretanya sedangkan beliau tidak pernah memiliki atau membawanya.

Bercakap tentang sikap anggota polis itu, ibunya, Normadiah Sidek, 47, berkata siap dengan sanggup bersumpah bahawa beliau disogokkan untuk membuat pengakuan itu dengan wang sebanyak RM200.

“Meskipun saya kesuntukan wang ketika itu yang berkejar datang dari Sabak Bernam sejak subuh hari namun saya tidak memandang jumlah itu kerana paling utama adalah maruah kami sekeluarga," tegas Normadiah.
*sumber :Ismail Hashim
http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=26320:mangsa-tembak-tahun-lepas-juga-akan-saman-&catid=41:utama-muka-depan&Itemid=124

RINTANGAN PERJUANGAN DALAM KEHIDUPAN PENDAKWAH(muqaddimah)

Entri kali ini berkisar tentang buku yang berjudul:
RINTANGAN PERJUANGAN DALAM KEHIDUPAN PENDAKWAH

MUQADDIMAH
Buku ini adalah ringkasan dan intisari kuliah yang telah saya sampaikan
dalam beberapa pertemuan yang membincangkan masalah pendidikan. Dalam
huraiannya saya menyentuh beberapa halangan dan penderitaan yang sering
dihadapi oleh para pendakwah Islam. Saya juga menyentuh beberapa ciri-ciri
dan sifat Imaniyyah yang wajib dimiliki oleh seorang Da’ei yang menyeru
kepada Allah Subhanahu Wata’ala, supaya mereka menjadi golongan Rabbani,
mampu menghadapi sebarang cabaran dan dapat mengatasinya dengan berkat
pertolongan Allah Subhanahu Wata’ala. Buku ini mengandungi 4 persoalan asas:
PERTAMA — Menyentuh 5 jenis dugaan yang kerap menimpa seorang Muslim
lebih-lebih lagi Da’ei yang beriman kepada Allah Subhanahu Wata’ala sebagai
Tuhan, kepada Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi Wasallam dan Al Qur’an;
sebagai perlembagaan, serta ingin ‘committed’ dengan apa yang diyakininya. 5
jenis dugaan yang tersebut di dalam hadith Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam
itu ialah:
i) Orang Mukmin yang dengki kepadanya
ii) Orang Munafiq yang membencinya
iii) Orang kafir yang mahu memeranginya
iv) Syaitan yang hendak menyesatkannya
v) Nafsu yang sentiasa bertarung dengannya
KEDUA --- Menyentuh muasafat Imaniyyah yang mesti dimiliki oleh para
aktivis Muslim dan Da’ei di setiap zaman dan tempat untuk menjadi manusia
yang Rabbani, iaitu beberapa sifat-sifat yang terkandung di dalam ayat suci:
i) Orang yang sentiasa bertaubat
ii) Orang yang ‘abid
iii) Orang yang sentiasa bertahmid memuji Allah Subhanahu Wata’ala
iv) Orang yang berpuasa atau berkelana
v) Orang yang rukuk dan sujud
vi) Orang yang sentiasa menyuruh yang ma’ruf, mencegah yang munkar
vii) Orang yang sentiasa menghormati batasan-batasan Allah Subhanahu
Wata’ala
KETIGA — Menghuraikan bekalan yang harus ada pada penyeru ke jalan Allah
Subhanahu Wata’ala untuk menuju hari pembalasan. Bekalan-bekalan tersebut
dinyatakan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam dengan sabdanya:
i) Puasalah pada hari yang amat panas demi hari kebangkitan kelak
ii) Sembahyang 2 raka’at di malam yang gelap demi kelengangan kubur
iii) Tunaikanlah Haji demi kegigihan melaksanakan hal-hal yang sukar
iv) Bertuturlah dengan perkataan yang benar dan kuasailah diri dan
memperkatakan yang bathil
v) Hulurkanlah sedekah dan tunaikan secara senyap-senyap
KEEMPAT —Huraian ini juga mengajukan beberapa dayung dan bahtera
penyelamat. Para Da’ei Muslim, hendaklah mengenderainya moga-moga mereka
sampai ke pantai bahagia di dunia dan di akhirat. Antara dayung dan bahtera
tersebut ialah:
i) Mengenal Allah Subhanahu Wata’ala dan beriman kepadaNya
ii) Beribadah kepada Allah Subhnahu Wata’ala dan cenderung
kepadaNya
iii) Mengingati Allah Subhanahu Wata’ala
iv) Takut kepada Allah Subhanahu Wata’ala
v) Sentiasa bermuraqabah dengan Allah Subhanahu Wata’ala
vi) Ikhlas kepada Allah Subhanahu Wata’ala
vii) Redha
viii) Mengasihi Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
ix) Mengasihi para sahabat Rasulullah Sallahu’alaihi Wasallam
Tujuan asas buku ini dan perbahasan yang terkandung di dalamnya ialah
untuk menegaskan bahawa para Da’ei Muslim tidak akan mencapai kejayaan
selama mereka belum bersifat “Rabbaniyyin” Sesungguhnya banyak persoalan
penyelewengan, fitnah yang berlaku di dalam kehidupan dan perkembangan
dakwah di sana sini. Hal ini adalah pertamanya kerana kecuaian para Da’ei itu
sendiri menunaikan hak dan tanggungjawab terhadap diri sendiri. Kesibukan
mereka di dalam kerja-kerja penyampaian dakwah telah mengurangkan
‘commitment’ mereka sendiri dan penyertaan mereka dengan kandungan
dakwah itu sendiri. Selama belum tercapai interaksi antara Du’at dan Hidayah
yang dikembangkan oleh mereka selagi itulah mereka tidak akan dapat menjadi
penunjuk dan pembimbing orang lain.
Orang yang tidak memiliki sesuatu pasti tidak akan dapat memberikan
apa-apa. OIeh sebab itu, hendaklah para Du’at memberi perhatian yang besar
kepada proses penggarapan; lebih dari usaha penyampaian. Mereka hendaklah
meningkatkan usaha-usaha penjernihan diri sendiri sebagai usaha untuk
meningkatkan orang lain. Orang yang mendidik dirinya lebih wajar mendapat
penghormatan dan orang yang mendidik manusia lain.
Sesungguhnya para Du’at dalam konteks menanggung beban perjuangan
untuk menegakkan kebenaran Allah Subhanahu Wata’ala dan menyebarkan
panji Allah Subhanahu Wata’ala bagi menegak negara Al Qur’an hendaklah
menginsafi hakikat yang fundamental ini. Hal ini telah pun disebut oleh salah
seorang pemimpin harakah semasa yang mendapat petunjuk dari Allah
Subhanahu Wata’ala. Beliau berpesan:
“Wahai saudara, dirikanlah negara Al Qur’an di dalam hati sanubari saudara, niscaya Ia
akan terbina pula di tanahair saudara.”
Akhirnya marilah kita berdoa kepada Allah Subhanahu Wata’ala agar
memberi taufiq dalam amalan kita serta menganugerahkan keikhlasan dalam
mengerjakannya. Di samping itu kita sentiasa beramal dan istiqamah dalam
hidup.
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ
( الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا آُنتُمْ تَعْمَلُونَ ( 105
“Katakanlah wahai Muhammad, hendaklah kalian berusaha, nescaya Allah Subhanahu
Wata’ala, RasulNya dan orang-orang beriman akan melihat usaha kalian, kelak kalian
akan dikembalikan ke alam ghaib dan syahadah lalu Allah Subhahahu Wata’ala
menjelaskan kepada kalian apa sebenarnya yang telah kalian usahakan.”
(Surah Al-Taubah: Ayat 105)

kenapa kita bermazhab

1. Kalau Nabi Muhammad s.a.w. tidak bermazhab, kenapa kita perlu bermazhab?

2. Persoalan ini sering kali menghantui segelintir umat Islam.

3. Mazhab ialah kefahaman para ulama. Apabila disebut mazhab Syafii, ia adalah kefahaman Imam Syafii dan ulama kemudian yang mengikut gaya kefahaman beliau dalam memahami nas al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. Begitu juga dengan mazhab yang lain.

4. Apakah perlu bermazhab? Sebenarnya tidak perlu jika kita mempunyai kemampuan untuk berijtihad secara langsung daripada al-Quran dan hadis. Jika tidak, seeloknya mengikut kefahaman para ulama.

5. Contohnya dalam keinginan untuk makan kek. Bagaimana caranya untuk mendapatkan kek tersebut. Pertama dengan membeli bahan mentan seperti tepung, gula, telur dan sebagainya. Kemudian diproses masak hingga menjadi kek. Kedua dengan terus membeli kek di kedai.

6. Bagi yang mampu, silalah untuk membuat kek sendiri. Jika tidak, belilah kek di kedai.

7. Kenapa perlu bermazhab? Antaranya :
- Ketidakmampuan memahami nas al-Quran dan hadis secara menyeluruh. Bahasa Arab pun tidak dikuasai, bagaimana kemampuan untuk memahaminya dengan baik.

- Kekangan masa untuk berijtihad. Masing-masing ada tugasan dan urusan yang lain.

- Hukum mazhab masih berdasarkan nas al-Quran dan hadis. Kalau dikaji setiap hukum, sudah pasti ada hujah dan dalil.

- Mazhab mengalami saringan dan perbahasan yang panjang. Apa yang sampai sudah disaring dengan baik.

- Mazhab penting dalam menjaga perpaduan umat agar tidak bertelingkah.

8. Cuma dalam bermazhab, jangan dikuasai fanatik mazhab. Hendaklah berlapang dada dalam setiap perbezaan.

9. Nabi s.a.w. tidak bermazhab kerana Nabi adalah sumber syariah. Setiap mazhab masih di bawah lingkungan syariah. Maka tidak wajar disebut mazhab Nabi s.a.w. kerana ini merendahkan martabat Nabi kerana menyamakan Nabi dengan para ulama. Nabi lebih tinggi dan utama daripada insan yang lain.

10. Jika tidak bersetuju dengan sesuatu pandangan dalam mazhab Syafii, tidak mengapa. Kajilah dalil dan hujah yang lain. Namun adab ikhtilaf hendaklah dijaga.

11. Hari ini, para ulama masih lagi bergantung kepada kefahaman dalam mazhab yang muktabar dalam memahami nas syarak. Di Malaysia secara umum bermazhab Syafii namun ia tidak menghalang mazhab lain jika ada kewajarannya.

kenapa kita bermazhab

1. Kalau Nabi Muhammad s.a.w. tidak bermazhab, kenapa kita perlu bermazhab?

2. Persoalan ini sering kali menghantui segelintir umat Islam.

3. Mazhab ialah kefahaman para ulama. Apabila disebut mazhab Syafii, ia adalah kefahaman Imam Syafii dan ulama kemudian yang mengikut gaya kefahaman beliau dalam memahami nas al-Quran dan hadis Nabi s.a.w. Begitu juga dengan mazhab yang lain.

4. Apakah perlu bermazhab? Sebenarnya tidak perlu jika kita mempunyai kemampuan untuk berijtihad secara langsung daripada al-Quran dan hadis. Jika tidak, seeloknya mengikut kefahaman para ulama.

5. Contohnya dalam keinginan untuk makan kek. Bagaimana caranya untuk mendapatkan kek tersebut. Pertama dengan membeli bahan mentan seperti tepung, gula, telur dan sebagainya. Kemudian diproses masak hingga menjadi kek. Kedua dengan terus membeli kek di kedai.

6. Bagi yang mampu, silalah untuk membuat kek sendiri. Jika tidak, belilah kek di kedai.

7. Kenapa perlu bermazhab? Antaranya :
- Ketidakmampuan memahami nas al-Quran dan hadis secara menyeluruh. Bahasa Arab pun tidak dikuasai, bagaimana kemampuan untuk memahaminya dengan baik.

- Kekangan masa untuk berijtihad. Masing-masing ada tugasan dan urusan yang lain.

- Hukum mazhab masih berdasarkan nas al-Quran dan hadis. Kalau dikaji setiap hukum, sudah pasti ada hujah dan dalil.

- Mazhab mengalami saringan dan perbahasan yang panjang. Apa yang sampai sudah disaring dengan baik.

- Mazhab penting dalam menjaga perpaduan umat agar tidak bertelingkah.

8. Cuma dalam bermazhab, jangan dikuasai fanatik mazhab. Hendaklah berlapang dada dalam setiap perbezaan.

9. Nabi s.a.w. tidak bermazhab kerana Nabi adalah sumber syariah. Setiap mazhab masih di bawah lingkungan syariah. Maka tidak wajar disebut mazhab Nabi s.a.w. kerana ini merendahkan martabat Nabi kerana menyamakan Nabi dengan para ulama. Nabi lebih tinggi dan utama daripada insan yang lain.

10. Jika tidak bersetuju dengan sesuatu pandangan dalam mazhab Syafii, tidak mengapa. Kajilah dalil dan hujah yang lain. Namun adab ikhtilaf hendaklah dijaga.

11. Hari ini, para ulama masih lagi bergantung kepada kefahaman dalam mazhab yang muktabar dalam memahami nas syarak. Di Malaysia secara umum bermazhab Syafii namun ia tidak menghalang mazhab lain jika ada kewajarannya.