mereka yang sudi

Saturday, July 10

kerana sahabat

beberapa ayat dari 'qalbi' untuk hatiku sendiri selepas menyaksikan serta menghadapi beberapa situasi....

'orang yang selalu menghiburkan kita juga ada perasaan untuk terluka'

syarahannya-kita selalu suka berkawan dengan orang yang leh buat kita hepi...tapi kita xtau mungkin die sedang menyembunyikan sesuatu dari dilihat orang lain...



'orang yang yang selalu hepi bukannya tanda xde masalah'

maksudnya-kadangkala kita lihat seseorang tu hepi tahap gaban...kalo sekali sekala xpe...ni tetiap hari...sampai dalam suasana mesyuarat yang tegang pun die macam hepi gak...tu bukan die xmenjiwai @ main-main dalam semua benda...tapi mungkin die xsuka suasana yang agak tegang , jadi menyembunyikan masalah dan membuat orang lain lari dari suasana tegang tu lebih disukai...tapi xleh dinafikan setiap orang mempunyai masalah...... :)


'kita merasakan tekanan...tanpa peduli orang lain pun ade tekanan'

kadangkala kita dalam situasi tertekan...(benda kecil pun)...datang sahabat kita...yang lebih ditekan dan tertekan , tapi 'cool' dan tak menunjukkan die tertekan....adakah kita nak kata dia xde tekanan????...kita pun ngan rasa tak bersalah "maki" kawan kita...konon2 tu cara hilang tekanan....ape la kita ni...... :)

'kita merasakan banyak bekerja untuk perjuangan islam,orang lain lebih lagi dari kita'

kadangkala kita merasa kesuntukan masa,mungkin diisi dengan perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada agama ini...lalu kita merasa penat , maka ketahuilah kita baru menempah kunci perjuangan...ramai lagi orang yang da masuk dan telah berjaya dalam perjuangan(mati syahid)......maka ketahuilah bahawa kita masih belum bekerja untuk perjuangan islam.....

'orang yang selalu ceria pun ada airmata'

kita selalu ingat orang yang ceria...buat lawak ni xde masalah...jadi ceria je la hidup die....tanpa kita sedari , keceriaan yang ada pada orang itu adalah pengorbanannya untuk orang2 disekelilingnya...kita kena akui , dia juga ada tekanan...dia juga ada komitmen lain...die juga leh mencairkan airmata untuk jatuh ke muka bumi...mungkin bukan depan kita...belakang kita???? :)


ape yang cuba disampaikan disini adalah,cube fahami apa yang dimaksudkan dengan perkataan "kawan" juga "persahabatan"

sebuah syair arab ada menyebut :


إن الصديق على الصديق مصدق



***************
ini adalah permainan dalam otakku ini....tiada kaitan ngan hidup dan mati orang lain....
p/s-kenalilah sahabat anda..kadangkala mereka melakukan pengorbanan untuk kita tanpa kita sedar...


forum bicara siswa | sempena hari keluarga n9 |


Forum Bicara Siswa

Tajuk : Peranan Ulama dan Negara Dalam Pembentukan Institusi Negara



Tarikh : 13/07/2010

Hari : Selasa

Masa : Selepas Maghrib

Ahli Panel: - Ustaz Helimy b Aris
(Ijazah Lanjutan Bidang hadis Universiti Al-Azhar)

- Ustaz Abd Rahman Mohd Tharin
(Ijazah lanjutan bidang Syariah Universiti Al-Azhar)

- Dr Muhammad Husaini b Saleh
(Presiden Persatuan Pelajar Perubatan Mesir )

Pengerusi : Ustaz Danial Farhan b Dolmat

Disediakan oleh: Unit Sidang dan Ceramah Hari Keluarga N.Sembilan.





Iklan Sempena Hari Keluarga N9

TENTATIF PROGRAM HARI KELUARGA Anak2 Nogori Di Mosir....

Malam Di Ambang (Isnin, 12 Julai 2010)

08.00 Malam : Solat Maghrib berjemaah & Solat Hajat
: Ucapan Pengerusi Majlis & bacaan doa
: Ucapan alu-aluan Pegawai Khas Kebajikan Pelajar N.Sembilan
: Ucapan Perasmian Pengerusi Majlis Tertinggi Pengurusan
: Penyampaian Watikah Perlantikan & Bendera Kumpulan
: Gimik perasmian & Lagu Tema Hari Keluarga 2010

: Jamuan

Hari Pertama (Selasa, 13 Julai 2010)

04.30 Pagi : Solat Subuh berjemaah
: Tazkirah Subuh (martabat dakwah:diri)
07.00 Pagi : Sarapan
08.00 Pagi : Celoteh Lobai: Adat Perpatih dan syariat
10.00 Pagi : Rehat
10.30 Pagi : Ikhwah:Cerita 3 kepala, sahiba, siapa cepat dia dapat & regu
Akhawat:Give & Take, Ragam Siswi, Morning Glory
01.00 Petang : Solat Zuhur berjemaah
01.30 Petang : Makan tengah hari
02.00 Petang : Kotak beracun: Hawa=peranan wanita
04.40 Petang : Solat Asar berjemaah
05.15 Petang : Ikhwah: Liga Takraw dan Ping Pong
: Akhawat: Cerdik Pintar
07.00 Petang : Makan Malam
08.00 Malam : Solat Maghrib berjemaah
: Tazkirah Maghrib (martabat dakwah:keluarga)
09.00 Malam : Bicara siswa: Peranan ulama’ dan negara dalam pembentukan
institusi keluarga
11.00 Malam : Solat Isya’ berjemaah
12.00 Malam : Tidur

Hari Kedua (Rabu, 14 Julai 2010)

04.30 Pagi : Solat Subuh berjemaah
Tazkirah Subuh (martabat dakwah: masyarakat)
07.00 Pagi : Sarapan
08.00 Pagi : Riadhi (sukaneka)
01.30 Petang : Makan tengah hari
02.00 Petang : Final Pro Evolution Soccer (PES)
04.40 Petang : Solat Asar berjemaah
05.15 Petang : Ikhwah: Liga Takraw dan Ping Pong
Akhwat: Pintar Pintas & Music Chair
07.00 Petang : Makan Malam
08.00 Malam : Solat Maghrib berjemaah
: Tazkirah Maghrib (martabat dakwah: negara)
09.00 Malam : Pertandingan Dakwah Kreatif
(Pantun, Forum, Dikir Barat & Pentomen)
11.00 Malam : Solat Isya’ berjemaah
12.00 Malam : Tidur

Hari Ketiga (Khamis, 15 Julai 2010)
04.30 Pagi : Solat Subuh berjemaah
: Tazkirah Subuh (kesimpulan martabat dakwah)
07.00 Pagi : Sarapan
08.00 Pagi : INDOOR *Ikhwah : Majid Tebar Roti & Teh Secawan
Bila Lelaki Masuk Dapur
*Akhwat : Muslimah Hari Ini=Open Your Eyes,
Your heart, Your Mind
10.30 Pagi : INDOOR *Ikhwah : IQ Genius
Action And Draw
*Akhwat : Action And Draw
01.00 Petang : Solat Zuhur berjemaah
Kuiz uji minda : Who Wants To Be A Da’ie
04.40 Petang : Solat Asar berjemaah
08.00 Malam : Solat Maghrib berjemaah
08.45 Malam : Ucapan Pengerusi Majlis Penutup
: Bacaan Doa
: Ucapan Pengarah Program Hari Keluarga RNSK 2010
: Ucapan Majlis Penutup Pegawai Khas Pelajar N.Sembilan
: Cabutan Bertuah & Majlis Penyampaian Hadiah
: Persembahan nasyid
: Tayangan Slide Show
: Solat Isya’ Berjemaah
: Jamuan