mereka yang sudi

Saturday, July 10

kerana sahabat

beberapa ayat dari 'qalbi' untuk hatiku sendiri selepas menyaksikan serta menghadapi beberapa situasi....

'orang yang selalu menghiburkan kita juga ada perasaan untuk terluka'

syarahannya-kita selalu suka berkawan dengan orang yang leh buat kita hepi...tapi kita xtau mungkin die sedang menyembunyikan sesuatu dari dilihat orang lain...



'orang yang yang selalu hepi bukannya tanda xde masalah'

maksudnya-kadangkala kita lihat seseorang tu hepi tahap gaban...kalo sekali sekala xpe...ni tetiap hari...sampai dalam suasana mesyuarat yang tegang pun die macam hepi gak...tu bukan die xmenjiwai @ main-main dalam semua benda...tapi mungkin die xsuka suasana yang agak tegang , jadi menyembunyikan masalah dan membuat orang lain lari dari suasana tegang tu lebih disukai...tapi xleh dinafikan setiap orang mempunyai masalah...... :)


'kita merasakan tekanan...tanpa peduli orang lain pun ade tekanan'

kadangkala kita dalam situasi tertekan...(benda kecil pun)...datang sahabat kita...yang lebih ditekan dan tertekan , tapi 'cool' dan tak menunjukkan die tertekan....adakah kita nak kata dia xde tekanan????...kita pun ngan rasa tak bersalah "maki" kawan kita...konon2 tu cara hilang tekanan....ape la kita ni...... :)

'kita merasakan banyak bekerja untuk perjuangan islam,orang lain lebih lagi dari kita'

kadangkala kita merasa kesuntukan masa,mungkin diisi dengan perkara yang boleh mendatangkan kebaikan kepada agama ini...lalu kita merasa penat , maka ketahuilah kita baru menempah kunci perjuangan...ramai lagi orang yang da masuk dan telah berjaya dalam perjuangan(mati syahid)......maka ketahuilah bahawa kita masih belum bekerja untuk perjuangan islam.....

'orang yang selalu ceria pun ada airmata'

kita selalu ingat orang yang ceria...buat lawak ni xde masalah...jadi ceria je la hidup die....tanpa kita sedari , keceriaan yang ada pada orang itu adalah pengorbanannya untuk orang2 disekelilingnya...kita kena akui , dia juga ada tekanan...dia juga ada komitmen lain...die juga leh mencairkan airmata untuk jatuh ke muka bumi...mungkin bukan depan kita...belakang kita???? :)


ape yang cuba disampaikan disini adalah,cube fahami apa yang dimaksudkan dengan perkataan "kawan" juga "persahabatan"

sebuah syair arab ada menyebut :


إن الصديق على الصديق مصدق



***************
ini adalah permainan dalam otakku ini....tiada kaitan ngan hidup dan mati orang lain....
p/s-kenalilah sahabat anda..kadangkala mereka melakukan pengorbanan untuk kita tanpa kita sedar...


No comments: