Posts

Showing posts from December 19, 2012

Kopi Masin

Image
Dia bertemu dengan gadis itu di sebuah pesta, gadis yang menakjubkan. Banyak jejaka berusaha mendekatinya. Sedangkan dia sendiri hanya seorang laki-laki biasa. Tiada seorang gadis pun yang begitu mempedulikannya. Apabila pesta telah selesai, dia mengundang gadis itu untuk minum kopi bersamanya. Walaupun terkejut dengan undangan yang mendadak, si gadis tidak mahu mengecewakannya. Mereka berdua duduk di sebuah kedai kopi yang begitu nyaman. Si lelaki begitu gugup untuk mengatakan sesuatu, sedangkan si gadis merasa sangat tidak selesa. "Cepat katakan sesuatu. Aku ingin segera pulang", kata si gadis dalam hatinya. Tiba-tiba si laki-laki berkata pada pelayan, "Tolong ambilkan saya garam. Saya ingin membubuhkan dalam kopi saya." Semua orang memandang dan melihat aneh padanya. Mukanya mendadak menjadi merah, tapi dia tetap mengambil dan membubuhkan garam dalam kopi serta meminum kopinya. Sang gadis bertanya dengan penuh rasa ingin tahu kepadanya, "Kebiasaanmu

Tindakan Semasa Pelaksanaan Pengajaran Pembelajaran

Image
1. Permulaan pengajaran - menarik perhatian murid terhadap perkara  yang hendak diajar. - menimbulkan minat murid - menggalakkan pernyertaan murid - mengaitkan dengan PSA - memberitahu apa yang akan diajar. 2. Perkembangan Pengajaran - penyampaian isi pelajaran mestilah teratur - kadar kelajuan sesuai dengan tahap murid - mempelbagaikan aktiviti mengikut kebolehan murid - menepati hasil pembelajaran 3. Pengurusan bilik darjah - mewujudkan persekiran pembelajaran yang  kondusif - kawalan disiplin / arahan-arahan perlu jelas 4. Komunikasi - lantang - kuat - jelas - nada dan intonasi pelbagai - suara menarik - peka dengan bahasa murid - bahasa standard 5. Kualiti Pembelajaran - penglibatan murid aktif - penglibatan menyeluruh - ada menunjukkan perubahan tingkah laku - menunjukkan murid faham apa yang diajar - murid reponsif terhadap pelajaran 6. Penutup - penutup kognitif( menarik p