mereka yang sudi

Tuesday, April 27

Umat Islam Kini........MasyaAllah!!!

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...tiba- tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "

"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu" Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah.... Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas. selain terhibur anda fikirlahlah. ..

" Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 20 yg betul-betul beriman... "

" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang Jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja.. tu pun bila time sembahyang Jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya..."

"Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"

"Lawak kan , berapa ramai yang percaya DUNIA hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar DUNIA"

"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAH alahai.. tak cukup masa..


Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau email yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama.

Lawak kan ???/ Kenapa gelak/ tu kan REALITY.. tapi yg paling lawak sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain... berapa orang yang akan buka email ni untuk luangkan masa membaca? berapa banyak????


Wallahuaallam

Nota: Apabila kamu letih kerana berbuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan yang dilakukan akan terus kekal. Jika kamu berseronok dengan dosa, maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal. Ketua kepada kejahilan itu adalah gedung kemalasan.

*di ambil dari :
http://ibnubakr1407.blogspot.com/2010/04/umat-islam-kinimasyaallah.html

Iklan BTEC BKAWM

Hikmah di sebalik Musibah

Musibah mampu mengeluarkan nilai-nilai ubudiyah doa yang selama ini terpendam.Dikatakan:"Maha Suci Zat yang sudah mengeluarkan doa dengan musibah."Dalam athar ada disebut ertinya " Allah menurunkan ujian kepada seorg hamba yang soleh dari hamba-hambaNya.Dan kepada para malaikat Dia berkata :"Supaya Aku mendengar suaranya."

Faedah yang lain,dibinasakan kesombongan dan keangkuhan jiwa.Allah swt berfirman,ertinya:

Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas(yang sepatut atau yang sewajibnya).Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya."
(Surah Al-'Alaq:6-7)

Musibah juga mengugah cinta kasih sesama manusia,semakin menyatukan rasa cinta kepada sesama manusia, dan saling mendoakan kepada yang sedang ditimpa.Sudah menjadi lumrah seseorang itu terpanggil untuk bertanggungjawab dan mencintai orang yang sedang ditimpa musibah dan mendapat ujian.

Musibah juga merupakan suatu penghapusan dosa yang akhirnya membawa kesedaran kepada seseorang hamba Allah tersebut dengan mendekatkan diri kepada Allah...Sesungguhnya ketahuilah bahawa Allah Maha Penyayang dan sesuatu ujian yang diberi kepada setiap hambaNya merupakan suatu hikmah yang besar yang hanya dapat dinilai oleh hambaNya yang beriman....Jika seseorang hamba Allah itu mengetahui bahawa sesuatu perkara yang berlaku merupakan ujian maka mereka akan menerimanya dengan tenang..insyaAllah...

"sesungguhnya org2 yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira."
(surah Az-Zumar:10)

WUDHUK ZAHIR DAN BATIN

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan
khusyuk solatnya.Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya
kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya
lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu
dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorangabid bernama
Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman,
bagaimanakah caranya tuan solat?"
Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir
dan batin."Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu?
" Hatim berkata,"Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh
semua anggota wudhuk dengan air".
Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya ' )
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku
kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat.Aku berdiri dengan
penuh kewaspadaan dan aku rasakan":

1. aku sedang berhadapan dengan Allah,
2. Syurga di sebelah kananku,
3. Neraka di sebelah kiriku,
4. Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5. aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas
titian Siratal mustaqim ' dan menganggap bahawa solatku kali
ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan
bertakbir dengan baik.Setiap bacaan dan doa didalam solat,
aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk,
aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan
ikhlas.Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.

Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya
yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim.

Tip Kecemerlangan Dari Al-Quran

NABI MUHAMMAD - PERANCANG YANG STATEGIS

Dalam surah Yusof ayat 47-49, Allah berfirman, "Yusof berkata, 'Hendaklah kamu bertanam selama tujuh tahun sebagaimana biasa dan apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan di bulirnya kecuali sedikit yang kamu ambil untuk dimakan. Kemudian sesudah itu akan datang tujuh tahun yang amat sulit yang memerlukan kamu memakan apa yang kamu simpan kecuali sedikit yang kamu biarkan dalam simpanan. Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia dikurniakan hujan dan ketika itu mereka memerah anggur'." Ayat ini menekankan tentang perancangan yang strategik. Mereka yang gagal untuk merancang sebenarnya sedang merancang untuk gagal.

Nabi sentiasa mementingkan perancangan yang rapi sebelum melaksanakan tugas-tugas penting. Sebagai contoh, sebelum berlakunya Hijrah dan penegakan negara Islam di Madinah, perancangan yang mantap telah dilakukan oleh nabi di Mekah. Ketika itu, baginda mengubah strategi dakwah dengan menyampaikan risalah Islam kepada orang-orang yang datang dari luar kota Mekah. Golongan Aus dan Khazraj dari Yathrib (Madinah) terkesan dengan dakwah nabi dan dengan itu pada tahun ke-12 sebelum hijrah berlakulah Perjanjian Aqabah Pertama antara nabi dengan 12 orang wakil dari Madinah. Ketika mereka kembali ke Madinah nabi mengutus sahabat yang bernama Mus'ab bin Umair bersama-sama mereka bertujuan untuk mendidik masyarakat di Madinah tentang Islam. Strategi ini berjaya mengislamkan ramai tokoh-tokoh Arab di Madinah. Ini memungkinkan berlakunya Perjanjian Aqabah Kedua di Mekah pada tahun ke-13 sebelum hijrah. Dalam perjanjian ini mereka berjanji untuk membela nabi sebagaimana mereka membela keluarga mereka sendiri hingga ke titisan darah yang terakhir.

Selepas perjanjian ini nabi melantik 12 orang dari kalangan mereka untuk menjadi nuqabak atau penggerak utama dakwah di Madinah. Perancangan yang strategik ini menjadi titik tolak kepada Hijrah dan penegakan negara Islam di Madinah. Ketika berlaku Perang Khandak golongan Quraisy keluar dengan kekuatan tentera berjumlah empat ribu orang dan Bani Ghatfan dengan jumlah enam ribu orang menuju ke Madinah. Oleh kerana umat Islam mempunyai kekuatan tentera berjumlah hanya tiga ribu orang, umat Islam memutuskan untuk mengadakan pertahanan dalam kota Madinah. Taktik yang digunakan ketika itu ialah mengorek parit di sekeliling kota Madinah. Untuk memastikan taktik ini berkesan perancangan telah dilakukan dengan rapi. Mereka memutuskan untuk menggali parit sepanjang 5,000 hasta, ukuran dalamnya 7-10 hasta dan lebarnya lebih kurang 9 hasta. Untuk melaksanakan tugas ini nabi membahagikan para sahabat kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai sepuluh orang dan setiap kumpulan diarahkan untuk menggali parit sepanjang 40 hasta.

Kesan dari perancangan yang rapi ini pihak musuh tidak dapat memasuki kota Madinah dan dengan bantuan Allah umat Islam terselamat dari pancaroba peperangan. Sikap nabi ini telah dicontohi oleh para sahabat baginda. Ketika berlakunya Perang Qadisiyah di Lembah Mesopotamia pada tahun ke-14 Hijrah bersamaan dengan 635 Masihi antara pihak Islam dan Parsi, pihak Parsi dipimpin oleh panglima besar Rustam bersama-sama tentera yang berjumlah 200,000 orang. Pihak Islam pula dipimpin oleh panglima Saad bin Abil Waqqas bersama-sama tentera Islam yang berjumlah 41,000 orang. Pihak Parsi telah menggunakan gajah untuk mengucarkacirkan barisan Islam dalam peperangan ini. Perancangan tentera Islam melahirkan taktik gelombang untuk melumpuhkan musuh. Tentera-tentera Islam dibahagikan kepada beberapa lapisan dan setiap lapisan dipecahkan kepada tiga sayap dan setiap sayap diletakkan di penjuru-penjuru yang strategik. Ketika perang bermula lapisan pertama akan menyerang terlebih dahulu. Ketika musuh sedang memberikan tumpuan kepada serangan lapisan pertama, lapisan kedua akan menyusul diikuti dengan lapisan ketiga dan begitulah seterusnya.

Perancangan yang rapi ini, bertunjangkan takwa dan tawakal, berjaya melemahkan musuh. Akhirnya khemah panglima besar Rustam dapat dikepung dan panglima Hilal bin Alqamah berjaya membunuh Rustam. Kekalahan tentera Parsi di Qadisiyah menjadi pembuka jalan kepada kejatuhan ibu kota Parsi, Ctesiphon, tidak berapa lama selepas itu.

Mereka yang gagal merancang sebenarnya sedang merancang untuk gagal.

Nukilan Dr. Danial bin Zainal Abidin, Pengarah Urusan Danial Zainal Consultancy (M) Sdn Bhd. Untuk Perincian Dapatkan '7 Formula Individu Cemerlang,' Karangan Dr. Danial bin Zainal Abidin Ziarahi Laman Web di: http://www.formulacemerlang.com

amal jamaie


MUQADIMAH

Amal Jamaie adalah di antara ciri utama Harakah Islamiyyah. Malahan, tanpanya akan hilanglah kepaduan dan keseragaman di dalam tindakan harakah. Ia mempunyai cirri-ciri tertentu yang membezakan dengan sebarang aktiviti berkumpulan dan ianya hanya akan dapat dilakukan di dalam konteks sebuah jamaah.

Perlu diberi penekanan bahawa amal jamaie adalah satu tuntutan syari’e khususnya dalam gerakan da’wah dan perjuangan Islam seluruhnya. Firman Allah swt:

Maksudnya: “Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada ma’ruf dan mencegah dari kemungkaran. Merekalah orang-orang yang beroleh kemenangan” (Surah Ali Imran : 104)

HUKUM AMAL JAMAIE’

Tuntutan terhadap amal jamaie tidak seharusnya dipandang ringan dengan melihat beberapa penegasan yang telah diturunkan oleh syariat Allah sama ada melalui Al-Qur’an dan as-Sunnah dan kaedah Usul Fiqh.

1. Al-Qur’an

Allah swt memerintahkan Nabi Muhammad saw supaya memberitahu manusia bahawa amal jamaie itu adalah kerja nabi dan pengikutnya. Allah telah berfirman:

Maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad): inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku menyeru manusia kepada umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas dan nyata, dan aku menegaskan maha Suci Allah dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain” (Surah Yusuf : 10 8)

Firmannya lagi di dalam al-Qur’an:

Maksudnya:
“Seungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya dalam satu saf seolah-olah satu binaan yang tersusun kukuh” (Surah as-Soff: 4)

2. As-Sunnah

Kita akan dapat melihat dengan jelasnya tuntutan sunnah supaya bekerja secara amal jamaie apabila kita meneliti hadith berikut:

Maksudnya: “seungguhnya syaitan itu serigala kepada manusia seperti serigala kambing jua. Ia menangkap mana-mana kambing yang jauh dan terpencil. Maka kamu berjemaah dan bercampur dengan orang ramai serta menghadiri masjid”

Sabdanya lagi:

Maksudnya: “Wajiblah kamu bersama-sama dengan jamaah orang-orang muslimin dan pimpinan mereka”

3. Kaedah usul Fiqh

Kerja da’wah ini sangat besar, tidak mampu dilakukan secara individu dan tentulah ia terlebih dahulu memerlukan usaha jamaie berdasarkan kaedah fiqh:

Maksudnya: “sesuatu yang tidak sempurna yang wajib melainkan dengannya, maka ianya juga menjadi wajib”

PENGERTIAN AMAL JAMAIE

Amal jamaie dapat diertikan sebagai satu usaha secara berjemaah atau kegiatan yang lahir bersumberkan dari satu jamaah yang teratur (berorganisasi) menurut dan menepati manhaj dan skima tertentu menjurus ke arah matlamat yang tertentu.

Untuk penelitian yang lebih mendalam, perlulah dihuraikan beberapa anasir amal jamaie di dalam pengertian tersebut iaitu:

1. Amal yang diputuskan oleh jamaah.
2. Jamaah yang munazzamah (teratur).
3. Menurut manhaj yang tertentu dan kaedah-kaedah pencapainya.
4. Untuk mencapai matlamat yang tertentu.

1. AMAL YANG DIPUTUSKAN OLEH JAMAAH

Amal yang dimaksudkan disini ialah semua kegiatan jamaah sama ada luaran atau dalaman. Ia akan menjadi amal apabila diputuskan oleh jamaah dan dilakukan di atas keputusan jamaah yang diberi mandate oleh jamaah untuk membuat sesuatu keputusan.

Sebahagian daripada amal jamaah diperingkat luaran ialah seperti menerbitkan sebaran am, menulis majalah atau akhbar, mengadakan perjumpaan, menziarahi orang-orang tertentu, mengadakan tunjuk perasaan (demonstrasi), mengadakan kelas pelajaran dan lain-lain yang diterima oleh syara’.

Syarat-syarat Amal Jamaie

a) Amal tersebut tidak disyaratkan kepada semua anggota jamaah agar terlibat sama, malah mencukupi dengan dilakukan oleh sebahagian daripadanya sahaja. Walaupun demikian, dalam semua keadaan amal yang dilakukan itu diputuskan oleh jamaah dan mendapat persetujuan yang jelas dari jamaah.

b) Amal yang diputuskan itu hendaklah menepati syara’. Apabila amal itu diterima syara’, maka tidak perlulah lagi dipertikaikan jenis, kadar, masa amal tersebut. Termasuk dalam amal yang disyariatkan ialah semua amal yang diharuskan oleh syariat dalam keadaan darurat atau yang diharuskan kerana rukhsah.

c) Amal yang diputuskan oleh jamaah mestilah disertakan dengan niat yang baik dan ikhlas dan dilakukan semata-mata kerana Allah.

d) Amal yang dilakukan mestilah disertakan dengan muqarabah bkepada Allah, berjihad melawan nafsu agar amal tersebut tidak ditulari oleh sifat-sifat syirik dan riya’.

2. JAMAAH YANG MUNAZZAMAH (TERATUR)

Jamaah yang membuat keputusan terhadap sebarang amal jamaie itu mestilah berada dalam satu tanzim yang kemas, teratur dan berencana serta berstrategi, unsur ini merupakan suatu yang asasi dan dharuri bagi mana-mana jamaah yang mempunyai matlamat tertentu. Tanpa tanzim, jamaah tidak akan berjaya dalam gerak kerjanya.

Terdapat beberapa aspek yang perlu wujud dalam jamaah munazzamah:

a) Baiah
Iaitu janji taat setia ahli jamaah kepada pimpinan untuk taat dan hidup di atas landasan yang ditentukan oleh jamaah dalam memperjuangkan Islam. Baiah hendaklah diberikan dengan kefahamn yang jelas tentang setiap aspek jamaah dengan keyakinan yang tinggi dan disusuli dengan iltizam kepada jamaah.

b) Imarah
Kepimpinan merupakan cirri asas dalam jamaah Islam. Adanya baiah beerti adanya kepimpinan. Dalam konteks sebuah jamaah, kepimpinan mestilah dipilih oleh jamaah dan ia mampu, cekap dalam melaksanakan tugas serta amanah dalam mentadbir menurut lunas-lunas Islam.

c) Ta’at
Bai’ah adalah untuk memastikan ketaatan kepada jamaah. Pendokong dan ahli jamaah wajib mentaati pemimpin terutamanya dalam melakukan amal jamaie.

d) Musyawarah
Pemimpin bertanggungjawab menjalankan syura kerana ia adalah tuntutan syara’ bagi menjamin perkembangan jamaah berjalan dengan baik.

3. MANHAJ

Manhaj ialah methodology atau kumpulan tindakan-tindakan atau perencanaan-perencanaan yang digunakan oleh harakah Islamiyyah untuk mencapai matlamatnya. Ia mestilah dibentuk berlandaskan kepada sumber-sumber berikut:

a) Al-Qur’an
b) Sunnah Rasulullah
c) Sirah para sahabat.
d) Pendapat fuqaha’.
e) pengalaman para duat.

Perlu dijelaskan disini bahawa manhaj itu dibentuk berdasarkan kepada prinsip-prinsip berikut:
a. berusaha sedaya upaya menyelaraskannya dengan kehendak-kehendak syara’. Pencapaian matlamat yang murni hendaklah melalui jalan yang murni juga. Oleh itu, islam tidak menerima dasar matlamat menghalalkan cara.
b. Hendaklah bersesuaian dengan kemampuan jamaah dan suasana.
c. Bersedia untuk mengalami proses ubah suai jika keadaan memerlukan.
d. Dasar beransur-ansur dalam perlaksanaan.
e. Hazar dan waspada.

4. MATLAMAT

Jamaah adalah satu wadah untuk mencapai dakwah. Amal jamaie sebagai satu program pengembelingan tenaga kea rah menjayakan aspisari perjuangan suci ini sudah tentu matlamatnya ialah untuk menegakkan Uluhiyyah Allah dengan mengajak manusia mengabdikan diri kepadaNya.

PENUTUP.

Keperluan dan kepentingan bekerja secara amal Jamaie sebenarnya dapat dirasakan apabila mencburkan diri dalam gerak kerja di dalam harakah Islamiyyah. Teori yang tersebut di atas diharap dapat dipraktikkan dan bukan hanya bahan perbincangan intelektual semata-mata dan sekadar mengisi ruang-ruang waktu kursus

Mentafsir al-Quran - Syarat dan adabnya

ISLAM merupakan agama Ilahi berpandukan kepada wahyu al-Quran. Ia adalah petunjuk hidayah dalam lautannya, tinggi fahamannya, dan tidak sampai kepada kefahamannya kecuali yang benar-benar berkecimpung dalam banyak ilmu.

Di samping itu bermuamalat kepada Allah dengan penuh ketaqwaan dalam keadaan sir dan terang-terangan, terutamanya ketika dalam banyak perkara syubhat, lataif dan hakikat yang tidak difahami kecuali sesiapa yang diberikan kurniaan Allah.

Al-Quran ialah kitab suci Allah yang diwahyukan kepada rasul-Nya Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Jibril, mengandungi 114 surah daripada al-Fatihah hingga al-Nas.

Antara keistimewaan al-Quran ialah merupakan kitab Ilahi yang terpelihara, mukjizat, berisi penerangan dan mudah, kitab agama yang benar semuanya, sepanjang masa dan kitab insaniyah semuanya.

Hal ini telah dinyatakan oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi dalam kitabnya Bagaimana Kita Berinteraksi Dengan Al-Quran, halaman 17-70.

Antara matlamat-matlamat al-Quran al-Karim seperti kata al-Qardhawi :

* Mentashihkan akidah sama ada berkaitan uluhiyyah, risalah dan perbahasan.

* Membenarkan karamah insani dan hak-haknya.

* Mengajar manusia ibadah yang baik kepada Allah.

* Menyeru kepada pembersihan jiwa.

* Pembentukan usrah yang solehah.

* Mengasaskan ummah yang menjadi saksi kepada sekalian manusia.

* Dakwah kepada alam insani yang bersifat tolong menolong.

Sebahagian ulama menyatakan intipati dalam al-Quran ada empat:

* Permasalahan akidah.

* Permasalahan syariah.

* Perbandingan agama dan akhlak.

* Kisah nabi-nabi dan umat dahulu kala.

Tafsir al-Quran atau dikenali juga takwil pada definisi bahasa, membawa maksud penerangan dan pendedahan. Ini pendapat yang dikemukakan oleh ahli-ahli bahasa seperti pengarang al-Qamus, al-Bahr al-Muhit dan Tha'lab.

Pada istilahnya pula, ia adalah ilmu yang membincangkan bagaimana menyebut dengan lafaz al-Quran, madlulnya, hukum-hukumnya sama ada berbentuk satu atau tersusun dan maknanya.

Al-Suyuti menaqalkan daripada Imam Zarkasyi, definisi tafsir dengan maksud ilmu yang difaham dengannya, kitab Allah yang diturunkan kepada nabi-Nya Muhammad s.a.w. yang menerangkan makna-maknanya dan hukumnya (Lihat al-Itqan 4 / 169).

Ulama berselisih pendapat mengenai perbezaan antara kalimah tafsir dan takwil. Abu Ubaidah berpendapat ia memberi makna yang sama. Al-Gharib pula berpendapat tafsir lebih umum dan luas penggunaannya pada lafaz-lafaz dan mufradatnya dalam kitab-kitab Ilahi.

Al-Maturidi menganggap tafsir adalah memutuskan dengan apa yang dikehendaki Allah. Sedangkan takwil kembali kepada beberapa andaian. (Tarikh ilmi al-Tafsir / Dr. Ali Hasan al-'Aridu).

Rumusan yang dapat dinyatakan bahawa menghimpunkan makna takwil dan tafsir lebih baik daripada memisahkannya. Justeru kedua-duanya memberi makna yang sama seperti pendapat Ibn Jarir.

Para ulama banyak membahaskan syarat-syarat tafsir al-Quran sebelum ditafsirkannya seperti al-Suyuti melalui kitabnya, al-Itqan Fi Ulum al-Quran, Syeikh Ibn Taimiyah dengan Mukadimah Fi Usul al-Tafsir, Ibn al-Qayyim dengan al-Tibyan Fi Aqsam al-Quran, al-Zarkasyi dengan al-Burhan, al-Zurqani dengan Manahil al-Irfan dan ramai lagi ulama.

Syarat syarat mufassir dan adab-adabnya.

* Keikhlasan.

* Iktikad yang sahih.

* Sejahtera daripada amalan dan iktikad bidaah.

* Bertaubat dan sentiasa kembali kepada Allah.

* Sentiasa berwaspada daripada terjebak mengikut hawa nafsu.

* Mempunyai pelbagai ilmu, antaranya, Ilmu lughah seperti kata Mujahid : Tidak halal bagi seseorang yang beriman dengan Allah dan Hari Akhirat bercakap tentang kitab Allah jika tidak arif / tahu dengan bahasa Arab.

Antara ilmu bahasa itu :

* Nahu.

* Tasrif atau Sarf.

* Istiqaq sama ada istiqaq besar atau kecil.

* Balaghah iaitu bayan ma'ani dan badi'.

* Usuluddin.

* Usul fiqh.

* Asbab al-Nuzul

- sebab-sebab diturunkan ayat.

* Nasikh dan mansukh.

* Ilmu Fikah.

* Ilmu Hadis

* Ilmu Qiraat.

* Ilmu al-Mauhibah. Al-Zarkasyi dalam al-Burhan berkata: ``Ketahuilah bahawa tidak tercapai kefahaman makna wahyu dan nyata segala sir-sirnya sedangkan dalam hatinya terdapat unsur bidaah, takabbur, hawa nafsu, cinta dunia atau yang kekal melakukan maksiat, atau tidak tahqiq iman atau daif tahqiq atau bergantung kepada pendapat mufassir tanpa ilmu atau kembali kepada akalnya. Ini semua adalah hijab / terdinding daripada tafsir.''

* Ilmu Sirah.

* Ilmu Tarikh al-Adyan (agama). Ini terutamanya agama-agama samawi antaranya Yahudi, Masihi dan juga agama lain. Suka ditambah di sini ilmu-ilmu moden seperti mukjizat al-Quran mengikut sains dan lain-lain lagi.

Disyaratkan juga ahli tafsir menjauhkan perkara-perkara ini :

* Tanpa ilmu dan tidak mencukupi syarat-syarat ahli tafsir.

* Membincangkan perkara yang berada di dalam ilmu Allah semata-mata.

* Mengikut hawa nafsu.

* Tafsir ayat-ayat dengan makna yang tidak boleh ditanggungnya.

* Tafsir secara pasti seperti kehendak Allah daripada ayat ini begini-begini.

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah dalam Mukadimah Fi Usul al-Tafsir halaman 83, memberi peringatan kepada golongan yang berpaling daripada tafsir al-Sahabat dan al-Tabiin tegasnya, ``Sesiapa yang berpaling daripada mazhab-mazhab sahabat dan al-Tabiin, sedangkan tafsir mereka bercanggah daripada yang demikian itu, sebenarnya dia tersilap dan juga ahli bidaah.

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI

'Kami telah beriman' hanya kenyataan berpura-pura

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL-BAKRI


SYEIKH as-Sya'rawi berkata dalam tafsirnya: ''Allah mengurniakan kepada kita di sini hikmat sebagaimana yang diriwayatkannya berkenaan kisah Bani Israel kerana mereka memainkan peranan penting bersama umat Islam di kota Madinah, kemudian di Baitul Maqdis dan seterusnya di Masjid al-Aqsa.

"Allah menggambarkan kepada kita bahawa mereka menyebabkan nabi mereka berasa penat, di samping derhaka kepada Tuhan mereka. Mereka bertindak biadab; nikmat dibalas dengan maksiat dan rahmat dibalas dengan ingkar. Kalau beginilah sikap dan pendirian mereka, wahai Muhammad, terhadap Allah dan nabi mereka, justeru jangan sekali-kali kamu begitu berkeinginan supaya mereka beriman dan memeluk Islam. Ini kerana di sisi mereka ada Taurat yang menyeru mereka supaya beriman kepada Muhammad, sedangkan mereka enggan.''

"SESUDAH KAMU - WAHAI MUHAMMAD DAN PENGIKUT-PENGIKUTMU - MENGETAHUI TENTANG KERASNYA HATI ORANG-ORANG YAHUDI ITU) MAKA BOLEHKAH KAMU MENARUH HARAPAN BAHAWA MEREKA AKAN BERIMAN KEPADA SERUAN ISLAM YANG KAMU SAMPAIKAN ITU, PADAHAL SESUNGGUHNYA TELAH ADA SATU PUAK DARIPADA MEREKA YANG MENDENGAR KALAM ALLAH (TAURAT), KEMUDIAN MEREKA MENGUBAH DAN MEMUTARKAN MAKSUDNYA SESUDAH MEREKA MEMAHAMINYA, SEDANGKAN MEREKA MENGETAHUI (BAHAWA PERBUATAN ITU SALAH)?

"dAN APABILA MEREKA (ORANG-ORANG YAHUDI PADA ZAMAN RASULULLAH) BERTEMU DENGAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN, MEREKA BERKATA: "kAMI TELAH BERIMAN." TETAPI APABILA MEREKA BERJUMPA SESAMA SENDIRI, MEREKA BERKATA: "PATUTKAH KAMU CERITAKAN KEPADA MEREKA (ORANG-ORANG ISLAM) DENGAN APA YANG TELAH DITERANGKAN OLEH ALLAH KEPADA KAMU (DALAM KITAB TAURAT MENGENAI KEBENARAN NABI MUHAMMAD) UNTUK MENJADIKANNYA HUJAH (BUKTI) YANG DAPAT MENGALAHKAN KAMU DI SISI TUHAN KAMU? TIDAKKAH KAMU BERAKAL?" (al-Baqarah: 75-76).

Allah menghadapkan ucapan-Nya kepada hamba-hamba-Nya yang beriman dengan firman-Nya (Sesudah kamu – wahai Muhammad dan pengikut-pengikutmu – mengetahui tentang kerasnya hati orang-orang Yahudi itu) maka bolehkah kamu menaruh harapan bahawa mereka akan beriman kepada seruan Islam yang kamu sampaikan itu. Dengan bahasa yang mudah, apakah kamu mengharap mereka masuk ke agamamu? Ayat ini ditujukan kepada Rasulullah s.a.w. sahaja. Inilah pendapat Ibn Abbas dan Muqatil.

Adapun pendapat Abu al-'Aliah dan Qatadah: Bahawa ia ditujukan kepada seluruh orang yang beriman dengan ditakdirkan: Adakah kamu berasa tamak bahawa kamu membenarkan nabi kamu?

Pendapat ketiga dan terakhir bahawa mereka adalah orang Ansar kerana sesungguhnya mereka apabila memeluk Islam amat berharap supaya orang Yahudi juga memeluk Islam kerana berlaku radha'ah (penyusuan) antara mereka sebagaimana yang disebut oleh an-Naqqash.

Perkataan (alif) pada kalimah yang pertama (afatatma'un), mengikut pandangan ulama, bersifat istikhbar, iaitu meminta perkhabaran atau be-

rita seolah-olah melemahkan mereka daripada bercita-cita dan tamak berkaitan keimanan mereka.

Padahal sesungguhnya telah ada satu puak daripada mereka yang mendengar Kalam Allah (Taurat), sedangkan sebahagian daripada ulama mereka dan pendita membaca kitab Allah dan mendengar secara jelas.

Kemudian mereka mengubah dan memutarkan maksudnya sesudah mereka memahaminya, dengan mengubah dan meminda ayat-ayat Allah, sedangkan mereka mengetahui (bahawa perbuatan itu salah)? Allah amat mengetahui segala tindakan mereka dengan melakukan pelbagai jenayah bukan kerana lupa atau tersilap. Terdapat dua pendapat ulama yang dimaksudkan dengan pengetahuan dan maklumat mereka:

- Mereka mengetahui bahawa mereka yang mengubah dan memindanya.

- Mereka mengetahui bahawa mereka akan ditimpa azab atas perbuatan mereka memindanya. Inilah yang dinyatakan oleh Ibn al-Jauzi dalam kitabnya, Zad al-Masir.

Sayid Qutub berkata: ''Yakni sebenarnya tiada harapan lagi bahawa orang-orang yang seperti itu akan beriman, kerana keimanan itu memerlukan tabiat dan kesediaan yang lain. Tabiat orang yang beriman itu bersifat mudah, senang dan lembut. Jendela-jendela hatinya sentiasa terbuka kepada cahaya. Ia sentiasa bersedia untuk berhubung dengan sumber Azali yang kekal abadi (Allah). Ia sentiasa lembut, jernih, hening, peka, taqwa, segan dan malu (kepada

Allah). Taqwa inilah yang menghalangnya daripada mendengar kalam Allah dan kemudian bertindak mengubahnya setelah ia memahaminya, yakni mengubah kalam Allah dengan penuh kesedaran dan kedegilan. Tabiat orang yang beriman bersifat lurus, malu dan segan melakukan penyelewengan seperti ini."

Golongan yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah golongan ahli agama Yahudi yang amat arif dengan hakikat-hakikat yang diturunkan kepada mereka dalam kitab-kitab suci mereka, iaitu golongan paderi-paderi dan rabbani-rabbani yang mendengar kalam Allah yang diturunkan kepada Nabi Musa a.s. dalam Taurat, kemudian mereka mengubah maksudnya dan membuat penafsiran-penafsiran yang jauh terkeluar daripada ruang lingkupnya.

Mereka melakukan pemesongan ini bukan kerana tidak mengetahui maksud-maksudnya yang sebenar, malah mereka sengaja melakukan pemesongan itu dan mereka benar-benar tahu tentang pemesongan itu.

Mereka melakukannya dengan dorongan hawa nafsu, kepentingan diri dan tujuan-tujuan yang tidak sihat. Mereka yang seperti ini tentulah menyeleweng lebih jauh lagi daripada kebenaran yang dibawa oleh Nabi Musa a.s.. Mereka yang mempunyai hati yang tidak bertanggungjawab seperti ini dan berpegang kukuh dengan kepalsuan yang mereka sendiri sedar dan tahu tentang kepalsuannya tentulah lebih sanggup menentang dakwah Islam, melepaskan diri daripadanya dan mengadakan fitnah-fitnah yang dusta terhadapnya.

Dan apabila mereka (orang-orang Yahudi pada zaman Rasulullah) bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: "Kami telah beriman." Inilah sifat munafik mereka yang pandai berpura-pura. Sebaliknya apabila mereka berjumpa sesama sendiri daripada golongan munafik, mereka berkata: "Patutkah kamu ceritakan kepada mereka (orang-orang Islam) dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah kepada kamu (dalam kitab Taurat mengenai kebenaran Nabi Muhammad) dengan mempertikaikan segala sifat Muhammad untuk menjadikannya hujah (bukti) yang dapat mengalahkan kamu di sisi Tuhan kamu?

"Tidakkah kamu berakal? Tidaklah mampu akal kamu mencegahmu daripada berbicara berkaitan orang Islam kerana menjadi hujah ke atas kamu."

Sayid Qutub berkata: ''Yakni apakah kamu masih menaruh harapan bahawa mereka akan percaya kepada kamu, sedangkan di samping mereka mempunyai sifat-sifat yang tidak bertanggungjawab, menyembunyikan kebenaran dan mengubah maksud-maksud kalam Allah. Mereka menambah sifat-sifat yang lain lagi iaitu sifat berpura-pura, talam dua muka, menipu dan berhelah."

Sesetengah mereka apabila bertemu dengan orang-orang yang beriman berkata: "Kami percaya bahawa Muhammad s.a.w. itu rasul berdasarkan bisyarah yang terkandung dalam kitab Taurat yang ada pada mereka, dan kepada kenyataan bahawa mereka juga sedang menunggu kebangkitan rasul itu dan memohon agar dengan kebangkitannya Allah akan memberi kemenangan kepada mereka di atas kaum yang lain daripada mereka."

prestasi ku......imtihan.....

seperti biasa,setiap hari akan melakukan perkara rutin bagi seorang yang bergelar pelajar....
bila teringatkan imtihan yang bakal hampir ni,dengan segera mencongak kiraan peratus prestasi ku sendiri..
jadi,ni lah hasilnya ,
*kiraan peratus mengikut pembacaan :

Al-quran = 45%
usul fiqh = 35%
fiqh muqaran= 75%
Bahs = 83%
fiqh syafie = 93%
hadis = 68%
qadaya = 50%

hurm...kesimpulannya,masih lagi kurang memuaskan...jadi perlukan tindakan susulan untuk jangka masa pendek ini....

*target untuk setiap madah ni sekurang-kurangnya JAYYID JIDDAN....

*kiraan ni melalui hasil pembacaan dan pengulangan setiap kitab....
*ini adalah semata-mata untuk meningkatkan kesungguhan diri,disamping memotivasikan diri....

*doakan untuk terus lebih bersemangat dan berjaya....ameen.....