mereka yang sudi

Friday, October 22

lelaki soleh


1. Sentiasa taat kepada Allah s.w.t dan Rasullulah s.a.w.
2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hudupnya.
3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.
4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
5. Ikhlas dalam beramal.
6. Kampung akhirat manjadi tujuan utama hidupnya.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah s.w.t. dan tidak mengeluh kecuali kepada-Nya.
12. Selalu berinfaq samaada dalam keadaan lapang mahupun sempit.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama Mukmin dan ukhwah diantara mereka.
14. Sangat kuat amar ma'aruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, sentiasa saling koreksi sesama ikhwan dan tawadhu' penuh kepada Allah s.w.t.
17. Kasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.

Selain daripada ciri-ciri diatas, orang orang yang soleh juga merupakan insan- insan yang senantiasa mendapat ujian dan cubaan daripada Allah s.w.t. setelah para Nabi dan Rasul dan orang-orang yang mulia. Mereka menghadapi segala ujian tersebut dengan hati yang tabah dan tetap teguh dalam keimanan serta pendirian. Mereka tidak mudah menyerah kalah dari keganasan dan tekanan musuh.

Tugas tugas dan kewajipan lelaki soleh adalah :
1. Mencari nafkah ( belanja hidup) dengan jalan yang halal.
2. Berjihad Fisabilillah dengan harta dan jiwa-raga.
3. Melindungi dan membela kaum yang lemah dan tertindas.
4. Memimpin, mendidik dan berlaku adil terhadap isteri dan anak-anak.

janji buruk....

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah ana menyeru kepada sahabat-sahabat sekalian juga kepada diri ana sendiri supaya tunduk dan patuhlah kepada perintah Allah Subhanahu Wa Ta’ala (S.W.T) juga kepada sunnah Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam (S.A.W).Moga-moga diri kita menjadi di kalangan hamba-hamba Allah yang benar-benar bertakwa kepadanya.Sebaik-baik bekalan itu adalah bertakwa kepada Allah S.W.T.

Marilah kita merenung serta menghayati persoalan yang telah Allah keutarakan kepada kita semua di dalam surah Ali-Imran ayat yang ke 83;

أفغير دين الله يبغون وله أسلم من في السموت والأرض طوعا وكرها وإليه يرجعون

Maksudnya:”Maka apakah mereka mencari agama yang lain dari agama Allah,padahal kepada-Nya lah berserah diri segala apa yang di langit dan di bumi,baik dengan suka mahupun terpaksa dan hanya kepada Allah lah mereka akan dikembalikan”

Islam dengan makna menyerah diri kepada Allah,ini kerana Allah S.W.T satu-satunya tuhan sekalian alam tiada sekutu bagi Nya.Allah sahajalah yang mencipta seluruh alam dan mentadbirnya dengan peraturan-peraturan Nya.Seluruh makhluk yang ada di langit dan di bumi samada yang nyata mahupun yang ghaib,sebesar-besar makhluk mahupun sekecil-kecil makhluk adalah di bawah naungan dan kekuasaan Nya.

Maka tidak hairanlah jika Islam itu dijadikan Nya sebagai panduan bagi umat manusia.Islam menjadi ad-din yang di bawa oleh para rasul yang diutus Allah berakhir dengan Nabi Muhammad S.A.W.Islam mengajak manusia supaya yakin kepada Allah serta menjadikannya sebagai ikutan dan panduan hidup. Hari ini kita melihat dunia berada dalam keadaan kehausan daripada petunjuk yang benar.Maka berlakulah kacau-bilau dan huru-hara dalam kehidupan manusia.Manusia diberi akal oleh Allah S.W.T supaya boleh berfikir,mencari ilmu yang memberi manfaat kepada mereka.Namun dengan syarat,akal itu mestilah berpandukan petunjuk daripada Allah S.W.T .

Manusia itu diciptakan oleh Allah di samping diberi undang-undang dan peraturan hidup supaya mereka selamat berada di dunia untuk tujuan akhirat.Tiba-tiba lahir pula golongan manusia yang lebih jahat daripada binatang,yang menggunakan undang-undang dan peraturan sendiri.Menjadikan yang lebih kuat di kalangan mereka adalah yang paling betul,yang lebih kaya dan mewah sebagai yang disanjung,siapa yang berada di atas sahaja yang perlu dituruti dengan menolak apa yang lebih hak untuk mereka patuhi.

Manusia yang tenggelam dalam hawa nafsu,mengerjakan,kesyirikan,kefasikan kemungkaran, dan cara hidup yang bebas seperti binatang.Akhirnya merebaklah segala kemaksiatan,kemungaran,kezaliman serta penindasan sesama manusia dengan menggunakan senjata,harta dan kedudukan secara terus menerus menyalahgunakan nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah S.W.T.Allah telah menunjukkan berbagai-bagai balasan dan bencana dunia.Firman Alah S.W.T dalam surah Ar-Rom ayat ke 41;

ظهر الفساد فى البر والبحر بما كسبت أيدى الناس ليذيقهم بعض الذى عملوا لعلهم يرجعون

Maksudnya:Telah nampak kerosakan di darat dan di lautan disebabkan kerana perbuatan tangan manusia,supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka,agar mereka kembali(ke jalan yang benar)

Allah telah merasakan kepada manusia berbagai-berbagai penyakit yang merebak dan meragut nyawa manusia sekali gus mengancam keselamatan hidup mereka .Walaupun di sana ada penyakit-penyakit yang boleh diubati dengan berbagai-bagai ubatan,tidak kurang juga dengan penyakit-penyakit yang tidak boleh diubati dengan kelemahan akal yang ada pada manusia.Dengan kajian dan projek-projek yang tidak bermanfaat dilakukan oleh manusia, berlakulah bencana alam,gempa bumi serta banjir di sana-sini,kemusnahan yang merebak ke seluruh dunia.

Sebenarnya kesemua masalah ini adalah berpunca daripada manusia itu sendiri yang lari dari petunjuk Allah.Mereka tidak menyerahkan diri mereka kepada Allah S.W.T dengan hukum-hukum dan paraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T di dalam Al-quran.Walaupun Allah S.W.T telah menghukum mereka ketika di dunia lagi dengan berbagai-bagai hukuman dan bencana bagi membalas kedegilan mereka untuk kembali kepada ajaran Islam,namun terus juga mereka mengerjakan kemaksiatan dan mereka lupa tentang hari akhirat yang mana di sana mereka akan dihidupkan semula selepas kematian untuk dibicarakan di hadapan Alah S.W.T.Segala kejahatan mereka di dunia akan didedahkan pada hari itu untuk dihukum dengan api neraka yang akan meleburkan tubuh badan mereka.

Orang yang benar-benar beriman dan bertakwa kepada Allah sahajalah yang akan diredhai oleh Allah S.W.T untuk mereka mengecapi nikmat syurga.Tetapi lain pula hal keadaannya bagi mereka yang kufur,degil,bernafsu dunia semata-mata lebih dari sifat kebinatangan.Mereka inilah dijanjikan Allah untuk disembamkan ke dalam api neraka.Kehidupan mereka amat payah sekali kerana di dunia lagi Allah S.W.T telah memberikan azab kepada mereka.Apatah lagi di akhirat kelak mereka kekal di dalam neraka.Firman Allah S.W.T.Firman Allah S.W.T dalam surah Fusilat ayat yang ke 27;

"فلنذيقنّ الذين كفروا عذابا شديدا ولنجزينّهم أسوى الذي كانوا يعملون"

Maksudnya:”Maka sesungguhnya kami akan merasakan azab yang keras kepada orang-orang yang kafir dan Kamai akan memberi balasan kepada mereka dengan seburuk-buruk pembalasan bagi apa yang telah mereka kerjakan”

Di abad ini,Ketidak fahaman mereka terhadap tuntutan Allah supaya mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan yang telah ditetapkan Nya,bukan sahaja dikalangan mereka yang jahil terhadap Islam,malahan ada juga dikalangan mereka yang berilmu agama,yang menguasai berbagai jenis cabang ilmu,faham tentang nas-nas Al-quran dan As-sunnah tetapi turut sama jahil dalam melaksanakannya.Bahkan mereka pula sanggup menjadi pak turut terhadap suruhan orang-orang yang jahil serta turut serta menentang gerakan Islam dan para pendakwah yang menyeru ke arah perlaksanaan Islam secara menyeluruh dalam kehidupan manusia.Mereka yang tidak bertanggungjawab ini adalah dikalangan ustaz-ustaz dan para ustazah,penasihat agama pemerintah,mufti-mufti,pensyarah-pensyarah dan sebagainya. Meraka-mereka yang seperti inilah disifatkan sebagai "ulama' suk".

Marilah kita kembali kepada Allah dengan menyerahkan segala kehidupan kita berlandaskan tuntutan dan suruhannya.Berlaku adillah kita terhadap diri sendiri,jangan menunjukkan kesombongan kita seperti iblis yang tidak sedar dan insaf.

Marilah kita menjadi manusia yang berpandukan kepada hidayah dan petunjuk Allah S.W.T.Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Mulk ayat ke 22;

أفمن يمشى مكبّا على وجهه أهدى أمّن نمشى سويّا على صراط مستقيم ( )

قل هو الذى أنشأكم وجعل لكم السمع والأبصر والأفئدة قليلا ما تشكرون ( )

Maksudnya:”Adakah mereka yang berjalan dengan menyembamkan muka mereka ke tanah (tidak mengikut asal kejadiannya) lebih mendapat petunjuk,atau orang yang berjalan menggunakan kaki di atas jalan yang lurus? ( ) Katakanlah “Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan bagi kamu pendengaran dan penglihatan dan hati” amat sedikit kamu bersyukur ( )

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah begitulah bandingan Allah terhadap orang yang menerima petunjuk Nya mahupun tidak.Moga-moga peringatan ini memberi manfaat kepada kita semua.Salam jihad dari ana buat pejuang-pejuang Islam.

PENARAFAN SUMBANGAN KEPADA PENGORBANAN


Firman Allah swt. :


انفروا خفافا و ثفالا و جهدوا بأموالكم و أنفسكم في سبيل الله ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون

at - Taubah : 41

Segeralah ( menuju medan juang ) samada dalam keadaan ringan atau berat dan berjihadlah dengan harta benda kamu dan jiwa raga kamu di jalan Allah. Sedemikian itu adalah suatu yang terbaik bagi kamu jika sekiranya kamu mengerti .

Ayat di atas adalah satu arahan agar setiap individu yang mengaku beriman agar turun ke medan untuk berjuang dan berjihad, biarpun mengalami kesukaran dan kepayahan tanpa lengah. Mengorbankan harta benda ( wang ringgit / emas perak ) kamu serta jiwa raga ( tenaga , masa , darah & nyawa ) .

Mungkin sebahagian dari ummat Islam akan menganggap, penglibatan atau pembabitan diri dalam perjuangan Islam ini adalah suatu yang merugikan justeru risikonya terlalu tinggi. Sebagaimana yang diungkapkan oleh Syeikhul Islam Imam Taqiyyudin ( Imam Ibnu Taimiyyah ) ketika menafsirkan ayat 40 dari Surah al Anfaal , bahawa implikasi perjuangan atau risiko yang akan dilalui oleh pejuang - pejuang Islam di sepanjang zaman ialah sebagaimana yang dilalui oleh Rasulullah saw. iaitu :

- Penjara
- Bunuh
- Buang daerah


Ya! Begitulah pandangan sebahagian dari ummat Islam , yang lebih selesa berada di rumah bersama anak dan isteri, berdepan pula dengan kaca televisyen tanpa memperdulikan lagi apa yang sedang menimpa ummah , apatah lagi untuk memperjuangkannya.

- FENOMENA BERJUANG SEKADAR MAMPU

Sebahagiannya pula mahu berjuang tetapi sering menyebut bahawa ia akan berjuang sekadar mampu .

Pada pengamatan saya, membentuk sikap dan prinsip berjuang sekadar mampu ini akan meletakkan kita selama-lamanya berjuang di bawah tahap kemampuan .

Apapun, saya ucapkan syabas kepada mereka justeru mereka masih mahu berjuang . Cuma apa yang saya mahu tegaskan di sini ialah:

Semua tindakan mereka yang berada di bawah tahap kemampuan itu bukanlah pengorbanan tetapi hanya satu sumbangan yang diberikan kepada perjuangan .

Inilah topik yang ingin saya ketengahkan kali ini, agar kita menaik taraf dari menyumbang kepada berkorban. Terutama kepada mereka yang telah lama bersama Gerakan islam ini. Mereka mesti dinaik taraf dari sumbangan kepada Pengorbanan .

Ya lah! Kalau kita lihat di sekeliling kita seperti jalan, boleh dikatakan terlalu banyak jalan setelah melalui tempoh tertentu akan dinaik taraf, dari jalan menjadi jalanraya dan kemudian menjadi Lebuhraya .

Tak kan lah, kita yang sekian lama bersama Gerakan Islam ini masih berada di takuk lama. Enggan naik taraf. Soalnya sampai bila kita hanya mahu jadi penyumbang tanpa ada apa apa yang terkorban pada diri kita untuk Islam yang suci ini .

Kalau jalanraya naik taraf, saya tidak nampak kenapa kita seorang manusia yang menyertai Gerakan Islam ini enggan naik taraf, sementelah pula Gerakan Islam yang sifatnya berGERAK , senantiasa pula berhadapan dengan cabaran-cabaran baru yang lebih getir dan perit, sangat memerlukan seorang pejuang yang dinamis bukan pejuang yang statis.

- Rajah 1 : Harta

Sebagai contoh kita mempunyai RM 100.00, RM 20.00 daripadanya adalah untuk membiayai keperluan asas. Berbaki RM 80.00 adalah kemampuan harta yang kita miliki .

Ketika perjuangan Islam ini memerlukan dana harta bagi menggerakkan perjuangannya, kita dengan prinsip “berjuang sekadar mampu” akan memberi pada kadar tidak melebihi RM 80.00.

Ada yang memberi RM 5.00 dari RM 80.00, begitulah juga ada yang memberi hanya RM 1.00 dari RM 80.00 dan ada juga yang memberi pada RM 75.00 dari RM 80.00.

Tetapi apa yang pasti, kita tidak akan memberi lebih dari RM 80.00 kerana itulah siling bagi kemampuan harta kita. Sementara kita berpegang dengan prinsip “berjuang sekadar mampu” .

Rajah 1 ini menunjukkan kita senantiasa berada di bawah tahap kemampuan ( RM 80.00 ), kerana kita tidak akan memberi lebih dari RM 80.00 justeru ia telah melepasi garis kemampuan kita .

Maka tindakan memberi pada tahap “bawah kemampuan” inilah yang saya takrifkan sebagai sumbangan bukan pengorbanan .

Manakan tidak, Pengorbanan ertinya kita berkorban dan apabila kita berkorban, nescaya kita terkorban. Persoalannya, adakah kita terkorban dengan “hilang”nya RM 1.00 atau RM 5.00 dari RM 80.00 yang kita ada?

Jawabnya tentu sahaja TIDAK !

Maka ia bukanlah pengorbanan tetapi sumbangan yang kita berikan kepada Islam. Kita telah menyumbang RM 1.00 atau RM 5.00 bukan kita telah berkorban RM 1.00 atau RM 5.00 .

- Pengorbanan Harta

Pengorbanan hanya berlaku apabila kita memberi pada kadar melepasi garis kemampuan .

Kita mempunyai baki wang sebanyak RM 80.00 setelah kita asingkan sejumlah wang untuk membiayai keperluan asas sehari iaitu RM 20.00 .

Tatkala keperluan perjuangan Islam ini diisytiharkan oleh Jamaah Islam dan pimpinannya demi menggerakkan misi dan visi yang telah digaris berasaskan pelan tindakan strategic, maka kita memberi RM 90.00 dengan maksud 10.00 ringgit melepasi siling kemampuan kita.( RM 80.00 )

Saat itulah, kita telah berkorban. Kita telah mengorbankan wang kita dan kita rasa terkorban kerana sepatutnya kita boleh melengkapkan keperluan asas kita pada hari itu , tetapi segalanya terkorban dikala kita membelanjakan keperluan asas kita untuk Islam.

Kesimpulannya, pengorbanan itu berlaku apabila kita memberi pada tahap melepasi garis kemampuan dan kita tidak lagi berjuang sekadar mampu .

- Rajah 2 : Jiwa

Berasaskan prinsip “berjuang sekadar mampu” maka kita akan berjuang selama mana kita rasa jasad dan nyawa kita selamat . Sebab “hidup/hayah” itu adalah siling kemampuan kita .

Kita tidak akan berjuang melepasi garis kemampuan (hidup) lantaran prinsip kita adalah berjuang hanya sekadar mampu.

Peringkat ini, biar apa pun berlaku(Islam dihina, murtad dsbnya ) kita tidak akan mempertaruhkan darah dan nyawa untuk perjuangan. Kerana itu telah berada di luar garis kemampuan kita.

Biasa kita dengar, orang kata : “minta maaflah, kalau sampai mati ke diri! saya tak sanggup untuk berdepan” …

“demontrasi tu nanti, ada FRU datang ker? kalau ada FRU saya tak nak pergi lah! ….

“ceramah malam ni ada permit tak? kalau tak permit nanti polis dan FRU datang serbu, saya tak berani ! …..

Ucapan itu adalah manifestasi dari prinsip “berjuang sekadar mampu” dan kalau kita juga mempunyai prinsip yang sama, maka itulah standard kita .

Kita mungkin mahu berjuang malah bersemangat seperti menghadhiri usrah, tamrin, mesyuarat dsbnya, tetapi selama mana ia berada di bawah tahap kemampuan. Iaitu jasad dan nyawa kita selamat .

Justeru itu, apa yang kita berikan selama ini adalah sumbangan. Kita menyumbang masa dan tenaga kita untuk perjuangan. Belum ada apa apa yang terkorban dari kita. Darah tidak terkorban , demikian juga nyawa kita tidak terkorban .

- Pengorbanan Jiwa

Apabila kita melepasi garis kemampuan dengan maksud kita berjuang sampai mengalir darah dan melayang nyawa demi Islam, barulah dinamakan pengorbanan. Di mana ia telah mengorbankan darah dan nyawanya.

Bolehlah dikiaskan kaedah ini kepada contoh–contoh yang lain seperti menyumbang masa dengan mengorbankan masa, menyumbang tenaga dengan mengorbankan tenaga.

Ringkasnya, kita hanya “menyumbang masa” apabila kita hanya berjuang sewaktu masa kita lapang dan rehat. Sebaliknya kita “mengorbankan masa” kita apabila kita berjuang melewati waktu tidur dan rehat kita .

Sementara menyumbang tenaga pula apabila kita berjuang di bawah tahap kemampuan kita, iaitu selama mana kita sihat dan gagah. Tiada apa yang terkorban, apabila kita memberi tenaga kita untuk perjuangan ini selama mana kita sihat dan gagah.

Kita hanya berkorban apabila kita memberi tenaga kita buat perjuangan ini dalam keadaan kita sakit dan tidak bersemangat. kala itu , kita telah melepasi tahap kemampuan kita.

Penjelasan kaedah ini untuk menarafkan sumbangan kepada Pengorbanan mungkin lebih difahami seandainya saya menjelaskannya dalam bentuk gambar rajah .

Apa pun saya percaya ianya mudah . Point penting yang ingin saya fokuskan ialah perlunya kita sebagai anggota Gerakan Islam meningkatkan prestasi kita dari menyumbang kepada pengorbanan .

- Kesimpulan

Sekadar Mampu = Sumbangan

Setiap yang dilakukan dalam kitaran kemampuan kita hanya merupakan sumbangan kita justeru ia tidak mengorbankan apa–apa dari kita.

Melepasi Garis Kemampuan = Pengorbanan

Apabila kita bertindak mengatasi tahap kemampuan, itu bermakna satu pengorbanan justeru kita telah terkorban akibat tindakan tersebut .

Penarafan sumbangan kepada Pengorbanan boleh dibantu oleh pembentukan sikap seperti berikut :

1-Tidak sekadar memberi pada tahap yang tidak boleh dihayati dan dirasai kehilangannya.

2-Tidak menghitung jumlah yang diberi sebaliknya melihat kepada nilai kualiti pemberian.

3-Tidak pernah berpuas hati terhadap apa yang telah diberi sebaliknya senantiasa menambah
.

sumber

Islamic Fashion Festival Calar Kehormatan Orang Islam


Kita sering mendengar berkenaan penghinaan terhadap Rasulullah S.A.W ini hanya terjadi di kalangan orang-orang kafir sahaja. Ini kerana mereka sendiri tidak berpuas hati dan bersetuju dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W . Mereka juga sentiasa mencuba pelbagai cara


dan wasilah untuk menunjukkan rasa benci mereka terhadap ajaran yang dibawa oleh Rasulullah S.A.W.

Apa yang menyedihkan lagi, perbuatan sekutuk ini bukan hanya didominasi oleh orang kafir sahaja, malah sekarang ini orang Islam sendiri juga bersubahat dan tidak ketinggalan untuk turut sama menghina junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dengan tanpa disedari.

Baru-baru ini heboh berkenaan penganjuran Islamic Fashion Show atau Islamic Fashion Festival yang kononnya ingin memperagakan pemakaian secara Islam yang sebenar, tetapi malangnya disebalik niat baik tersebut terdapat unsur-unsur yang menghina kemulian junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W di tempat yang tidak selayaknya. Jika kita melihat kepada gambar di atas, kelihatan seorang model yang memperagakan pakaiannya dan di dadanya terdapat tulisan nama Nabi Muhammad S.A.W yang ditulis dalam keadaan terbalik. Suasana bertambah buruk lagi apabila model tersebut tidak menutup aurat sepertimana yang dikehendaki oleh syarak. Adakah layak bagi seorang Nabi yang menjadi sanjungan ummat seluruh alam diperagakan sebegini rupa? Sudahlah nama yang mulia tersebut diletakkan pada tempat yang tidak sesuai, malah dihina pula dengan pakaian yang sedikit pun tidak menunjukkan ciri-ciri wanita muslimah berdasarkan tujuan asal festival tersebut di anjurkan.

Apa yang lebih memalukan lagi, penganjuran program sebegini rupanya didalangi oleh beberapa individu yang merupakan orang-orang besar dan berpengaruh dalam kepimpinan di Malaysia. Adakah layak bagi sikap kepimpinan sebegini mendapat tempat dan sanjungan daripada masyarakat? Perbuatan sebegini sungguh memalukan dan mencalarkan nama baik Islam itu sendiri dengan beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab menganjurkan dan memberi sumbangan bagi menjayakan majlis yang menimbulkan rasa kemarahan ummat Islam seluruh dunia amnya dan secara khusus di Malaysia.


Berdasarkan isu ini eloklah kita melihat dari segi pandangan syarak berkenaan permasalahan ini seperti berikut :
1) Ciri-ciri pakaian muslimah yang sebenar
2) Hukum menghina Nabi S.A.W.

1) Ciri-ciri pakaian muslimah yang sebenar

Menurut ayat Al-Quran dalam suran An-Nuur Allah S.W.T berfirman :



Maksudnya : “Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya”. ( Surah An-Nuur, Ayat 31 ).

Berpandukan ayat ini jelas kepada kita, menunjukkan cara pakaian muslimah sebenar yang dituntut oleh Islam adalah seperti yang dinyatakan dalam ayat Al-Quran di atas. Jika kita melihat kepada majlis yang dianjurkan pada baru-baru ini adakah ia memenuhi syarat-syarat yang telah digariskan oleh Islam? Malah model tersebut memperagakan pula kepada penonton yang sudah pasti tiada hubungan kekeluargaan yang dibolehkan oleh syarak untuk melihatnya. Dan kebiasaannya, pertunjukkan fesyen ini jelas terdapatnya unsur-unsur maksiat kerana sama ada ia diperagakan oleh seorang model perempuan mahupun seorang lelaki, ia merupakan suatu perkara yang boleh menaikkan syahwat kepada sidang penonton yang melihat aksi model-model tersebut. Maka perbuatan ini jelas haram di sisi jumhur ulamak.

Nas Ulamak Berkenaan Pengharaman Tersebut :

1) Berkata Imam Muhammad Amin Ibn ‘Abidin dalam kitabnya Hashiyyah Ibn ‘Abidin : “Tidak dibolehkan melihat sesuatu sudut pun dari bentuk badan seorang wanita yang ajnabi, kerana pengharaman melihat itu kerana takut timbulnya fitnah disebabkan perhiasan yang terdapat pada tubuh badan seorang wanita. ( Hashiyyah Ibn ‘Abidin, jilid 3, m/s 261 ).

2) Berkata As-Syeikh Al-‘Adawi dalam kitabnya Hashyiah kepada Syarah Al-Kharasyi : “Tidak dibolehkan bagi seorang wanita muslimah menunjukkan perhiasan tubuh badannya kepada orang kafir, walaupun wajah dan kedua tapak tangan bukanlah aurat pada asalnya”. ( Hashiyyah Al-‘Adawi, juzuk 1, m/s 347 ).

3) Berkata Imam An-Nawawi dalam kitabnya Majmuk : “Apabila melihat seorang lelaki kepada wanita yang ajnabiah dengan tanpa sebab yang munasabah, maka di haramkan kepadanya untuk melihat walaupun tidak melihat kepada aurat pelempuan tersebut”. ( Majmuk, juzuk 16, m/s 138 ).

Ini antara beberapa pandangan ulamak berkenaan pandangan seseorang kepada wanita, dan di sini jelas berlaku unsur-unsur kemaksiatan ketika festival tersebut sedang berlangsung. Umumnya di sini, pengharaman aktiviti memperagakan fesyen adalah sangat jelas, kerana banyak batas-batas agama yang tidak dijaga dalam majlis tersebut, seperti :

1) Peraga fasyen lelaki / wanita mendedahkan aurat kepada sidang penonton.
2) Percampuran antara lelaki dan perempuan dalam majlis tertutup yang boleh menimbulkan fitnah.
3) Membangkitkan syahwat sidang penonton ketika melihat model mengenakan pakaian yang menjolok mata.

Semua ini secara pastinya berlaku ketika majlis tersebut berlangsung, maka majlis ini secara dasarnya adalah dilarang oleh syarak berdasarkan dalil yang telah dilampirkan di atas. Setelah kita mengetahui tentang pengharaman festival tersebut yang mempunyai unsur-unsur maksiat, jadi bagaimana pula hukum berkenaan dengan salah seorang daripada model ketika memperagakan pakaiannya yang tertulis nama Nabi Muhammad S.A.W secara terbalik di dadanya? Adakah ini dikatakan sebagai fasyen yang berbentuk islamik, tetapi melihat kepada pakaian model tersebut tidak melambangkan ciri-ciri pemakaian muslimah yang sebenar? Perkara ini jelas salah satu penghinaan terhadap Islam dan menghina Rasulullah S.A.W itu sendiri dengan meletakkan sesuatu yang mulia di tempat yang hina dengan melakarkan nama baginda di pakian yang sedemikian.

2) Hukum Menghina Nabi S.A.W

Mengenai hukum penghinaan Nabi ini suatu hukum yang dibahas panjang oleh para ulamak, kerana ia berkait dengan masalah akidah. Jumhur ulamak bersepakat bahawa, "walaupun sesorang itu mengakui bahawa Allah S.W.T itu tuhan yang patut di sembah, tetapi tidak beriman dengan Rasulnya, maka ia tetap dikira sebagai seorang yang kufur dari sudut pandangan Islam". Ini menunjukkan bahawa nilai seorang Rasul menurut pandangan syarak. Berdasarkan kemuliaan ini, adakah layak bagi mereka yang cuba untuk mempersendakan Nabi yang telah banyak berjasa kepada ummat Islam seluruhnya sebegitu rupa?

Menurut pandangan Ulamak terhadap penghinaan Nabi boleh di ringkaskan seperti berikut :

Penghinaan Daripada Orang Islam

1) Berkata Qadhi E’yadh : “Telah bersepakat sekalian ulamak bahawa membunuh dikalangan orang Islam yang mencerca dan menghina Nabi S.A.W”. (As-Syifa’ Bi Ta’rif Huquq Al-Musthofa, jilid 2, m/s 211).

2) Berkata Abu Bakar Ibn Al-Munzir : “Sepakat para ahli ilmu bahawa menjatuhkan hukum bunuh bagi mereka yang menghina Rasulullah S.A.W”. (Tabqaat As-Syafi’ah Al-Kubra, jilid 3, m/s 102).

3) Berkata Abu Sulaiman Al-Khattabi : “Aku tidak mengetahui bahawa ada pendapat yang berbeza pada menjatuhkan hukum bunuh bagi mereka yang Islam menghina akan Nabi Muhammad S.A.W”. (Mukhtasar As-Sunan, juzuk 6, m/s 199 ).

Hukum Menghina Nabi S.A.W Berdasarkan Qias

Berdasarkan hadis Nabi S.A.W :

"من بدل دينه فاقتلوه"

Maksudnya :
“Sesiapa yang menukar agamanya ( Islam ) maka bunuhlah ia” . (Sahih Imam Al-Bukhari, no hadis 3017 dan 6922, hadis riwayat Ibnu ‘Abbas).

Menurut pandangan Ulamak, bahawa seseorang yang menghina Nabi itu juga dikira sebagai orang yang murtad, dan hukumnya juga sama seperti hukuman yang di jatuhkan ke atas orang yang murtad iaitu bunuh. Ini kerana perbuatan menghina Nabi S.A.W lebih teruk berbanding orang yang murtad sahaja. ( As-Saif Al-Maslul ‘Ala Man Sabba Ar-Rasul, m/s 151 ).

Inilah sebahagian dalil yang menunjukkan bahawa jenayah penghinaan Nabi ini amat berat sehingga boleh melucutkan akidah seseorang muslim. Adapun begitu, Islam masih memberikan peluang kepada pesalah untuk bertaubat dan kembali ke jalan yang sebenar dan berazam agar tidak mengulangi semula perbuatan tersebut. Ini juga berdasarkan qias bagi pesalah yang murtad dari agama Islam, dan masa yang diberikan selama tiga hari untuk seseorang itu bertaubat.

Berkata Muhammad Bin Shahnun daripada Ibn Qasim :

يُدعى المرتد إلى الإسلام ثلاث مرات, فإن أبَىٰ ضرب عنقه.

Maksudnya :
“Orang yang murtad diseru kembali kepada Islam sebanyak tiga kali, jika ia masih enggan maka pancunglah lehernya”. ( Al-Musannaf, juzuk 10, m/s 127).


Dalil Penerimaan Taubat

1)



Maksudnya : “Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. ( surah Az-Zumar, ayat 53).

2)



Maksudnya : “Bagaimana Allah akan memberi petunjuk hidayah kepada sesuatu kaum Yang kufur ingkar sesudah mereka beriman, dan juga sesudah mereka menyaksikan Bahawa Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar, dan telah datang pula kepada mereka keterangan-keterangan Yang jelas nyata. dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk hidayahNya kepada kaum Yang zalim. mereka itu balasannya ialah Bahawa mereka ditimpa laknat Allah dan malaikatNya sekalian orang-orang (yang beriman). mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan azab seksa daripada mereka dan mereka pula tidak diberi tempoh atau perhatian; kecuali orang-orang Yang bertaubat sesudah (ingkar) itu, serta memperbaiki keburukan mereka, maka Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. ( Surah Ali Imran, ayat 86-89 )


Berdasarkan nas ini, ia menjadi dalil kepada penerimaan taubat bagi mereka yang murtad, dan secara umumnya jenayah penghinaan terhadap Nabi S.A.W juga termasuk di dalam ayat tersebut, berpandukan qias yang dinyatakan sebelum ini. ( As-Saif Al-Maslul ‘Ala Man Sabba Ar-Rasul, m/s 175).

Kesimpulan daripada perbahasan di atas, isu yang telah berlaku ini bukanlah suatu perkara yang remeh dan jarang berlaku dalam masyarakat kita, malah perkara tersebut sering berlaku sejak kebelakangan ini. Kita mengharapkan kepada kepimpinan Islam yang berani menyatakan kebenaran dan membanteras kemungkaran yang berlaku di sekeliling kita, tapi malangnya festival yang penuh berprestij ini rupanya didalangi oleh kepimpinan yang mempunyai suara di Negara kita. Kami penuntut di timur tengah menuntut dan mendesak agar pihak kerajaan meminta maaf secara terbuka kepada seluruh rakyat Islam di Malaysia atas kejadian yang menjatuhkan maruah ummat Islam dengan penganjuran Islamic Fashion Show ini. Kami juga berharap agar kepimpinan kembali ke pangkal jalan, memperbetulkan kesalahan yang telah dilakukan, agar perkara sedemikian tidak akan berulang lagi pada masa akan datang.

sumber

keratan akhbar


kejadian ini berlaku pada awal bulan 10. pada masa ni keadaan ARWP agak tunggang langgang disebabkan persediaan menyambuta kedatangan Datuk Menteri untuk merasmikan bangunan ARWP yang berusia lebih kurang 16 tahun kewujudannya di bumi Mesir ini, dan didiami oleh manusia sekitar setahun yang lalu.
Dalam kesibukan membuat persiapan, dan berhadapan dengan beberapa pengarah program ini, beserta dengan sikap-sikap pejuang-pejuang kebenaran yang tidak menghiraukan kesusahan orang lain, arahan yang bertindih-tindih (sekejap ok ,sekejap ko), diriku disapa oleh seseorang dengan nada berharap...."tolong bawa wartawan ni g bilik kamu, die nak amek gambar bilik'..

Lalu ku bawa wartawan ini ke bilikku dengan penuh kepatuhan...huhu...maka terjadi lah dialog n gambar-gambar ini...

'agak terkilan,antara kalamku diubah...kerana jawapan yang kuberikan terhadap soalan beliau tentang sewa rumah,.jawapanku''''sewa rumah ni 90 pound, antara yang tertinggi dikawasan ni'''

huhu...xpe....janji masuk akhbar..huhu




************************************************************************************
sentiasa bekerja samada berjawatan atau tidak
menghormati dan menghargai bantuan orang
"jangan mengharap penghargaan dari orang yang tak tahu menghargai'