TEKS PENGACARA MAJLIS PERASMIAN KEJOHANAN SUKAN TAHUNAN SK LANAI KALI KE-48 (2024)

 

TEKS PENGACARA MAJLIS PERASMIAN

KEJOHANAN SUKAN TAHUNAN SK LANAI KALI KE-48

 

Bil

Acara

Teks

1

Umumkan ketibaan VIP

Paluan kompang

Mengumumkan ketibaan

Yang Berusaha, Encik Mohd Hafizullah bin Ahmad, YDP PIBG SK LANAI, diiringi oleh

Puan Hajah Azlinda Binti Azzudin, Guru Besar SK LANAI, bersama ENCIK MOHD HANIF BIN HASHIM, Guru Penolong Kanan Kokurikulum SK Lanai, Guru Penolong Kanan dan AJK PIBG SK Lanai.

2

Ucapan alu-aluan

Assalamualaikum w.b.t dan selamat datang ke Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48 bagi tahun 2024.

Yang Berusaha, Encik Mohd Hafizullah bin Ahmad, YDP PIBG SK LANAI,

Yang Berusaha

Puan Hajah Azlinda Binti Azzudin, Guru Besar SK LANAI,

Yang Berusaha

ENCIK MOHD HANIF BIN HASHIM, Guru Penolong Kanan Kokurikulum SK Lanai,

Yang Berusaha

Pn. Moodiana binti Mohamad, Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid SK Lanai,

 

Ahli Jawatankuasa PIBG SK Lanai,

Guru-guru, tuan-tuan, puan-puan seterusnya murid-murid SK Lanai yang dirahmati Allah sekalian.

 

Kami mewakili barisan jawatankuasa pengelola kejohanan mengalu-alukan kehadiran tuan-tuan dan puan-puan ke Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48. Semoga dengan kehadiran tuan-tuan dan puan-puan akan menyuntik semangat kesukanan kepada atlit-atlit muda yang akan beraksi dalam acara pada hari ini.

3

Perbarisan lintas hormat

Sebagai pembuka tirai kejohanan sukan tahunan ini, marilah sama-sama kita saksikan perbarisan lintas hormat semua kontinjen yang mengambil bahagian.

4

Menjemput VIP menerima tabik hormat dari peserta perbarisan

Dengan itu, kami dengan segala hormatnya mempersilakan Yang Berusaha, Encik Mohd Hafizullah bin Ahmad, YDP PIBG SK LANAI untuk menerima tabik hormat daripada peserta perbarisan. Dipersilakan.

 

-       MUZIK PERBARISAN

5

Perbarisan Bendera kejohanan

Perbarisan lintas hormat dimulakan oleh pembawa bendera Malaysia yang dianggotai oleh wakil-wakil dari unit beruniform SK Lanai, terdiri daripada Tunas Kadet Remaja Sekolah, Bulan Sabit Merah Malaysia, Pengakap Malaysia dan Persatuan Puteri Islam Malaysia..

 

6

Perbarisan Rumah Hijau

Menyusul di belakang adalah kontinjen rumah Hijau dengan mottonya ‘Hijau terus mara, kekal juara’. Kontinjen ini diketuai oleh adik Muhammad Akif Bin Zamri yang merupakan pemenang pinga temas Lontar Peluru dan dianggotai seramai ……………… orang peserta. Pembawa sepanduk bagi rumah Hijau ialah adik Nur Qalish Izzahra binti mohd IkbalHafiz pemenang pinga temas acara lompat tinggi bawa 12 tahun. Ketua bagi kontinjen rumah Hijau ialah En. Azmi bin Abdul Wahab. Rumah Hijau adalah Juara Kejohanan sukan sekolah 2 tahun berturut-turut.

 

Mari kita saksikan tagline yang akan dipersembahkan oleh rumah hijau.

7

Perbarisan Rumah Merah

Seterusnya ialah kontinjen daripada rumah Merah yang dianggotai seramai ……. orang peserta perbarisan dengan mottonya ‘ Merah bara semangat waja’. Kontinjen ini diketuai oleh adik  Muhammad Waldan Danish bin Abdul Rahim. Pembawa sepanduk bagi rumah Merah ialah adik Sarah Sumayyah binti Abdul Halim pemenang tempat kedu lompat tinggi bawah 10 tahun.. Ketua bagi kontinjen rumah Merah ialah En. Mohamad Farid bin Mohd Noor. Rumah merah menduduki tempat kedua kejohanan sukan sekolah tahun lepas.

 

Mari kita saksikan tagline yang akan dipersembahkan oleh rumah merah.

 

8

Perbarisan Rumah Biru

Seterusnya ialah kontinjen daripada rumah Biru yang dianggotai seramai …… orang peserta perbarisan dengan mottonya ‘ Biru Berani, Semangat Besi, Waja diri’.  Kontinjen ini diketuai oleh adik Abdul Muais bin M.Suhaimi, pememnang emas lontar peluru bawah 12 tahun. Pembawa sepanduk rumah Biru ialah adik Naielah Al-Farafisyah pemenang lontar peluru dan lompat jauh. Ketua kontinjen rumah Biru ialah En. Mohamad Zulkifli . 


Mari kita saksikan tagline yang akan dipersembahkan oleh rumah biru.

 

 

 

9

Perbarisan Rumah Kuning

Kontinjen seterusnya ialah rumah Kuning dengan mottonya ‘Capati Roti Canai, cicah dengan susu’. Kontinjen ini diketuai oleh adik Muhammad Arif Haikal bin Azman dari kelas 6 Zuhal dan disertai seramai ……. orang peserta. Pembawa sepanduk bagi rumah Kuning ialah adik Intan Nur AMni Suffia binti Mohd Rizan dari kelas 5 Neptune. Ketua kontinjen rumah Kuning ialah Pn Khairul Bariah binti A. Majid.

 

Mari kita saksikan tagline yang akan dipersembahkan oleh rumah biru.

10

 

Nyanyian Lagu Negaraku

Hadirin yang dihormati sekalian, marilah kita sama-sama berdiri dan seterusnya menyanyikan lagu Negaraku, Lagu Negeri Kedah dan lagu sekolah.

 

Majlis mengucapkan terima kasih atas nyanyian itu tadi. Hadirin dipersilakan duduk.

11

Bacaan Doa

Sebagai menyatakan kesyukuran serta memohon keberkatan marilah kita sama-sama menadah tangan untuk mengaminkan doa yang akan dibacakan oleh  Ustaz  Azmi bin Abd Wahab

Dipersilakan. ….

 

 (Bacaan doa)………………..

 

Majlis merakamkan terima kasih kepada Ustaz  Azmi bin Abd Wahab. Semoga dengan bacaan doa itu tadi, majlis kita akan berjalan dengan lancar serta diberkati oleh Allah s.w.t. Insya-Allah.

12

Menjemput pembawa bendera mengiringi pembaca ikrar

 

Lafaz ikrar kejohanan

Seterusnya, dipersilakan pembawa bendera kontinjen yang bertanding maju ke hadapan untuk bersama-sama mengiringi lafaz ikrar kejohanan yang akan diketuai oleh adik Muhammad Munir bin Khairi.

………

 

Majlis merakamkan terima kasih di atas lafaz ikrar kejohanan itu tadi.

13

Ucapan Aluan

Majlis seterusnya mempersilakan Puan Hajah Azlinda Binti Azzudin, Guru Besar SK LANAI untuk menyampaikan ucapan alua-aluan bersempena dengan Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai Kali kali ke-48.  Dengan segala hormatnya, dipersilakan.

……………………

(Ucapan Guru Besar)

 

Majlis merakamkan terima kasih kepada Puan Hajah Azlinda Binti Azzudin, Guru Besar SK LANAI di atas ucapan aluan  itu tadi.

14

Ucapan perasmian

Majlis seterusnya mempersilakan Yang Berusaha, Encik Mohd Hafizullah bin Ahmad, YDP PIBG SK LANAI untuk menyampaikan ucapan dan seterusnya merasmikan Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48.  Dengan segala hormatnya, dipersilakan.

……………………

(bunyi dram perasmian)- KOMPANG

 

Majlis merakamkan terima kasih kepada Yang Berusaha, Encik Mohd Hafizullah bin Ahmad, YDP PIBG SK LANAI di atas ucapan perasmian itu tadi dan setinggi-tinggi penghargaan kerana sudi merasmikan Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48.

 

 

 

 

 

 

15

Perbarisan Keluar padang

Majlis diteruskan lagi dengan perbarisan keluar padang oleh kontinjen yang mengambil bahagian untuk masuk ke khemah masing-masing.

 

– MUZIK PERBARISAN

 

1.   Perbarisan keluar di mulakan dengan pembawa bendera Malaysia

2.   Kontijen Rumah Hijau

3.   Kontinjen Rumah Merah

4.   Kontinjen Rumah Biru

5.   Kontinjen Rumah Kuning

 

 

Dengan itu maka sempurnalah sudah majlis perasmian Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48. Majlis merakamkan terima kasih kepada peserta-peserta yang mengambil bahagian dalam perbarisan lintas hormat.

16

Acara Sukan

Hadirin dan hadirat sekalian, sebentar lagi akan dimulakan acara Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48. 

 

Acara pertama pada hari ini ialah ……...

 

Diminta kepada semua peserta untuk mengambil tempat masing-masing kerana acara akan dimulakan sebentar lagi.

 

Untuk itu majlis menjemput ....................... untuk ke tengah padang bagi merasmikan acara pertama. Dipersilakan.

 

 

17

Penyampaian hadiah (1)

 

 

Dengan ini pihak Majlis dengan sukacitanya menjemput dan mempersilakan ……………………….. mengiringi ………………………untuk menyampaikan hadiah kepada para pemenang. Dipersilakan.

 

Bagi acara…………

Pingat emas dimenangi oleh adik…..daripada rumah......

Pingat perak pula disandang oleh adik…dari rumah….

Pingat gangsa menjadi milik adik…dari rumah...

........................

Majlis merakamkan terima kasih kepada ............................. kerana telah sudi menyempurnakan majlis penyampaian hadiah itu tadi.

 

Sebagai tanda terima kasih daripada kami, dijemput yang berusaha ........................................................................ bagi menyampaikan cenderamata kepada ............................................................................ di atas kesudian merasmikan kejohanan dan menyampaikan hadiah kepada para pemenang.

 

Terima kasih diucapkan kepada ...................................................................................................kerana sudi menyampaikan cenderamata itu tadi.

18

Penyampaian Hadiah(2)

Hadirin dan hadirat sekalian,

Kejohanan Sukan Tahunan berehat sebentar untuk memberi laluan kepada upacara penyampaian hadiah.

Seterusnya majlis penyampian hadiah bagi acara ______________________________

 

Untuk menyempurnakan penyampian hadiah ini, pihak majlis mempersilakan:

Nama:

Jawatan:

Dengan diiringi oleh

Nama:

Jawatan:

Dipersilakan tuan.

 

Bagi acara ...............................

Emas dimenangi oleh adik...dari rumah...

Perak dimenangi oleh adik...dari rumah...

Gangsa dimenangi oleh adik...dari rumah..

 

Majlis merakamkan terima kasih kepada yang berbahagia/berusaha Encik.....(jawatan) kerana telah sudi menyempurnakan majlis penyampaian hadiah.

 

Seterusnya dipersilakan  .............................. menyampaikan cenderahati kepada ...................................

Pihak majlis mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih.

 

Seterusnya adalah penyampaian hadiah kepada olahragawan dan olahragawati sekolah.

Dipersilakan:

Penerima Anugerah Olahragawan kejohanan disandang oleh adik....................................................................

Penerima Anugerah Olahragawati kejohanan disandang oleh adik.....................................................................

 

Bagi kategori Perbarisan terbaik disandang oleh:

 rumah.....................................................

Johan Sukantara jatuh kepada rumah ..............................................

Dan Johan keseluruhan bagi Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48, jatuh pada:   rumah...................................

 

Tahniah diucapkan kepada semua pemenang.

19

Majlis penutupan kejohanan dan penyampian hadiah ketegori khas(6)

 

 

 

 

Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48 kini tiba ke penghujungnya.

 

Oleh itu, semua murid diminta berhimpun di tengah padang mengikut rumah masing-masing.

 

(marching song)

 

Kami ingin merakamkan sekalung penghargaan dan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam membantu menjayakan dan melicinkan perjalanan Kejohanan Sukan Tahunan SK Lanai kali ke-48 pada tahun ini.

.................................................................

 

 

Akhir kata dari kami

Majulah sukan untuk negara. Assalamualaikum w.b.t





Comments

Popular posts from this blog

نموذج خطة الدرس اليومية لمادة اللغة العربية للصف الأول

Sajak Perjuangan - RASULULLAH SUNGGUH MULIA