mereka yang sudi

Thursday, May 20

Usahakanlah untuk akhiratmu.Dunia akan berlari kepadamu

Hidup adalah modal kehidupan yang abadi.Berbahagialah bagi mereka yang hidupnya hanya berbakti dan berbudi tulus ikhlas hanya untuk Ilahi,tuhan semesta maya pada ini. Tidak terkira banyaknya nikmat yang Allah swt telah kurniakan kepada sang hamba. Bermula dari sekecil-kecil nikmat sehinggalah sebesar-besar nikmat kurniaan, sedikit pun DIA tidak minta dibalas.Cukuplah sekadar memanjatkan rasa syukur kepadaNya dengan segala bentuk manisfetasi kehidupan samaada melalui perkataan, perbuatan serta tingkah laku kita seharian. Maha suci Engkau wahai tuhan yang maha Agung lagi maha Mulia.

Makhluk yang bernama manusia sering kali terlupa. Bila lupa,leka dengan dunia.Dirasanya dunia ini adalah segala-galanya. Hidup sehari-hari hanya mencari harta benda. Fikiran dan daya usaha sepenuhnya tertumpu pada kenikmatan yang sementara.Pernah Saidina Ali ra. berkata:


"Seseorang yang setiap hari hanya memikirkan tentang soal isi perutnya
sahaja, dirinya tidak ubah seperti apa yang keluar dari perutnya"


Dasyat perumpamaan yang Saidina Ali ra berikan kepada golongan yang leka dengan kehidupan dunia. Moga diri ini dan kita semua tidak tergolong dikalangan apa yang dimaksudkan oleh beliau.

Kita manusia yang dikurniakan nafsu tidak dapat tidak akan berlaku lalai terhadap tanggungjawab sebenar kita di dunia fana ini.Itu hakikat diri insan yang dikurnikan nafsu. Namun, untuk selamat di kehidupan yang akan datang kita perlu melakukan sesuatu dari sekarang.Usaha dan tindakan harus dikerahkan.Sepertimana bila kita hendak mengecapi sesuatu kejayaan didunia,kita akan meletakkan matlamat yang jelas,perancangan yang jitu dan yang paling penting kesungguhan untuk melaksanakan segala apa yang dirancang maka kejayaan pasti akan menjelma.

Begitu jugalah usaha kita terhadap akhirat.Kehidupan akhirat adalah pasti dan kekal abadi.Dua sahaja persimpangan buat kita samaada syurga atau neraka.Beruntung bagi yang berjaya meraih syurga. Sungguh dia telah mendapat kemenangan yang besar dari tuhannya. Dan amat rugilah bagi yang tercampak ke lembah neraka. Keperitan dan kesengsaraan di dalamnya walaupun seketika tak mampu digambarkan oleh akal dan minda kita.Naudzubillah. Kita perlu mula dari sekarang. Kerahkan usaha bersungguh-sungguh untuk memperbaiki mutu ibadah kita. Jika selama ini kualiti solat kita masih sama dengan solat ketika kita belum baligh, maka perbaikilah. Tingkatkan keiltizaman kita untuk sentiasa menunutut ilmu fardhu ain disamping tidak mengabaikan ilmu fardhu kifayah. Percayalah, bila kita ikhlas berusaha untuk akhirat kita maka dunia akan datang bergolek kepada kita sepertimana yang berlaku pada Rasullullah Saw dan para sahabat ra yang mulia.Wallahualam.

No comments: