mereka yang sudi

Saturday, April 24

Satu Gesaan…

Hari demi hari berlalu seperti biasa di Mesir ini, sebagai seorang pelajar, kita meneruskan agenda kita sebagai pelajar…
Bangun pagi-pagi , mengabdikan diri kepada Ilahi…
Terus bersiap-siap untuk meneruskan perjuangan sebagai seorang yang bernama pelajar….
Hari demi hari berlalu , sudah beberapa tahun kita di sini , boleh dikatakan setiap masa telinga ini dihidangkan dengan masalah-masalah yang berlaku,antaranya masalah sosial pelajar-pelajar kita sendiri,tak kira pelajar jurusan agama mahupun perubatan…perlbagai cara dan jalan telah digunakan tetapi masih ramai yang tak ambil endah….
Macam-macam kisah disajikan..tapi…..
Sejak akhir-akhir ni,kita dihidangkan pula dengan salah laku terhadap akhwat-akhwat kita,pelbagai kes kita dengar…sungguh menakutkan,sadis,gerun,kesian dan macam-macam lagi…
Kesian sahabat-sahabat kita dikalangan akhwat,kaum mereka menjadi mangsa…
Tapi masih ada dikalangan akhwat kita samada dikalangan pelajar agama mahupun perubatan masih tidak mengambil endah tentang perkara yang amat membimbangkan ini.Sungguh menyedihkan,ada juga orang yang tidak memikirkan perkara yang boleh membahayakan diri sendiri…pelik..memang akhir zaman…

*peringatan untuk bersama :
kepada para akhwat yang menghargai dan menyayangi diri,diharap supaya tidak keluar dari rumah selepas waktu maghrib kalau xde hal yang mustahak,kalau kat Malaysia pun mak ayah tak benarkan anak-anaknya keluar malam kerana risaukan keselamatan,apetah lagi diluar Negara ini,seharusnya kita lebih menjaga diri…..
Dan kepada ikhwah , diharap agar dapat membantu akhwat dari segi bantuan sebagai “musyrif”.bantulah mereka,meraka ibarat adik-beradik kita disini,sanggup ke kita tengok adik-beradik kita berada dalam keadaan tidak selamat..pastinya tidak..jadi bantulah mereka….

*kepada pihak-pihak kerajaan yang berada di Mesir….
‘Saya tidak tahu ape tugas kalian di Mesir selain menandatangani surat akuan atau tandatangan pelbagai surat-surat yang lain,Jadi,sebagai orang yang ditaklifkan oleh kerajaan seharusnya kalian mengambil peranan dalam membantu mahasiswa/wi disini,Gunakanlah jawatan serta tugas kalian ditempat yang sebenar…Sepatutnya kalian yang terlebih dahulu bangkit dalam masalah sosial dan masalah yang bersangkut paut dengan keselamatan pelajar….
Entahlah,dah berapa tahun kat sini,xnampak pun satu tindakan kalian yang membantu pelajar….
Marilah kita bersam bergandingan dalam membenteras gejala sosial pelajar Malaysia di Mesir,dan sama –sam mempastikan keselamatan mahasiswa/wi di Mesir ini…FIKIRKAN DAN AMBIL TINDAKAN BERSAMA....

ISLAM MEMIMPIN PERUBAHAN….

Roslizan Bin Mohd Yusof
Bilik 3A.
Rumah Negeri Sembilan Kaherah

No comments: