mereka yang sudi

Wednesday, July 17

hikmah dan usaha





Kisah seorang Pakcik yang buta huruf bekerja sebagai penjaga sekolah. Sudah ± 20 tahun dia bekerja disana.

Suatu hari, Guru Besar sekolah itu diganti dan membuat peraturan baru. Semua pekerja mesti boleh membaca dan menulis; maka penjaga yang buta huruf itu, terpaksa tidak dibenarkan bekerja lagi, dia pun diberhentikan dari pekerjaannya.

Awalnya, dia sangat sedih! Dia tidak berani langsung pulang ke rumah dan memberitahukan isteri dan anak2nya.

Dia berjalan pelan2 menelusuri jalanan yg biasa dilaluinya setiap hari.

Tiba² muncullah ideanya untuk membuka sebuah kedai runcit di jalanan itu. Tidak disangka, usahanya berjaya, dan kedainya pula makin bertambah besar.

Kini, Pakcik tadi menjadi seorang Peniaga yang sukses dan berkembang maju.

Suatu hari, dia pergi ke Bank untuk membuka Akaun Simpanan Saham, namun kerana buta huruf, dia tidak tahu mengisi borang sehingga terpaksa dibantu oleh pegawai Bank yg bertugas.

Pegawai Bank itu pula sempat berkata, : "Wah, wlu pun Pakcik buta huruf, tp blh punya wang sebanyak ini, apalagi kalau boleh membaca dan menulis, pasti Pakcik lebih kaya lagi"

Dengan tersenyum Pakcik itu berkata, : "Kalau saya boleh membaca dan menulis, saya pasti, saya masih menjadi penjaga sekolah"

Ya benar ...apa yang terlihat seperti musibah, boleh saja adalah BERKAT."

Disebalik masalah, Pasti ada BERKAT...

Jadi HADAPI lah apa saja SITUASI dengan sikap SABAR & BIJAK ...

Lakukan bahagian kita secara optima dan maksima dan biarlah TUHAN melakukan bahagianNYA... Sekalipun seolah² tiada pertolongan dan jalan keluar dalam masalah dan pergolakan hidup kita. Kerana Allah lebih tahu.

Wallahualam

No comments: