mereka yang sudi

Wednesday, November 10

minda mahasiswa

Mahasiswa adalah satu kelompok masyarakat yang memiliki daya intelektual dan penaakulan yang tinggi. Kelebihan ini sesuai dengan jiwa mereka yang sering meneliti dan mengkaji. Mahasiswa juga memainkan peranan yang penting sebagai agen perubah kepada masyarakat.Namun sejak kebelakangan ini kelompok ini seakan-akan hilang fungsinya. Sindrom takut menanggung risiko serta malas untuk mengambil tahu kerana menganggap tiada kaitan dengan kepentingan diri semakin menular disanubari mahasiswa, sedangkan kita semua sedia maklum bahawasanya mahasiswa bukanlah golongan yang mudah dijual beli dan bukan juga sebagai pak turut.

Beridealisma serta proaktif memungkin mereka menjadi perhatian masyarakat, Ini kerana nilai yang ada pada golongan ini menjadi penentu kepada masadepan sesebuah negara dimasa akan datang. Sindrom ini berlaku antaranya disebabkan beberapa factor seperti kewujudan Akta Universiti Kolej (AUKU) pindaan 1975/1971. Auku diperkenalkan oleh Tun Hussein Onn ketika mana beliau memegang jawatan menteri pendidikan yang diusulkan diparlimen pada 17 mac 1971 dan mula dikuatkuasa pada 30 april 1971.

Akta ini sebenarnya bertentangan dengan artikel 10: ”Hak kebebasan bersuara,berhimpun dan berpesatuan adalah hak mana-mana indvidu yang sah sebagai warganegara Malaysia”. Hakikatnya akta auku tidak wujud diluar negara namun ada juga pihak-pihak yang memperbodohkan mahasiswa dengan akta ini. Menyekat hak mereka dengan ugutan yang berbagai seperti menarik hak biasiswa dan zakat jika suara dan peranan mahasiswa ini dilihat melawan arus kepentingan politik dan peribadi mereka.

ingatlah! kalian semua berstatus mahasiswa berhak bersuara untuk menyatakan kebenaran,keadilan demi kepentingan agama,bangsa dan negara. Wahai muslimin dan muslimat diakhirat kelak akan ditanya kepada kalian 4 perkara:

1-Umurmu ke mana telah gunakan.
2-Tentang masa mudamu ke mana telah kamu habiskan.
3-Hartamu dari mana telah kamu perolehi dan dimana kamu infakkan.
4-Ilmumu adakah sudah disampaikan dan diamalkan.

Semoga kita semua mendapat kefahaman jelas dan perlu bangkit, bertindak dan bekerja untuk islam yang tercinta sebelum kita dipanggil untuk menghadap rabbul jalil. Sekian dari kami untuk anda.


dari

No comments: