mereka yang sudi

Monday, June 21

~panasnye dunia dan dugaanKU~





Alhamdulillah hari ini selamat menjawab peperiksaan bagi matapelajaran qadaya….

Alhamdulillah banyak sangat rasanya bantuan yang ALLAH berikan kepadaku….





Hari ini cuaca tersangatlah panas…bayangkanlah mengambil peperiksaan diwaktu petang…suhu seakan-akan ku berada dalam ‘oven’…nasib baik bukan ayam...kalo tak...da tentu ditelan...huhu....memang panas tahap gaban…bayangkanlah dalam sejarah peperiksaan yang pernah dilalui,hari ni belum sampai setengah jam menjawab ,dah berjaya menghabiskan air sebotol…memang kepanasan sangat tadi….





Soalan Qadaya ni da la satu hal memanaskan gak…tapi Alhamdulillah banyak rasanya bantuan dari ALLAH



soalan berkaitan dengan asas-asas demokrasi memang ditekankan memandangkan ianya sangat diperlukan apabila pulang nanti,diteruskan pula dengan agenda saham…melalui perancangan ‘simsar’ atau lebih dikenali dengan broker….




memang soalannya agak menguji minda….kulihat kiri kanan...semakin kurang manusia yang menjawab...kebanyakan nya keluar awal,mudah sangat ke atau panas yang teramat???

Sedang kusyuk menjawaab soalan demi soalan,tetiba mata menjadi kabur…uiks???rasa-rasa sebelum-sebelum ni ok je….tapi macam de tak kena ni…apasal da tak nampak soalan ni’cetus ku dalam hati…kalau jerit confirm kena marah…adakah nikmat penglihatanku telah ditarik….aarrggghh!!!! tidak…tak mungkin…Ya ALLAH…kasihanilah aku…..huhu~




mulalah akalku memikirkan yang bukan-bukan...cane nak tgk mak abah ni...huhu...tahun nak balik...takkan balik buta kot...cane ni..nak terus jawab ke nak kua terus ni...monologku sendiri....



Perlahan-lahan ku tutup mata , tetiba berlinangan airmata ku…huh…kenapa ni…kubuka mata…oh…Alhamdulillah , kering sangat rupanya mataku…patutlah kabur..patutlah berair bila ditutup… Alhamdulillah….kuteruskan menjawab soalan demi soalan…



ALHAMDULILLAH agak lancar beberapa ketika....




Kali ini dugaan lain pulak datang…tetiba kurasakan dibahagian tekakku ini seperti besi paip karat yang kering-kontang…huhu…bekalan air minum yang kubawa telah kehabisan…situasi ini membuatkan diriku tak selesa…yela…bermain-main ngan airliur yang semakin pupus ditekak…ku cuba meminta bantuan dari pengawas peperiksaan untuk carikan air….selamber die jawab-‘nape tak bawak air???’’’’

Huh…bukan tak bawak,tapi dah abislah….kuteruskan menjawab ,sambil2 berdoa…manalah tau de pertolongan disaat ni…tetiba ku terdengar bunyi lagaan cawan-cawan…sesekali terdengar lolongan ‘Aisy syai???’’’’




Haaaa….Alhamdulillah….org jual tea ‘o’….aku pun xmelepaskan peluang….angkat tangan…maka datang la arab tadi membawakan ‘syai’ tadi dengan penuh beradab….setelah ambil,aku pun mengeluarkan duit…alamak…LE100….air teh tu Cuma LE 1…singgit je….maka berubah la wajah pakcik tadi seolah-olah menyangka ditipu…tapi air da dihirup…huhu…takpe…buat selamba…setelah perbincangan maka pakcik tadi sedekah je kat aku…Alhamdulillah….kuteruskan menjawab sehingga selesai….Alhamdulillah….




Perjalanan pulang juga diuji….tetiba hari ni susah nak dapat teksi…mungkin sebab permintaan yang sangat tinggi dari orang ramai,maka drebar2 teksi ni menaikkan harga ikut suka mereka…ape nak buat…orang dalam kesusahan memang selalu diambil kesempatan…tak pe la…kami bersetuju membayar LE 15 untuk pulang ke hayyu sabie’ (syeksen 7)huhu…dalam perjalanan memang tersangatlah panas….




Kami tidak terus pulang kerumah,sebaliknya singgah disebuah restoran berdekatan untuk menikmati santapan sebelum pulang ke rumah….lalu kuminta air ni…..huhu….macam2 warna…maka hilanglah haus yang melanda…..






alhamdulillah


(teh 'o' ais...jagung ais...bandung ais....ali cafe ais)
*************************************************************


Kesimpulannya……

kita rasa kesempitan tu kesusahan tanpa memikirkan bahawa tu lah ruang kita merasai nikmat…(selalu rasa nikmat sampai lupa diri)

Bahang yang kurasa sangat lah panas…tak tertahan rasanya….tu baru bahang…matahari pun xjelas sangat…bayangkan api neraka????belum api dunia…bahang panas matahari pun dah tak tahan… bahang yang panas leh buatkan mata ku kabur….bahang api neraka???mungkin leh terkeluar terus biji mata ni….

Kerongkong kering sangat…tapi Alhamdulillah dapat minum air,…kat neraka ????? minum api neraka….leh hilang ke haus???

YA ALLAH….jauhkan kami dari azab api neraka-Mu….

ampunkan kami….

sesungguhnya kami tak mampu menahan panas dunia…

bagaimanalah kami nak menampung seksa api nerakaMu…..

Ya ALLAH...lemahnya Kami~


**********************************************



p/s-

banyak lagi air lain boleh menghilangkan dahaga :)



sekian...

*****************************

Roslizan bin Mohd Yusof...



3 comments:

Bintun Sazali said...

salam ziarah kali pertama..:)

seronok dgr crita org yg merantau..
abgs y pun duk Mesir gak..baru habis exam hari tu..

selamat berjuang!~

::.. BANATTHEOLOGY ::.. said...

btol2 mencabar...
xpe..tunggu post sy plak...tapi x mncabar mne kot

::.. BANATTHEOLOGY ::.. said...

komen ditarik blik...
eh..cmne nak delete komen kat ats tu?