kalam tarbiah' seorang pejuang'


" Jangan biarkan sejarah hidup anda dikenang di kemudian hari dengan keburukan dan kehinaan".

'Almarhum Ustaz Khairul Azhar Kamaruddin'


pagi Jumaat nan indah ini , tetiba teringat akan seorang pejuang agama ALLAH...

'Almarhum Ustaz Khairul Azhar Kamaruddin'....... walaupun saya bertemu dengannya hanya seketika,tetapi cukup merasakan almarhum adalah seorang yang bersungguh-sungguh dalam lapangan dakwah ini.....dipertengahan tahun 2008 sekitar bulan jun ,almarhum datang ke Mesir , dan menginap dirumah kami.....gaya,perwatakan,cara bercakap memang menggambarkan almarhum seorang yang hebat dari segi tarbiahNYa....

setiap kata-kata dan lawak almarhum ustaz ,mesti diselitkan dengan perihal umat...terutama umat di negeri sembilan....tempoh kami bersama kira-kira 2 bulan sahaja,sebelum beliau pulang ke Malaysia....


kesempatan yang kedeua ALLAH berikan kepada saya bersama beliau...ketika saya mengendalaikan sebuah program pelajar sekolah menengah di kompleks sukan LENDU Melaka....

Almarhum diamanahkan untuk memberi tazkirah selepas subuh , bilamana berkumandang azan subuh , almarhum masih belum tiba...hal ini mendatangkan kerisauan saya....kalau almarhum tak hadir bagaimana...?????


Maha Suci ALLAH ....selesai je membari salam , terdengar pecutan kereta yang dipandu Almarhum Ustaz......memang menepati janji orangnya....

Saya terus berjumpa almarhum....bertanyakan khabarnya....almarhum menceritakan bahawa baru pulang dari permatang pauh...ye...ketika itu berlaku pilihanraya kawasan permatang pauh.....apabila keputusan diumumkan,almarhum terus berangkat ke Melaka....YA ALLAH...hebat sungguh ....

dalam tazkirahnya pagi itu , beliau menegaskan peranan muda-mudi Islam...ye..tanggungjawab yang sangat berat.....


Dan kali terakhir,ALLAH memberi saya peluang yang sangat bermakna...ketika pulang dari tugasan ceramah dan motivasi di Pusat Pemantapan AKidah Jelebu Negeri Sembilan ,yang mana selesai program saya ketika itu sudah lewat malam....saya bersama-sama Ustaz Hambali(adik ipar almarhum)dan Ustaz Azman.....Saya yang tinggal di Kuala Lumpur memang tak dapat pulang terus kerumah kerana sudah lewat malam....

Jadi, Ustaz Azman meninggalkan saya bermalam dirumah almarhum disekitar Seremban Negeri Sembilan....

berlalulah malam....apabila selesai solat subuh....saya dijamu sarapan pagi oleh almarhum sendiri..kesempatan yang ada memang dapat merapatkan diri saya dengan almarhum...bercerita tentang halangan-halangan dakwah di Negeri Sembilan....memang banyak rintangan dan halangan....sepengetahuan saya 'almarhum tidak bekerja,almarhum mencurahkan tenaga nya ke jalan ALLAH sebagai pekerja Islam'...Maha SUci ALLAH....saya berhadapan dengan orang yang telah ditarbiah dijalan ALLAH......

selesai berinteraksi dengan almarhum...mendengar sedikit kalam azimat dari beliau serta galakan untuk bekerja sebagai pekerja islam , saya meminta izin untuk pulang ke Kuala Lumpur...inilah kali terakhir saya berhadapan dan bertemu almarhum.....


ketika roh almarhum bertemu RABBUL IZZATI ,saya berada diMesir....berita yang mengejutkan ini sudah pasti menjadi satu kehilangan mutiara besar dalam pejuangan islam terutama di Negeri Sembilan.....antara jawatan-jawatan yang diamanahkan kepada almarhum-


Ketua Penerangan DPPNS

jawatan Timbalan Pengerusi Lajnah Tarbiyah dan Dakwah.




antara kalam almarhum dalam lapangan tarbiyah,,,kalam yang sangat baik untuk orang-orang yang menceburi lapangan ini.. '
''merajuk tu benda biasa,layan orang merajuk tu buang masa'''

************************************


hari jumaat nan murni ni...saya teringat kepada kisah saya bersama almarhum ,selepas saya membaca sebuah blog , sya terjumpa kalam beliau..dan hari ini almarhum sudah tiada,hanya tinggal sejarah perjuangan dan usaha-usaha almarhum sahaja..
dan hari ini saya teringat sejarah-sejarah bersama almarhum,dan kesemuanya memang sejarah yang mengagumkan dan saya mendoakan agar roh Nya tergolong dalam golongan pejuang-pejuang agama ALLAH...moga ALLAH merahmati roh almarhum.....ameen....

saat menaip ni...terasa sayu hati....




" Jangan biarkan sejarah hidup anda dikenang di kemudian hari dengan keburukan dan kehinaan".

'Almarhum Ustaz Khairul Azhar Kamaruddin'




*****************************


moga ALLAH memperkuatkan langkahku ini seteguh langkah-langkah para Nabi dan perjuang-pejuang agamaNYA......

Comments

Popular posts from this blog

Sajak Perjuangan - RASULULLAH SUNGGUH MULIA

نموذج خطة الدرس اليومية لمادة اللغة العربية للصف الأول