BAGAIMANA KITA MENGHADAPI PENDENGKI
Antara langkah-langkah yang dianjurkan oleh Islam selaras dengan
kaedah akhlaknya dan contoh yang ditunjukkan oleh Nabi-nabi ialah berhatihati
terhadap golongan pendengki, menjauhkan diri dan golongan pengumpat,
mengelakkan pergaulan dengan mereka atau mendengar kata-kata mereka.
Semoga dengan ini mereka dapat menginsafi keburukan perangai mereka.
Islam mewajibkan sesiapa yang mendengar apa-apa sebutan yang berdosa
supaya menyelar orang-orang yang membeberkannya. Islam mewajibkan
seorang Muslim mempertahankan nama baik saudaranya. Islam menggalakkan
supaya orang-orang yang menghakis maruah dan nama baik orang lain diberi
pengajaran yang sesuai dengan syara’ dan akhlak Islam. Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam pernah bersabda:
“Barangsiapa yang mempertahankan maruah saudaranya ketika saudaranya itu tidak
ada maka wajiblah Allah melepaskannya dari siksa neraka.”
(Hadith riwayat Ahmad)
Orang-orang yang suka mengikut perangai pendengki dan golongan
pengumpat, yang menjadi batu api, suka mendengar kata-kata mereka dan
menyampaikan fitnah bawaan mereka, hendaklah mengambil ingatan tentang
sabda Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam yang berbunyi:
Barangsiapa yang mendengar saudaranya diumpat namun dia tidak membelanya
padahal ia mampu maka ia ikut menanggung dosa pengumpatan itu di dunia dan di
akhirat.
(Hadith Asfahani)
Sabdanya lagi:
“Sesiapa dan kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila
kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka nescaya Allah membiarkan
nasibnya ketika ia sangat memerlukan pertolongan Allah Subhanahu Wata’ala. Dan
mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan
kehormatannya diceroboh nescaya Allah akan menolongnya ketika ia sangat-sangat
memerlukan pertolonganNya (Allah).” (Hadith riwayat Abu Daud)
Orang-orang yang suka mengintai-intai aib orang lain dan mencerobohi
serta menghakis nama baik mereka hendaklah merasa takut terhadap balasan
murka Allah Subhanahu Wata’ala serta janji-janji siksaNya yang telah
dinyatakan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam.
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam menjelaskan:
“Wahai orang-orang yang beriman dengan lisan; akan tetapi Iman belum menyerap ke
dalam hati, janganlah kalian menyakiti orang lain. Jangan mengintai-intai aurat (cacat
cela mereka), sesungguhnya barangsiapa yang berbuat demikian, orang lain akan
mengintai-intai pula cacat celanya sendiri. Barangsiapa yang cacat celanya diintai oleh
Allah nescaya Allah akan bukakan pekungnya walaupun dalam kenderaannya sendiri.”
Dalam riwayat lain disebutkan:
“Walaupun di tengah rumahnya sendiri.”
(Hadith ini adalah riwayat Abu Daud)
Adapun sikap yang perlu diambil oleh para Da’ie Muslim apabila
berhadapan dengan orang yang menaruh perasaan hasad dengki ialah sentiasa
bersabar menunaikan solat, berlindung diri dengan Allah Subhanahu Wata’ala
dari kejahatan orang lain dan bencana prasangka dan hasad-dengki mereka.
Hendaklah ia menguasai dirinya dari sifat amarah atau membalas dengan
berbagai helah dan tipu daya dengan tidak mengikut cara dan akhlak sebagai
seorang Mukmin. Kalaulah para Da’ie Muslim rela menurut jejak langkah
perbuatan mereka yang buruk itu, nescaya ia akan setanding pula dengan
mereka. Dengan demikian jatuhlah nilai akhlak dan agamanya, di samping
tercemarlah pula ciri-ciri yang membezakannya, dengan orang-orang jahat. Yang
lebih utama dan elok dilakukan umpamanya, ialah menyumbangkan apa-apa
yang baik yang dapat disumbangkan kepada masyarakat. Segala penanggungan
dan penderitaan serahkanlah sahaja kepada Allah Subhanahu Wata’ala Yang
Maha Mengetahui. Tidak ada yang luput dan pengetahuanNya baik di langit
maupun di bumi. Allah Subhanahu Wata’ala tidak pernah alpa terhadap
perbuatan golongan yang zalim. Para Da’ie hendaklah sentiasa ingat sabda
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam:
“Tidak ada satu penanggungan yang lebih dikasihi Allah daripada seteguk kemarahan
yang ditelan oleh seseorang. Mana-mana perasaan marah yang dikawal oleh seseorang
semata-mata kerana Allah nescaya Allah akan penuhkan batinnya dengan keimanan.
Biarlah pegangan dan perinsip hidup seorang Da’ie itu sesuai seperti apa
yang pernah dilafazkan oleh orang yang soleh dengan doa yang berbunyi:
“Ya Allah! Saksikanlah bahawa nama baikku telah aku sedekahkan kepada orang.”
Para Pendakwah Islam hendaklah berbeza dari makhluk Allah
Subhanahu Wata’ala yang lain dengan ciri akhlak yang baik. Sesungguhnya
akhlak yang baik ialah buah dan risalah yang dibawa oleh Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam. Ini bersesuaian benar dengan sabda baginda:
“Sesungguhnya aku di utus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam menjelaskan:
Sesungguhnya seseorang hamba Allah itu dengan akhlaknya yang baik boleh mencapai
darjat yang paling agung di akhirat dan mencapai darjat yang paling mulia meskipun ia
lemah dan segi ibadat. Dan sesungguhnya seseorang hamba Allah itu dengan keburukan
akhlaknya boleh menjunam ke dasar neraka yang paling bawah.
(Hadith riwayat At Tabrani)
Anas bin Malik meriwayatkan bahawa pada suatu ketika kami duduk
bersama Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam, tiba-tiba beliau bersabda:
“Sekarang akan muncul seorang lelaki ahli syurga menjenguk kalian.”
Tiba-tiba muncullah seorang lelaki Ansar.
Pada esok harinya dalam kesempatan yang sama. Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
pun berkata seperti itu juga, lantas muncullah orang lelaki yang sama seperti semalam.
Pada hari ketiga, Nabi pun berkata demikian juga, lalu muncul lelaki hari pertama
tersebut juga. Apabila Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam beredar, ‘Abdullah Amar
pun mengekori lelaki tersebut. Beliau mengatakan kepadanya: “Saya telah bergaduh
dengan bapa saya dan saya bersumpah tidak mahu bersamanya selama tiga hari. Kalau
saudara sudi menumpangkan diri saya dalam tempoh itu nescaya saya akan turut
saudara pulang.” “Baiklah, saya sudi, “jawab lelaki itu. Anas radiyAllahu‘anhu
meriwayatkan bahawa Abdullah menceritakan yang beliau tinggal bersama lelaki
tersebut selama tiga malam tetapi tidak pernah melihatnya bangun sembahyang malam.
Cuma apa yang diihatnya ialah apabila lelaki tersebut bertukar kedudukan di tempat
tidurnya, ia sentiasa menyebut nama Allah Subhanahu Wata’ala dan bertakbir,
sehinggalah akhirnya ia bangun menunaikan Solat Fajar. Abdullah menambah: “Aku
tidak pernah mendengar lelaki tersebut berkata kecuali dengan perkataan yang baik
sahaja.”
“Apabila berselang tiga malam maka aku pun hampir-hampir meremehkan amalannya,
kata Abdullah. Selepas itu aku pun berkata kepadanya: “Wahai hamba Allah, sebenarnya
antara aku dan bapaku tidak ada apa-apa sengketa dan pergaduhan. Cuma aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam menyebut perihal dirimu sebanyak
tiga kali. Beiau berkata: “Sekarang tampil menjengol seorang ahli syurga “. Tiap-tiap kali
orang yang muncul itu ialah saudara. Lantaran itulah saya ingin menumpang di rumah
saudara untuk melihat apakah amalan saudara supaya dapat saya contohi. Tapi saya
tidak nampak saudara melakukan apa-apa amal yang besar” “Apakah yang menyebabkan
saudara mencapai martabat seperti yang diungkapkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam itu. Jawab lelaki itu: “Tidak ada apa-apa yang saya lakukan selain dari apa
yang telah saudara lihat. Kata Abdullah, “Ketika saya berpaling dan beredar lelaki
tersebut memanggil saya dan berkata lagi: “Tidak ada apa-apa yang saya lakukan,
kecuali, apa yang telah saudara lihat. Cuma saya tidak pernah menyimpan dalam hati
saya hasrat menipu orang lslam yang lain atau rasa dengki terhadap sesiapa, lantaran
inilah yang telah meningkatkan martabat saya.”
(Hadith: riwayat Ahmad dengan Sanad perawi, mengikut Bukhari, Muslim dan
Nasai’e).
Seorang Da’ie memang amat memerlukan kepada hati yang sihat. Akan
tetapi ia hendaklah sentiasa bersikap waspada. Ia memerlukan akhlak yang
lurus dengan kesedaran. Ia harus kuat dan tidak dapat ditawan oleh sifat marah
sehingga kecundang; melakukan perbuatan yang lumrah dilakukan oleh para
juhala’ dan orang yang rendah peribadinya. Ia hendaklah yakin bahawa Allah
Subhanahu Wata’ala yang Maha Mengetahui segala rahsia akan menguruskan
segala-galanya.
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا یَكُونُ مِن نَّجْوَى
ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَآْثَرَ
إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ مَا آَانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا یَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ
( شَيْءٍ عَلِيمٌ ( 7
“Tidak ada tiga orang yang berpakat rahsia kecuali Allah pihak yang keempat. Tidak juga
lima kecuali Allah pihak yang keenam. Tidak kurang dan bilangan itu atau lebih kecuali
Allah bersama mereka di mana sahaja mereka berada. Kemudian Allah menyatakan apa
yang mereka lakukan pada hari Qiamat kelak. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
segala sesuatu.”
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
أَفَلَمْ یَنظُرُوا إِلَى السَّمَاء فَوْقَهُمْ آَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ
(6)
“Dan telah Kami ciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh
hatinya kepadanya. Kami yang lebih hampir kepadanya dan urat lehernya sendiri.
(Surah Qaf: Ayat 6)
Tepatlah seperti yang ungkapkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam:
“(Pada suatu ketika) Allah mengingatkan Nabi lbrahim ‘alaihissalam melalui wahyu
dengan peringatan (berikut):Wahai Khalil, elokanlah akhlakmu walaupun terhadap
orang-orang kafir, kelak engkau akan menempati tempat orang-orang baik.
Sesungguhnya telah tersurat dalam ketetapanku untuk melindungi orang-orang yang
baik akhlaknya di bawah lembayung arasyKu. Akan Aku jamu mereka dengan minuman
dari sumber kudus milikku. AkanKu hampirkan (tempat duduknya) di sampingKu.”
(Hadith ini diriwayatkan oleh Tabrani)
Benarlah seperti apa yang dikatakan oleh da’ie ulung Muhammad
Sallallahu’alaihi Wasallam:
“Orang yang diransang kemarahannya tetapi dapat mengawal runtunan marah dan
bersikap hilm, wajib mendapat kasih sayang Allah.”
(Riwayat Asfahani)
Rasulullah bersabda lagi:
Maksudnya:
“Apabila Allah menghimpunkan para makhluk kelak maka terbitlah suatu suara
menyeru dan mengumumkan; wahai Ahlu‘l fadli: (orang-orang mempunyai keutamaan).
Maka bangunlah beberapa orang yang bilangannya tidak terlalu ramai dan mereka terus
bengerak masuk ke syurga. Mereka disambut oleh para Malaikat. Malaikat bertanya:
Kami nampak saudara-saudara begitu cepat masuk syurga maka siapakah sebenarnya
saudara semua. Mereka menjawab: “Kami ialah Ahlu’l fadli:” Malaikat bertanya lagi:
“Apakah keutamaan saudara-saudara ?“Mereka menjawab: “Dulu, (ketika kami di
dunia) kami bersifat sabar bila dianiaya. Kami bersifat hilm (tidak membalas keburukkan
walaupun kami mampu berbuat demiikian) apabila diperlakukan secara tidak wajar.
“Malaikat pun berkata: “Masuklah kalian dalam syunga. Inilah sebaik-baik ganjaran
untuk orang-orang yang berbuat baik.”
Rasulullah pernah menerangkan:
“Mahukah kalian (mendengar saya terangkan perkara yang menambahkan kemuliaan
dan meninggikan martabat. Sahabat baginda menjawab: “Mahu wahai Rasulullah!”
Baginda pun berkata: “(Yang menaikkan martabat ialah) anda bersifat hilm terhadap
orang yang memperlakukan anda sebagai orang bodoh, anda memaafkan orang yang
menzalimi anda, memberi kepada orang yang tidak sudi memberi apa-apa kepada anda,
menyambung silaturrahim dengan orang yang tidak sudi mempunyai perhubungan
dengan anda.”
(Riwayat Tabrani)
kaedah akhlaknya dan contoh yang ditunjukkan oleh Nabi-nabi ialah berhatihati
terhadap golongan pendengki, menjauhkan diri dan golongan pengumpat,
mengelakkan pergaulan dengan mereka atau mendengar kata-kata mereka.
Semoga dengan ini mereka dapat menginsafi keburukan perangai mereka.
Islam mewajibkan sesiapa yang mendengar apa-apa sebutan yang berdosa
supaya menyelar orang-orang yang membeberkannya. Islam mewajibkan
seorang Muslim mempertahankan nama baik saudaranya. Islam menggalakkan
supaya orang-orang yang menghakis maruah dan nama baik orang lain diberi
pengajaran yang sesuai dengan syara’ dan akhlak Islam. Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam pernah bersabda:
“Barangsiapa yang mempertahankan maruah saudaranya ketika saudaranya itu tidak
ada maka wajiblah Allah melepaskannya dari siksa neraka.”
(Hadith riwayat Ahmad)
Orang-orang yang suka mengikut perangai pendengki dan golongan
pengumpat, yang menjadi batu api, suka mendengar kata-kata mereka dan
menyampaikan fitnah bawaan mereka, hendaklah mengambil ingatan tentang
sabda Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam yang berbunyi:
Barangsiapa yang mendengar saudaranya diumpat namun dia tidak membelanya
padahal ia mampu maka ia ikut menanggung dosa pengumpatan itu di dunia dan di
akhirat.
(Hadith Asfahani)
Sabdanya lagi:
“Sesiapa dan kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila
kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka nescaya Allah membiarkan
nasibnya ketika ia sangat memerlukan pertolongan Allah Subhanahu Wata’ala. Dan
mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan
kehormatannya diceroboh nescaya Allah akan menolongnya ketika ia sangat-sangat
memerlukan pertolonganNya (Allah).” (Hadith riwayat Abu Daud)
Orang-orang yang suka mengintai-intai aib orang lain dan mencerobohi
serta menghakis nama baik mereka hendaklah merasa takut terhadap balasan
murka Allah Subhanahu Wata’ala serta janji-janji siksaNya yang telah
dinyatakan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam.
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam menjelaskan:
“Wahai orang-orang yang beriman dengan lisan; akan tetapi Iman belum menyerap ke
dalam hati, janganlah kalian menyakiti orang lain. Jangan mengintai-intai aurat (cacat
cela mereka), sesungguhnya barangsiapa yang berbuat demikian, orang lain akan
mengintai-intai pula cacat celanya sendiri. Barangsiapa yang cacat celanya diintai oleh
Allah nescaya Allah akan bukakan pekungnya walaupun dalam kenderaannya sendiri.”
Dalam riwayat lain disebutkan:
“Walaupun di tengah rumahnya sendiri.”
(Hadith ini adalah riwayat Abu Daud)
Adapun sikap yang perlu diambil oleh para Da’ie Muslim apabila
berhadapan dengan orang yang menaruh perasaan hasad dengki ialah sentiasa
bersabar menunaikan solat, berlindung diri dengan Allah Subhanahu Wata’ala
dari kejahatan orang lain dan bencana prasangka dan hasad-dengki mereka.
Hendaklah ia menguasai dirinya dari sifat amarah atau membalas dengan
berbagai helah dan tipu daya dengan tidak mengikut cara dan akhlak sebagai
seorang Mukmin. Kalaulah para Da’ie Muslim rela menurut jejak langkah
perbuatan mereka yang buruk itu, nescaya ia akan setanding pula dengan
mereka. Dengan demikian jatuhlah nilai akhlak dan agamanya, di samping
tercemarlah pula ciri-ciri yang membezakannya, dengan orang-orang jahat. Yang
lebih utama dan elok dilakukan umpamanya, ialah menyumbangkan apa-apa
yang baik yang dapat disumbangkan kepada masyarakat. Segala penanggungan
dan penderitaan serahkanlah sahaja kepada Allah Subhanahu Wata’ala Yang
Maha Mengetahui. Tidak ada yang luput dan pengetahuanNya baik di langit
maupun di bumi. Allah Subhanahu Wata’ala tidak pernah alpa terhadap
perbuatan golongan yang zalim. Para Da’ie hendaklah sentiasa ingat sabda
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam:
“Tidak ada satu penanggungan yang lebih dikasihi Allah daripada seteguk kemarahan
yang ditelan oleh seseorang. Mana-mana perasaan marah yang dikawal oleh seseorang
semata-mata kerana Allah nescaya Allah akan penuhkan batinnya dengan keimanan.
Biarlah pegangan dan perinsip hidup seorang Da’ie itu sesuai seperti apa
yang pernah dilafazkan oleh orang yang soleh dengan doa yang berbunyi:
“Ya Allah! Saksikanlah bahawa nama baikku telah aku sedekahkan kepada orang.”
Para Pendakwah Islam hendaklah berbeza dari makhluk Allah
Subhanahu Wata’ala yang lain dengan ciri akhlak yang baik. Sesungguhnya
akhlak yang baik ialah buah dan risalah yang dibawa oleh Rasulullah
Sallallahu’alaihi Wasallam. Ini bersesuaian benar dengan sabda baginda:
“Sesungguhnya aku di utus untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.”
Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam menjelaskan:
Sesungguhnya seseorang hamba Allah itu dengan akhlaknya yang baik boleh mencapai
darjat yang paling agung di akhirat dan mencapai darjat yang paling mulia meskipun ia
lemah dan segi ibadat. Dan sesungguhnya seseorang hamba Allah itu dengan keburukan
akhlaknya boleh menjunam ke dasar neraka yang paling bawah.
(Hadith riwayat At Tabrani)
Anas bin Malik meriwayatkan bahawa pada suatu ketika kami duduk
bersama Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam, tiba-tiba beliau bersabda:
“Sekarang akan muncul seorang lelaki ahli syurga menjenguk kalian.”
Tiba-tiba muncullah seorang lelaki Ansar.
Pada esok harinya dalam kesempatan yang sama. Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam
pun berkata seperti itu juga, lantas muncullah orang lelaki yang sama seperti semalam.
Pada hari ketiga, Nabi pun berkata demikian juga, lalu muncul lelaki hari pertama
tersebut juga. Apabila Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam beredar, ‘Abdullah Amar
pun mengekori lelaki tersebut. Beliau mengatakan kepadanya: “Saya telah bergaduh
dengan bapa saya dan saya bersumpah tidak mahu bersamanya selama tiga hari. Kalau
saudara sudi menumpangkan diri saya dalam tempoh itu nescaya saya akan turut
saudara pulang.” “Baiklah, saya sudi, “jawab lelaki itu. Anas radiyAllahu‘anhu
meriwayatkan bahawa Abdullah menceritakan yang beliau tinggal bersama lelaki
tersebut selama tiga malam tetapi tidak pernah melihatnya bangun sembahyang malam.
Cuma apa yang diihatnya ialah apabila lelaki tersebut bertukar kedudukan di tempat
tidurnya, ia sentiasa menyebut nama Allah Subhanahu Wata’ala dan bertakbir,
sehinggalah akhirnya ia bangun menunaikan Solat Fajar. Abdullah menambah: “Aku
tidak pernah mendengar lelaki tersebut berkata kecuali dengan perkataan yang baik
sahaja.”
“Apabila berselang tiga malam maka aku pun hampir-hampir meremehkan amalannya,
kata Abdullah. Selepas itu aku pun berkata kepadanya: “Wahai hamba Allah, sebenarnya
antara aku dan bapaku tidak ada apa-apa sengketa dan pergaduhan. Cuma aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu’alaihi Wasallam menyebut perihal dirimu sebanyak
tiga kali. Beiau berkata: “Sekarang tampil menjengol seorang ahli syurga “. Tiap-tiap kali
orang yang muncul itu ialah saudara. Lantaran itulah saya ingin menumpang di rumah
saudara untuk melihat apakah amalan saudara supaya dapat saya contohi. Tapi saya
tidak nampak saudara melakukan apa-apa amal yang besar” “Apakah yang menyebabkan
saudara mencapai martabat seperti yang diungkapkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam itu. Jawab lelaki itu: “Tidak ada apa-apa yang saya lakukan selain dari apa
yang telah saudara lihat. Kata Abdullah, “Ketika saya berpaling dan beredar lelaki
tersebut memanggil saya dan berkata lagi: “Tidak ada apa-apa yang saya lakukan,
kecuali, apa yang telah saudara lihat. Cuma saya tidak pernah menyimpan dalam hati
saya hasrat menipu orang lslam yang lain atau rasa dengki terhadap sesiapa, lantaran
inilah yang telah meningkatkan martabat saya.”
(Hadith: riwayat Ahmad dengan Sanad perawi, mengikut Bukhari, Muslim dan
Nasai’e).
Seorang Da’ie memang amat memerlukan kepada hati yang sihat. Akan
tetapi ia hendaklah sentiasa bersikap waspada. Ia memerlukan akhlak yang
lurus dengan kesedaran. Ia harus kuat dan tidak dapat ditawan oleh sifat marah
sehingga kecundang; melakukan perbuatan yang lumrah dilakukan oleh para
juhala’ dan orang yang rendah peribadinya. Ia hendaklah yakin bahawa Allah
Subhanahu Wata’ala yang Maha Mengetahui segala rahsia akan menguruskan
segala-galanya.
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَا یَكُونُ مِن نَّجْوَى
ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِن ذَلِكَ وَلَا أَآْثَرَ
إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ مَا آَانُوا ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا عَمِلُوا یَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ
( شَيْءٍ عَلِيمٌ ( 7
“Tidak ada tiga orang yang berpakat rahsia kecuali Allah pihak yang keempat. Tidak juga
lima kecuali Allah pihak yang keenam. Tidak kurang dan bilangan itu atau lebih kecuali
Allah bersama mereka di mana sahaja mereka berada. Kemudian Allah menyatakan apa
yang mereka lakukan pada hari Qiamat kelak. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui
segala sesuatu.”
Allah Subhanahu Wata’ala berfirman:
أَفَلَمْ یَنظُرُوا إِلَى السَّمَاء فَوْقَهُمْ آَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ
(6)
“Dan telah Kami ciptakan manusia dan Kami mengetahui apa yang dibisikkan oleh
hatinya kepadanya. Kami yang lebih hampir kepadanya dan urat lehernya sendiri.
(Surah Qaf: Ayat 6)
Tepatlah seperti yang ungkapkan oleh Rasulullah Sallallahu’alaihi
Wasallam:
“(Pada suatu ketika) Allah mengingatkan Nabi lbrahim ‘alaihissalam melalui wahyu
dengan peringatan (berikut):Wahai Khalil, elokanlah akhlakmu walaupun terhadap
orang-orang kafir, kelak engkau akan menempati tempat orang-orang baik.
Sesungguhnya telah tersurat dalam ketetapanku untuk melindungi orang-orang yang
baik akhlaknya di bawah lembayung arasyKu. Akan Aku jamu mereka dengan minuman
dari sumber kudus milikku. AkanKu hampirkan (tempat duduknya) di sampingKu.”
(Hadith ini diriwayatkan oleh Tabrani)
Benarlah seperti apa yang dikatakan oleh da’ie ulung Muhammad
Sallallahu’alaihi Wasallam:
“Orang yang diransang kemarahannya tetapi dapat mengawal runtunan marah dan
bersikap hilm, wajib mendapat kasih sayang Allah.”
(Riwayat Asfahani)
Rasulullah bersabda lagi:
Maksudnya:
“Apabila Allah menghimpunkan para makhluk kelak maka terbitlah suatu suara
menyeru dan mengumumkan; wahai Ahlu‘l fadli: (orang-orang mempunyai keutamaan).
Maka bangunlah beberapa orang yang bilangannya tidak terlalu ramai dan mereka terus
bengerak masuk ke syurga. Mereka disambut oleh para Malaikat. Malaikat bertanya:
Kami nampak saudara-saudara begitu cepat masuk syurga maka siapakah sebenarnya
saudara semua. Mereka menjawab: “Kami ialah Ahlu’l fadli:” Malaikat bertanya lagi:
“Apakah keutamaan saudara-saudara ?“Mereka menjawab: “Dulu, (ketika kami di
dunia) kami bersifat sabar bila dianiaya. Kami bersifat hilm (tidak membalas keburukkan
walaupun kami mampu berbuat demiikian) apabila diperlakukan secara tidak wajar.
“Malaikat pun berkata: “Masuklah kalian dalam syunga. Inilah sebaik-baik ganjaran
untuk orang-orang yang berbuat baik.”
Rasulullah pernah menerangkan:
“Mahukah kalian (mendengar saya terangkan perkara yang menambahkan kemuliaan
dan meninggikan martabat. Sahabat baginda menjawab: “Mahu wahai Rasulullah!”
Baginda pun berkata: “(Yang menaikkan martabat ialah) anda bersifat hilm terhadap
orang yang memperlakukan anda sebagai orang bodoh, anda memaafkan orang yang
menzalimi anda, memberi kepada orang yang tidak sudi memberi apa-apa kepada anda,
menyambung silaturrahim dengan orang yang tidak sudi mempunyai perhubungan
dengan anda.”
(Riwayat Tabrani)
Comments