Aku mahu berterus terang

BUAT RENUNGAN BERSAMA



"Aku mahu berterus terang kepada kamu dengan tegas. Tiada sebarang manfaat bagi kita kecuali dengan berterus terang. Medan bercakap bukanlah seperti medan berkhayal. Medan bekerja bukanlah seperti medan bercakap. Medan berjihad bukanlah seperti medan bekerja dan medan berjihad yang benar bukanlah seperti medan berjihad yang salah..


Banyak orang mudah berkhayal, tetapi tidak semua khayalan yang terlintas dalam fikiran itu mampu digambarkan dengan perkataan. Banyak orang mampu bercakap tetapi sedikit sahaja yang bertahan ketika melaksanakannya. Banyak kalangan yang sedikit itu mampu bekerja tetapi sedikit sahaja yang mampu memikul bebanan jihad yang sukar dan memerlukan kerja keras. Mereka itulah angkatan mujahidin yang terpilih dan penyokong yang kecil bilangannya. Pun begitu mereka boleh jadi tersalah dan tidak sampai kepada tujuan sekiranya tidak dengan pertolongan daripada Allah s.w.t.


Persiapkanlah dirinu. Hadapilah dia dengan tarbiyah yang sohih dan ujian yang teliti. Ujilah dia dengan sesuatu tugas yang susah baginya. Pisahkanlah dia daripada keinginan dan kebiasannya"

-AsSyahid Imam Hasan al-Banna-

Comments

Popular posts from this blog

Sajak Perjuangan - RASULULLAH SUNGGUH MULIA

نموذج خطة الدرس اليومية لمادة اللغة العربية للصف الأول