mereka yang sudi

Wednesday, July 21

kurang sensitiviti | sakit hati |




Alhamdulillah kehadrat tuhan sekalian alam yang memberi peluang kepada diri ini untuk terus mengabdikan diri sebagai hambaNya.Seperti kebiasaannya selepas melakukan kewajipan diawal pagi,hati ini terdetik untuk untuk mengajak akal bersama-sama memikirkan berkenaaan perihal muslim diakhir zaman ini.

Rasa sedih serta hiba bila mengenang akan perpaduan umat islam akhir zaman ini,kehidupan yang lebih mementingkan diri sendiri tanpa menyedari perbuatannya telah menzalimi saudaranya yang lain...

'seseungguhnya orang mukmin itu bersaudara'

kumerenung panjang, teringatkan saudara di Palestin.....kenapa isu Gaza masih belum selesai? bukan ke banyak negara yang mengaku negara islam? bukan ke kerajaan fatah tu pun orang islam? kenapa tak bantu Hamas? Bukan ke sama-sama ucap syahadah? kat mana silap nya.......

.
.
.




lamunanku jatuh tergolek di tanah yang ku pijak sekarang ni..ku hayati kehidupan disini,kusaring hingga situasi itu benar-benar terjadi disekelilingku...kulihat beberapa situasi....


situasi 1-

ketika ini azan berkumandang , dan aku sampai di apartment seusai azan berkumandang,ku lihat ramai sahabat-sahabatku sedang enak menikmati kehidupan masing-masing dengan pelbagai gaya dan cara,ada yang sedang membaca buku (mungkin sebab imtihan), ada yang sedang berbual-bual , ada yang sedang tidur , dan ada yang sedang bermain 'game'...

ku lontarkan persoalan kepada mereka, 'surau dah azan ke belum?'....dengan spontan mereka-mereka yang ku tanya menjawab...."belum...xde orang nak azan kot'.....

.hurm....terkedu seketika....


situasi 2-

selesai azan dan sempurnanya solat , ku langkahkan kaki untuk ke destinasi biasa, kulihat seorang saudara seislamku sedang 'bergayut ngan kekasihnya'...ku lontakan kata kedinding.'da nak maghrib ni bang..'seperti yang ku jangka..tiada respon...huhu...selang beberapa ketika sehingga hampir habis waktu,barulah saudara seislamku tadi menghentikan perbualan..lalu tergesa-gesa mengambil wudu' dan terus solat...

hurm...macam tu ek....tersedu dan terkesima....

beginilah antara situasi-situasi yang ku hadapi , hampir setiap hari dan berulangkali...ada juga yang 'membakar wang sesuka hati'...yang lebih menyeronokkan aktiviti ini dilakukan secara berjemaah...tempat yang strategik iaitu 'tandas'...huhu...bayangkan....dalam tandas,lepak ramai-ramai bersama kepulan-kepulan asap...huiks....xlemas ke.....
tetiba teringat..pernah satu hari...ku pasang 'buhur' (kemenyan berbentuk kayu,mengeluarkan bau wangi apabila dibakar) dalam bilik....masuk seorang saudara seislamku....terus di berkata dalam intonasi yang agak beradab....''woit,tak lemas ke berasap-asap ni..''...aku diam tanpa menjawab......
padahal orang yang 'sound' tu salah seorang ahli mesyuarat tandas.... pernah juga ku ditanya dengan nada sinis..''bukan ke asap ni makanan jin''....huhu....no komen....


ada juga yang mengatakan...aku buat 'benda-benda' ni, tapi aku lebih hebat dalam perkara solat dari kau..huhu...memangku akui memang 'brother' ni hebat...tapi...dakah terlepas ujian ALLAH bagi mereka-mereka yang hebat????

huhu...

'sesungguhnya solat itu mencegah perkara keji dan munkar'


no komen.......abis situasi dan pengamatanku teruskan....kenapa kurangnya sensitiviti kita terhadap agama??? kenapa nak tegakkan benang yang basah??? apa salahnya kalau kita sama-sama berubah????

teringat akan negaraku....pelbagai kejadian aneh akhir zaman....

tak ku salahkan mereka kerana terjadinya perkara ini....tetiba hati ini terasa sayu...lalu ku bermonolog sendirian..

"ini terjadi adalah disebabkan aku...aku yang tidak bersungguh-sungguh menjalankan amanah agama untuk bekalan mereka, mereka tiada panduan,mesej agama tak sampai pada mereka...,ramai yang menyalahkan mereka,tanpa memikirka puncanya...kan lebih mudah cegah hubungan ikhtilat lelaki dan perempuan dari menubuhkan bank bayi???....."

*****************

kembali ku kepada asal...memikirkan strategi dan membentuk perancangan...ku lihat satu persatu....timbul persoalan...kenapa kita kita melakukan dosa? ku cuba jawab sendiri...'sebab tak takut ALLAH'...kenapa jadi begitu....sebab hati.....hati sudah mati.....

lalu ku teruskan dengan penceritaan tentang hati yang sedang sakit....


Hati yang sakit mengakibatkan pandangan dan tanggapan hati terhadap sesuatu tidak betul. Hati yang sakit menyebabkan kebenaran tidak dapat dilihat walaupun ianya merupakan satu kebenaran, hati yang sakit melihat kebatilan sebagai satu kebenaran, atau ia melemahkan pemahamannya terhadap sesuatu kebenaran lalu mematikan hatinya untuk menerima kebenaran.

Hati yang sakit menyebabkan hati membenci kebenaran yang memberi kebaikan kepadanya. Hati yang sakit menyukai kebatilan sedangkan kebatilan itu akan memudaratkannya. Hati yang sakit juga tidak tahu memilih antara kebenaran dan kebatilan, akhir cenderung kepada kebatilan kerana mengikut hati dan perasaan.

Justeru orang yang hatinya sakit sukar untuk melihat kebenaran sebagai kebenaran dan kebatilan sebagai kebatilan. Apabila melihat sesuatu dia akan melihat manusia yang melakukan atau kejadian semulajadi, lupa bahawa Allah s.w.t yang sebenarnya menjadikan tiap sesuatu. Apabila ditimpa bala dan bencana, mereka melihat manusia yang menyebabkan bala bencana tetapi mereka tidak nampak ia merupakan qada' dan qadar dari Ilahi.

Berbeza dengan orang yang hatinya sihat dengan cahaya keimana, mereka melihat semua perkara ada hikmahnya dan ditentukan oleh Allah s.w.t, pasrah dan redha menjadi hiasan hati, kehidupan yang bahagia sentiasi dimiliki.


قال رسول الله صلى الله عليه وسلم عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له وإن أصابته ضراء صبر وكان خيرا له وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن


Maksudnya;" Sungguh menghairankan urusan orang beriman, Semua urusannya baik, apabila mendapat nikmat kesenangan, ia bersyukur, maka baiklah baginya dan apabila ditimpa kesusahan, ia bersabar maka baik jugalah baginya. Dan sifat tersebut tidak ada melainkan bagi orang yang beriman."

Kebiasaannya orang yang hatinya sakit tidak merasa tenang, tidak merasa bahagia walaupun dikelilingi berbagai nikmat dan kemewahan, hatinya sentiasa gelisah dan keluh kesah dalam menghadapi kerenah kehidupan, kebiasaannya membuat sesuatu diluar dari kewajaran dan rasional. Hatinya penuh dengan macam-macam penyakit hati menyebabkan sakitnya bertambah parah.

Sebab-sebab hati sakit :

1.Lupakan Allah, lupa dari mengingati Allah, lupa bahawa Allah tidak alpa dari apa yang dilakukan oleh manusia, lupa bahawa Allah lah yang menentukan segalanya, lupakan Allah kerana kurang mengingati Allah, dan hati lebih terikat kepada perkara-perkara yang disukai selain Allah.

2.Lupakan perintah-perintah Allah kerana tidak suka kepadanya, mengutamakan keseronokan dan hatinya sentiasa terikat dengan dorongan nafsu syaitan.

3.Lupakan hari qiamat, tidak mengingati mati, kurang mengingati dosa dan pahala, kurang mengingati hari pembalasan, Syurga dan Neraka

Apabila ketiga-tiga sebab tadi terangkum dalam hati manusia maka beratlah untuk melakukan ibadah, sebaliknya ringan pula untuk melakukan dosa dan maksiat, mengutamakan urusan dunia dan meninggalkan urusan berkaitan akhirat, mendahulukan keinginan nafsu dan mengambil ringan perintah Allah, melampaui batasan-batasan agama, menjadi orang yang zalim dan mendahulukan keinginan diri dari kehendak Allah

Perkara-perkara yang boleh merosakkan hati :

1.Jahil agama.

2.Pergaulan dengan orang-orang yang hatinya sudah rosak, hatinya mati dan menjadikan mereka sebagai teman.

3.Suka berangan-angan dan berkhayal tentang sesuatu yang tak kan dapat dicapai.

4.Bergantung dengan selain daripada Allah s.w.t.

5.Banyak makan dan sentiasa memikirkan tentang makanan, tidak menghiraukan halal haram dalam urusan makanan.
6.Banyak tidur, orang yang banyak tidur mensia-siakan masa, pelupa dan pemalas.


********

sahabat-sabat yang dikasihi...seputar kehidupan kita yang berbaki ini..masih ada peluang untuk kita memperbaiki diri,tak salah kita merendahkan diri,kita ni hidup pun sebagai 'abdi',yang menharap keampunan Rabbul Izzati..bukanlah aku yang menulis ini tiada kesalahan,bahkan kutulis ini adalah untuk peng'islahan' diri sendiri..kerana memikirkan ayat 'berilah peringatan..kerna sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang mukmin''.moga kita mendapat rahmat Tuhan... kita tak boleh lari dari pengawasan tuhan...kita diperhatikan...Moga perhatian ini adalah pantaun Allah terhadap pejuang agamaNYA agar tidak terleka......


*************


(satu renungan)

berpunca dari hati...di tampal ngan tompok2 hitam...semakin lama semakin jauh ngan tuhan....maka timbullah sifat yang tak disukai...antaranya pentingkan diri....sampai dah tak kenal saudara sendiri....patutlah Gaza masih dibuli.....

8888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888888

1 comment:

banattheology said...

gambar kt atas yg agak "menggelikan"...

hmmm...cite mnarik..
thats why dpt bnyk komen....
n watak2 dlm entry adalah org2 yg dekat ngan kite...

ahli mesyuart tndas sdg mnympaikan nasihat dlm entry ni... huhu
bgos la jgak...
ceh..