mereka yang sudi

Friday, April 16

Kalam Taujihat


Salam...baru2 ni diminta buat kalam taujihat...
jadi,tercipta la kalam2 ni....
kalo tersalah sila2 la tegur....


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Salam perjuangan kepada sidang pembaca sekalian,
Segala puji bagi Allah Yang Maha Mengetahui Lagi Maha Bijaksana, Tuhan yang memiliki segala kekuasaan dan tiada sekutu bagi-Nya. Selawat dan salam buat junjungan mulia Rasulullah S.A.W, para sahabat,ahli keluarga serta seluruh generasi yang menjadi mata rantaian perjuangan Baginda S.A.W, yang mana antara mutiara kata dari kalam Kenabian Baginda, “Bahawasanya segala amalan itu adalah dengan niat”

Sahabat-sahabat seperjuangan ,

Keberadaan kita di bumi mesir ini tidak lain adalah untuk mencari mutiara-mutiara ilmu milik Allah S.W.T agar menjadi bekalan kita sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini sekaligus digunakan samada di Mesir mahupun di Tanah air kita. Oleh itu, hendaklah kita senantiasa memperbaharui niat dari masa ke semasa agar kita tidak terpesong dari tujuan suci ini.

Sahabat-sahabat seperjuangan ,

Ilmu itu bersifat teori dan praktikal, juga berbentuk kendiri dan kemasyarakatan. Sepertimana yang kita ketahui,mutiara-mutiara ilmu yang diperolehi dari kuliah, juga dari kelas-kelas pengajian luar itu tidak terhitung nilainya,dan ianya bersifat teori dan juga merupakan ilmu kendiri bagi setiap individu. Sudah diketahui umum,setiap ilmu itu mestilah diamalkan dalam kehidupan untuk diri dan juga masyarakat, alangkah ruginya sesuatu barang berharga itu kita tidak memanfaatkannya,jadi,selaku orang yang berilmu sudah pasti kita mengetahui medan untuk mempraktikan ilmu-ilmu yang kita perolehi. Diakui umum, medan persatuan adalah saluran terbaik untuk kita meluah serta mempraktikkan ilmu selagimana kita bergelar mahasiswa/wi.Kerana pengalaman yang bakal dimiliki itupun merupakan ilmu.

Pejuang agama Allah sekalian ,

Sebagai seorang yang bergelar mahasiswa/wi, kita haruslah mengimbangkan antara ilmu kendiri dan ilmu kemasyarakatan. Kedua-dua jenis bidang tersebut sangat penting bagi diri seorang yang bergelar mahasiswa/wi, kerana akhir-akhir ini kita melihat terdapat segolongan dari kita lebih cenderung terhadap satu bidang dan meninggalkan sebahagian lagi ilmu tersebut,sedangkan kita ketahui ilmu kendiri dan ilmu kemasyarakatan tidak dapat dipisahkan. Kita menuntut ilmu bersungguh-sungguh sekaligus mempraktikkannya secara bersungguh-sungguh.
Justeru itu, bersempena dengan musim peperiksaan yang bakal tiba, saya menyeru agar kita sama-sama bersungguh-sungguh dan menggunakan masa dengan sebaik mungkin agar dapat kita mengutip mutiara ilmu dan beroleh kejayaan dalam peperiksaan sekaligus dapat kita sama-sama mempraktikkan ilmu tersebut ke dalam medan persatuan kita bersama.” Ilmu tanpa amal,ibarat pokok tanpa buah".

SALAM IMTIHAN DARI KEPIMPINAN BKAWM.

"هذه دعوتي , فهل من مجيب"


Roslizan Bin Mohd Yusof

No comments: